Israel Hayom

אוניברסיטה שהיא בכייה לדורות

- אורי כהן

השר זאב אלקין, האחראי על ההשכלה הגבוהה בישראל, מסר בימים אלה את האחריות לקידום האקדמי של הגליל לפרופ' רון רובין, נשיא אוניברסיטת חיפה. לא ייאמן כי יסופר. חודשים ספורים לאחר שפרופ' רובין קרא למרד גלוי כראש ועד ראשי האוניברסיט­אות נגד ממשלת יש ראל בראשות בנימין נתניהו והשר אלקין, הם מעניקים לו מתנה: הרחבת גבולות ההשפעה של אוניברסיטת חיפה על המכללות בגליל, שתיקרא "אוניברסיטת חיפה והגליל". בושה ובכייה לדורות. הדבר היחיד שרון רובין, נושא דגל האנטי ממלכתיות, היה צריך לקבל הוא מכתב פיטורין מידי חבר הנאמנים של האוניברסיט­ה שלו.

בנוגע לפיתוח הגליל, התחזית שלי היא כי פרופ' רובין ואוניברסיט­ת חיפה יכולים לעשות במישור האקדמי דבר אחד: להכין מכתב תירוצים מפואר שבעוד חמש שנים יעבירו לשר הממונה על ההשכלה הגבוהה. במכתב הם יאשימו בכישלון הענקי במימוש הקידום האקדמי בגליל את הממשלה שלא העבירה מספיק כספים, את המכללות בגליל שלא שיתפו פעולה כפי שהיה מצופה מהן ואת אנשי הגליל, שלא התאימו עצמם מספיק להקמת אוניברסיטה בחסות אוניברסיטה שהיא עצמה עדיין לא עומדת על רג ליה באופן עצמאי מול שאר האוניברסיט­אות.

אוניברסיטת חיפה בהנהגת פרופ' רובין היתה ועוד נה החלשה ביותר מבין האוניברסיט­אות שקמו בברכת המועצה להשכלה גבוהה. היא לא הצליחה להתמודד עם הבעיות הפנימיות שלה. כעת להעביר לה את האחריות לקידום הגליל זו משימה שתוצאותיה ידועות מראש. השר אלקין חושש מהתמודדות מול ועד ראשי האוניבר סיטאות )ור"ה( בהנהגת פרופ' אשר כהן מהאוניברסי­טה העברית. ההתמודדות לקבלת לגיטימציה לאוניברסיט­ת אריאל ביהודה ושומרון הראתה לו עד כמה עוצמתי הוא. אלקין מעדיף לשתף איתם פעולה וזרק לשם כך את הגליל מתחת לגלגלי ור"ה, הוועד שהוא הסכנה הגדולה להתפתחות ההשכלה הגבוהה בארץ.

ור"ה מונהג על ידי האוניברסיט­ה העברית והאוניברסי טאות הוותיקות שאינן מעוניינות לקדם את הגליל, אלא לשריין את האינטרסים של עצמן. כל מה שור"ה עשו בימים אלה, נוכח האפשרות להקמת אוניברסיטת מחקר בצפת ולהפוך אותה לפנינת הגליל, הוא לקחת תחת חסותן את המיזם החשוב הזה ולהרוג אותו ברכות. אין להם כוונה לפתח את הגליל לשגשוג ולפריחה אקדמית.

זה התחיל עוד בימים של פרופ' יהושע יורטנר, שקבר את התוכנית של השר יגאל אלון להקמת אוניברסיטה בצפת ב .1971 גם אז, לפני כ 50 שנה, הממלכתיים ביקשו לה קים אוניברסיטה בצפת, שבדומה לזו שבבאר שבע תהפוך למגנט פיתוח כלכלי ותרבותי. יורטנר עמד בראש ועדה מהמל"ג וחיסל את הרעיון. מה שעושה כיום אלקין זה לחזור על הטעות. ועד ראשי האוניברסיט­אות לא מעוניין בעוד אוניברסיטה עצמאית וממלכתית. היא נתפסת בעיניהם כסכנה קיומית, והם פועלים לחסל כל מיזם אקדמי מסוג זה - באריאל או בהרצליה וכעת בצפת.

לאוניברסיט­ה העברית יש תזה ברורה להפעלת השדה האקדמי בישראל: שימור עוצמתה הבלתי מעורערת. אוני ברסיטה חדשה עלולה לסכן זאת, מאחר שהממשלה תצט רך לחלק את משאביה עם אוניברסיטא­ות נוספות. אחרת האוניברסיט­ה העברית היתה לוקחת תחת חסותה את הקמת אוניברסיטת המחקר בצפת. זה לא קרה וזה לא יקרה. מב חינת ראשי האוניברסיט­אות, המכללות אינן מהוות סכנה לתחומי הידע של האוניברסיט­ה העברית. הם יעשו הכל כדי לתמרן את הממשלה ואת הציבור למקום שבו הם ידחו, ישהו, יתנגדו לכל פתיחת אוניברסיטה עצמאית נוספת. הם עושים זאת עשרות שנים, והגיע הזמן לעצור את זה.

ב 2005 החליטה הממשלה על הקמת אוניברסיטה עצ מאית בגליל. ב 2017 נתניהו הכריז על הקמת אוניברסיטה בגליל. הממשלה לא קיבלה החלטה להקים צבר שלוחות בחסות מרכז בחיפה שיפעיל אותן כבובות על חוט. צפת זקוקה לאוניברסיט­ת מחקר עצמאית וממלכתית שתפתח את הגליל. דרך הקיצור שבחר בה השר אלקין, לשלב זרו עות עם פרופ' רון רובין, שמה ללעג את תושבי הגליל.

צפת זקוקה לאוניברסיט­ת מחקר עצמאית שתפתח את הגליל. דרך הקיצור שבחר השר אלקין - צבר שלוחות בחסות אוניברסיטת חיפה - שמה ללעג את תושבי הצפון

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel