Israel Hayom

שעתו היפה ביותר של המדע

- ד"ר ארז גרטי הכותב הוא אימונולוג במכון דוידסון לחינוך מדעי

אם שום דבר לא ישתבש, אנחנו צפויים לשמוע בקרוב מאוד, אם לא כבר היום, כי החיסון הראשון נגד נגיף הקורונה קיבל את אישורה של אחת מרשויות הבריאות הבולטות בעולם - מינהל המזון והתרופות של ארה"ב .(FDA)

מדובר באירוע חסר תקדים בתולדות הרפואה, שבו המון חברות, אוניברסיטא­ות וממשלות התגייסו למלחמה נגד אויב משותף. בתוך פחות משנה פותחו בהצלחה כמה חיסונים, חלקם בטכנולוגיה חדשנית. הם נבדקו תחילה על בעלי חיים, עברו את שלושת השלבים החיוניים של הניסויים הקליניים שנעשו על עשרות אלפי נבדקים אנושיים, והנה הראשון מביניהם כבר מאושר לשימוש. הבא אחריו יאושר כנראה בקרוב. זה ניצחון אדיר של המדע.

שני החיסונים הללו, של החברות פייזר ומודרנה, מבוססים על טכנולוגיה חדשנית וחכמה. במקום להזריק לגוף את הנגיף עצמו, במצב מומת, מוח לש או מפורק, משתמשים במולקולה שמכילה את ההוראות לבניית אחד מחלבוני המעטפת של הנגיף - וגורמים לתאים בגוף שלנו לייצר עותקים של החלבון הזה ולהציג אותם על הדופן שלהם. מערכת החיסון מגלה את החלבון החדש, מזהה אותו כגורם זר שהדביק את התא ופועלת נגדו.

בימים כתיקונם היו נדרשות כנראה קרוב לחמש שנים כדי לפתח את החיסון ולאשר אותו. אולם אין אלה ימים רגילים, אלא מצב חירום שבו עשרות אלפי בני אדם מתים מדי יום מהמגיפה. בשל כך מדינות רבות, וארה"ב בראשן, השקיעו הון רב ובי טלו חסמים ביורוקרטיי­ם רבים כדי לאפשר פיתוח זריז ובטוח של החיסון. הניסויים הקליניים עצמם התנהלו באותם סטנדרטים של ניסויים קליניים רגילים, אבל קיבלו עדיפות בבדיקה ובאישור. גם המועד של האישור הסופי הוקדם עד למי נימום ההכרחי: מרחק של כחודשיים בלבד אחרי שהמתנדב האחרון קיבל את מנת החיסון השנייה.

לפי הנתונים שהתקבלו, נראה שהחיסונים של

פייזר ומודרנה בטוחים ויעילים, אבל נותרו שאלות פתוחות. האם יש לחיסון תופעות לוואי ארוכות טווח? לא ידועה כל סיבה שעלולה לגרום לתופעות כאלה, אבל במדע הדרך היחידה לדעת היא לב דוק, ולשם כך דרוש זמן. האם החיסון יעיל לאורך זמן? על כך נוכל לענות רק בעוד כמה חודשים או שנים. האם החיסון מונע תחלואה או גם הדבקה? קשה עדיין לדעת, כל עוד לא ראינו חולים שנ דבקו בנגיף מאנשים שחוסנו. האם החיסון בטוח לילדים ולנשים בהיריון? הוא לא נבדק עדיין על האוכלוסיות הללו, ולכן הן יצטרכו לחכות.

הרבה שמועות החלו כבר לצוץ לגבי החיסונים. כשאתם שוקלים אם להתחסן ומתי, בדקו היטב מהו המקור למידע שמגיע אליכם ומה אומרים לגביו גופי מדע ובריאות מוסמכים. הרבה מאוד מידע כוזב מסתובב ברשת, ואת ההחלטות חשוב לקבל על בסיס מדע מבוסס ראיות - ולא על בסיס שמועות.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel