Israel Hayom

רואים את הסוף

מה לוח הזמנים לחיסוני הקורונה? ● כיצד נערכת מערכת הבריאות? ● כמה יתחסנו ביום? ● והאם יכול להיווצר חיסון עדר בלי החיסון? ● השאלות והתשובות לאחר אישור ה־ADF

- אסף גולן ומיטל יסעור בית־אור

מתי יתחיל המבצע? בישראל נערכים להתחיל ולחסן ביום ראשון הבא 20( בדצמבר) את הצוותים הרפואיים. מבצע החיסונים לאוכלוסיות בסיכון יחל בד72 בדצמבר, אם כי ייתכן כי המבצע יתחיל קודם.

כיצד נערכת מערכת הבריאות? בכל הנוגע לקופות החולים, האתגר המרכזי הוא לגרום להיענות גדולה של הציבור. בה בעת, בשל הצורך בתגבור כוח האדם, משרד הבריאות התיר לחובשים ולפרמדיקים לחסן.

כמה צפויים להתחסן מדי יום בקופות החולים? מכבי ערוכה לחסן 25 אלף מטופלים ביום, במאוחדת נערכים לחיסון 10,000 מבוטחים ביום ואילו בלאומית יחסנו מדי יום 8,300דכ לקוחות.

מה בנוגע לקופת חולים כללית? בקופת חולים כללית, הגדולה מבין הקופות, יינתנו כד%06 מהחיסונים. ההיערכות היא רחבה בהתאם.

איך נדע להגיע להתחסן? זימון האנשים בשלב הראשון יתבצע בפנייה ישירה ללקוחות המצויים בסיכון. בהמשך תתאפשר קביעת התור באתר, ביישומון

ובמוקד השירות הטלפוני בכל קופת חולים.

מתי נחזור לשגרה? ההערכה היא שכאשר כד%08 מתוך הציבור יתחסנו - המשק יחזור לשגרה.

מי יהיו הראשונים להתחסן? סגלים רפואיים, קשישים, חוסים במוסדות ומטפלים, מבוגרים מגיל 50 או 60 ומעלה, וכן צעירים עם מחלות רקע בדגש על השמנת יתר חולנית, סוכרת ומושתלי איברים. הבאים בתור יהיו מאושפזי בריאות הנפש, מורים, חיילי צה"ל - ולבסוף, שאר האוכלוסייה.

מי לא יתחסן? ילדים מתחת לגיל ,16 נשים הרות, אנשים עם תגובה אלרגית קשה ומחלימים מהנגיף.

כיצד מתבצע החיסון? ניתן לתוך שריר הדלטואיד בלבד. אין לתת את התרכיב לתוך הווריד, לתוך העור או מתחת לעור.

מדוע חשוב להתחסן? מגיפת הקורונה גובה מחירים בריאותיים, כלכליים וחברתיים קשים מאוד. ללא חיסון, מדינת ישראל תמשיך להיפגע בכל התחומים ואף תחזור לסגרים.

האם לא נפתח חסינות עדר בלי חיסון? שיעור החולים בעולם עד כה עומד על 10% בלבד מכלל האוכלוסייה. פיתוח חסינות עדר מצריך שיעור גבוה בהרבה.

מי בחן את החיסון? מינהל המזון והתרופות האמריקני אישר את החיסון לאחר שוועדה בת 23 מומחים עצמאיים בדקה אותו, וקבעה שהוא לא מסוכן.

האם החיסון עוזר? המחקר הראה שהחיסון מביא כי%59 לפיתוח נוגדנים.

לכמה זמן יעיל החיסון? זמן ההגנה של החיסון עדיין לא ידוע, וייתכן שיהיה צורך בחיסון עונתי כמו במקרה השפעת. האם החיסון מסוכן? החיסון מתבסס על טכנולוגיה חדשה, ,mRNA אבל השיטה קיימת בעולם יותר מעשור וקיים כבר מידע רב מאוד עליה שמלמד כי הטכנולוגיה בטוחה.

האם החיסון ישפיע על הגנטיקה? לחיסון הזה אין שום יכולת להשפיע על הקוד הגנטי של גוף האדם. שרשראות היmRNA מושמדות זמן קצר לאחר חדירתן לתא.

האם כדאי לחכות לחיסונים מהדור הישן? לחיסון יש יתרון חשוב משום שהוא מיוצר לחלוטין באופן מלאכותי, ואינו כולל נגיפים או חלקי נגיפים.

ומה בנוגע לתופעות לוואי? בחיסון של פייזר תופעות הלוואי היו ליום או יומיים וכללו בעיקר כאב ונפיחות באתר ההזרקה, חום, חולשה וכאבי ראש, שרירים ומפרקים. כלומר, תופעות קלות שיש גם אחרי חיסון נגד שפעת.

ואולי יהיו עוד תופעות לוואי בעתיד? פאנל המומחים שבחן את החיסון קבע שאין חשש מתופעות לוואי מאוחרות לחיסון. זאת על סמך סקירת כלל החיסונים הקיימים בעולם - תופעות לוואי מתגלות בתוך חודשיים מרגע החיסון.

 ??  ??
 ??  ?? בבריטניה כבר מחסנים
בבריטניה כבר מחסנים
 ?? צילום: יריב כץ ?? ההכנות בחברת טבע־סלא
צילום: יריב כץ ההכנות בחברת טבע־סלא

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel