Israel Hayom

האופציה הגרעינית של המחנה השמרני

- שוקי שגב

המחטף שביצעה ביום ראשון קואליציית ניסנקורן חיות חימי בוועדה לבחירת שופטים, שבה נבחרו עשרות שופטים לערכאות שונות, בלי דיון, בלי פרוטוקול ובלי שקיפות, צריך להדיר שינה מעיני ראשי המ חנה הלאומי בכנסת, אם הם מעוניינים להכניס לבתי המשפט שופטים ציונים שמרנים. גם קולות השמחה בעקבות הודעת השופט מזוז, והת חזית שפרישתו מבשרת על אפשרות לגיבוש רוב שמרני בבית המשפט העליון לאחר הניצחון בבחירות, ממחישים שהמחנה הלאומי ציוני בכ נסת פשוט לא מפנים את גודל האתגר. ההודעה על פרישת מזוז כנראה תוזמנה לעת הזאת, על מנת לאפשר לקואליציית ניסנקורן חיות חימי למנות שופט מחליף אקטיביסט בהליך מזורז ועוד בטרם הבחירות. סביר להניח כי כבר כעת מופעל מכבש לחצים על צבי האוזר, שקולו נחוץ להשגת הרוב המיוחד הדרוש למינוי שופט לעליון.

גם אני בעד רפורמה בוועדה לבחירת שופטים, וכתבתי על כך רבות בעבר: יש לבטל כליל את כוח הווטו של השופטים, יש לפתוח את דיוני הוועדה לאור השמש המחטא, וראוי להגדיל את משקלם של הגורמים הפוליטיים על פני הגורמים המקצועיים. אבל המדברים גבוהה על בי טול הוועדה לבחירת שופטים והעברת הסמכות לבחור שופטים למליאת הכנסת, הגם שהשיגו כותרות רגעיות באמצעי התקשורת, ראוי שייזהרו בדרכם, שמא יינגפו במכשולים סמויים ושאינם סמויים.

היכולת להעביר רפורמה כוללת בכנסת היא מוגבלת, שכן תמיד יימצאו כמה חברי כנסת מהקואליציה שיבלמו, יסרסו או יכרסמו את המהלך. דוגמאות לכך יש למכביר: אהוד ברק, ציפי לבני, ומשה כחלון. וגם אם יימצאו 61 חברי כנסת שירימו את ידיהם בעד ביטול הוועדה לבחירת שופטים, סביר להניח שבג״ץ יפסול חקיקה זו, תוך שימוש בדו קטרינות התיקון החוקתי הלא חוקתי או השימוש לרעה בסמכות הכנסת.

אז מה אפשר לעשות? על המחנה הלאומי לפעול בשני ראשי פעולה. ראש אחד הוא לחתור באופן פומבי לגיבוש רשימת מועמדים לשיפוט בעלי שיעור קומה, המזוהים עם התנגדות מוצהרת למהפכה החוקתית ולאקטיביזם של אהרן ברק. על הליכוד להודיע כי אם תנצח בבחירות, תפעל למנות שופטים מתוך הרשימה. כך עשה גם הנשיא טראמפ בבחירות מול הילרי קלינטון, כדי לאותת לבסיס הכוח הפוליטי הרפו בליקני כי יעמוד בהבטחתו למנות שופטים שמרנים לעליון.

הראש השני, וגם זה בהתבסס על הניסיון האמריקני, הוא הכנת אופציה גרעינית, למקרה שבו ינסו השופטים או גורמים אחרים לסכל מינוי מו עמדים מתוך הרשימה. האופציה הזו לא תהיה מבוססת על דיבורי סרק, מחאות ושאר מהלכים חסרי תוחלת, אלא תאפשר יציאה מהמבוי הסתום שאליו מן הסתם תיקלע הוועדה לבחירת שופטים: הצעת חקיקה המשנה את הרוב הדרוש בוועדה למינוי שופט לעליון או המעבירה לכנסת את האפשרות להתערב, במקרים שבהם הוועדה נקלעת למבוי סתום. את האפשרות לממש את ההצעה הנ״ל יש לקבוע בהסכם הקואליציונ­י של הממשלה העתידית.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel