Israel Hayom

מוות בדרך לסבא וסבתא

בטרם עת: ידידיה־חיים ואלישיב יונגרייס, בני 8 ו־6, היו בדרכם אל סביהם לעשות את השבת ● במקום זאת, נפגשה המשפחה בהלווייתם ● הרכב שבו נסעו התנגש במשאית שעמדה בשולי כביש 1 ● ביישוב חורה נהרג מוחמד רבאח אבו סבית בן ה־6

- אפרת פורשר, יורי ילון, גדי גולן ושלומי דיאז

קשות ככל שיהיו התמונות ומזעזעים ככל שיהיו התיאורים מהשטח, יש ימים שבהם המספרים והנתונים היבשים מדברים בעד עצמם: שלושה ילדים קטנים נהרגו בתאונות בכבישים בסוף השבוע - ידידיה־חיים ואלישיב יונגרייס, אחים בני 8 ו־6 מבית אל, ומוחמד רבאח אבו סבית בן ה־6 מהפזורה הבדואית. מתחילת השנה נהרגו בכבישי ישראל 286 איש - מהם 14 ילדים עד גיל .14

התאונה שבה נהרגו האחים יונמ גרייס התרחשה בשעה 13:15 לערך ביום שישי בצהריים. השניים היו בדרכם לבית סבם וסבתם שביישוב מבוא חורון, שם תכננו להעביר את השבת. דודם בן המ52 נהג ברכב, וממ חקירה ראשונית של בוחני התנועה ממשטרת ירושלים עולה כי סטה מהדרך והתנגש במשאית שעמדה בשול, לא הרחק ממחלף לטרון.

סיבת הסטייה טרם ברורה, שכן הנהג מאושפז במצב קשה מאוד בבית החולים, אולם נבדקת האפמ שרות שמדובר בהסחת דעת. נהג המשאית, שלא נפצע, סיפר לבוחני התנועה כי עצר בשול הדרך בעקבות נורה שנדלקה וכי ישב בתא הנהג בעת שהתרחשה ההתנגשות.

התמונות מזירת התאונה היו קשות. הרכב הפרטי נמעך כולו מעוצמת ההתנגשות, וגורמי ההצמ לה שהגיעו למקום הזדעזעו למראה שדה הקטל. צוותי כיבוי מתחנת בית שמש סייעו בחילוץ הפצועים, וצוותי מד"א ואיחוד הצלה העניקו להם טימ פול. מותם של שני האחים נקבע בממ קום, בעוד אחיהם יאיר בן המ01 פונה לבית החולים ורדם ומונשם. במוצאי השבת חל שיפור קל במצבו, הוא שב להכרה ומצבו מוגדר בינוני. הדוד בן המ52, שנפצע גם הוא בתאונה, עדיין מאושפז בבבית החולים הדסה במצב קשה. שני האחים הובאו למנוחות אמש בהר המנוחות.

שלומי פרץ, מתנדב בזק"א שהיה מהראשונים להגיע לזירה, סיפר: "ראיתי רכב פרטי מרוסק בחלקה האחורי של משאית שחנתה בשול הכביש. הילדים חולצו מהרכב מחוסמ רי הכרה עם פגיעות קשות". פרמדיק מד"א אילן גור ארי הוסיף: "ביצענו פעולות החייאה ממושכות, שבסופן נאלץ פרמדיק מד"א לאשר את מותם של שניים מהאחים".

אחד החובשים, מתנדב באיחוד הצלה, שהגיע אל זירת התאונה הקטלנית, נחרד לגלות שמדובר באחיינים שלו. אברהם קאפ, מפקד זק"א בית שמש, שמכיר היטב את סבם וסבתם של הילדים, מוותיקי היישוב בית אל, הזדעזע כשגילה את זהותם של הנפגעים: "זה קשה מאוד, ידענו שהם נוסעים למסיבת חנוכה בשבת", אמר ל"ישראל היום". קאפ חיכה ביום שישי במשך שעות בזירת התאונה עד שהתאפשר לפנות את גופותיהם של שני הילדים הקטנים לבית ההלוויות שמגר שבירושלים.

מלבד שני האחים שנהרגו והאח שנפצע, יש לבני הזוג שלושה ילמ דים נוספים - הקטן שבהם נולד רק לפני כשבועיים.

ראש מועצת בית אל, שי אלון, אמר אתמול בעקבות הטרגדיה: "משפחת היישוב בית אל אבלה וכואבת עם משפחת יונגרייס על הטרגדיה שקרתה להם עם מותם של שני הילדים הרכים בשנים. נעשה ככל שביכולתנו, עם צוותי הסיוע של המועצה ועם הקהילה הנפלאה של בית אל, כדי להעניק להורים יעקב ורחל והסבים והסבתות את כל התמיכה והסיוע בשעה קשה זאת. כולי תפילה ששדה הקטל של כבישי ישראל יפסיק לגבות מאיתנו מחיר כה כבד ונורא. יהיה זכרם ברוך".

פינוי ברכב המשפחה

ביישוב חורה שבפזורה הבדואית בנגב נהרג אתמול בצהריים מוחמד רבאח אבו סבית בן המ6. על התאונה דווח רק לאחר שהילד הובא במצב קשה לבית החולים סורוקה שבבאר שבע, ושם נקבע מותו.

בשעה 12:03 בשבת התקבל במומ קד 101 של מד"א במרחב נגב דיווח על ילד שככל הנראה נפגע מרכב והובא במכונית פרטית על ידי אביו לנקודת מפגש עם צוותי מד"א בכמ ביש ,60 מדרום לצומת שוקת. חובמ שים ופרמדיקים של מד"א פינו אותו לבית החולים עם חבלות בפלג גופו העליון, מורדם ומונשם.

מאחר שהמשפחה מתגוררת באזור של ואדיות, אין באפשרות אמבולנס להגיע למקום ולכן המתינו כוחות מד"א על הכביש הראשי, שם פגשו את האב.

יותר משעה לאחר מכן קבעו הרומ פאים בבית החולים סורוקה את מותו של הילד, בשל הפגיעה הרבממערכמ תית שממנה סבל. מהמשטרה נמסר כי על פי החשד, הילד נפגע מרכב

באזור מגוריו, ונפתחה חקירה בידי בוחן תאונות דרכים.

תאונה מסוג זה שבה נהרג אבו סבית נפוצה, למרבה הצער, במגזר הבדואי. בשנים האחרונות נהרגו לא מעט ילדים קטנים בשעה ששיחקו בחצר ביתם או בסביבת המאהל שבו מתגוררת משפחתם, ונפגעו מרכב שנסע במקום ונהגו לא שם לב לנוכחותם. כל הניסיונות של המשטרה וגורמי האכיפה לפעול למיגור התופעה לא צלחו. כמו שלא הצליחו למגר את תופעת הירי בחתונות, שגרמה להרוגים ולפצועים, וכמו גם הנהיגה הפרועה בכבישי הנגב, שגרמה למותם של לא מעט צעירים בדואים.

בתאונה קטלנית נוספת בשבת אחר הצהריים בכניסה ליישוב משמר השבעה שליד בית דגן נהרגה צעירה כבת .25 גבר כבן 30 וצעירה כבת 25 נפצעו באורח קשה בתאונה ופונו לבתי החולים שיבא בתל השומר ושמיר־אסף הרופא בצריפין.

על פי מד"א, הפצועים סובלים מחבלות ראש. חוקרי המשטרה מסרו כי בתאונה היו מעורבים שני כלי רכב פרטיים, ונסיבות התאונה נחקרות.

פרמדיק מד"א משה גבשטיין: "שני כלי הרכב היו ממש מרוסקים, עם פגיעות פח קשות. עמוד רמזור שפגע באחד מהם נטה על צידו. הגבר נפצע באורח קשה בראשו, ושתי הנשים היו מחוסרות הכרה כשהגענו למקום".

בתאונה אחרת בשבת בשטח פתוח ליד יבנה נפצעו צעיר בן 28 באורח בינוני־קשה וצעירה בת 25 באורח קל, לאחר שרכב "ריינג'ר" שטח שבו נסעו התהפך לנחל. שניהם חולצו עם חבלות והיפותרמיה ופונו לבית החולים קפלן ברחובות.

ביום שישי אירעה תאונה ליד לטרון, שבה התהפך רכב "באגי" בשטח פתוח. בן 30 נפצע באורח בינוני ופונה עם חבלת בטן לבית החולים הדסה עין כרם בירושלים.

יו"ר ועדת המשנה לקידום הבטיחות בדרכים, ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד־תל"ם), אמר בעקבות תאונת הדרכים הקטלנית בכביש :1 "רק בחודש האחרון קיימנו שני דיוני חירום בכנסת על היפגעות ילדים ועל מעורבות כלי רכב כבדים בתאונות דרכים. התאונה המצמררת הוכיחה לכולנו שוב כי על ממשלת ישראל בכלל, ועל משרד התחבורה בפרט, לקדם במהירות תוכנית כוללת בעלת משאבים כלכליים אדירים לשינוי המציאות ולהצלת חיי אדם בדרכים.

"מספר התאונות הנגרמות בשל רכבים חונים בשול הכביש מחייב חשיבה מחודשת ביחס לרוחב השול ולשימוש בו. הוועדה בראשותי תמשיך להציף, לעקוב, לבקר ולהציע פתרונות קצרי טווח, לצד חזון ארוך טווח, כדי למנוע את האסון הבא. עלינו לעשות הכל כדי שמראות צובטי לב, כמו זה של הורים שקוברים את ילדיהם עקב תאונת דרכים, לא יחזרו עוד".

ח"כ טופורובסקי, ועדת המשנה לבטיחות בדרכים: "יש לעשות הכל כדי שמראות צובטי לב, כמו זה של הורים שקוברים ילד בעקבות תאונה, לא יחזרו. יש צורך בתוכנית כוללת עם משאבים אדירים להצלת חיים"

 ??  ?? נהגי המשאית בכביש 1
נהגי המשאית בכביש 1
 ?? צילום: יהונתן שאול ?? המקום נראה כשדה קטל. רכב המשפחה שנמחץ אל המשאית
צילום: יהונתן שאול המקום נראה כשדה קטל. רכב המשפחה שנמחץ אל המשאית
 ?? צילום: "כל אל־ערב" ?? מוחמד בן ה־6
צילום: "כל אל־ערב" מוחמד בן ה־6

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel