Israel Hayom

"שהחיינו וק יימנו"

על הניסים ועל הנפלאות: הקהילה היהודית במרוקו נרגשת מהסכם הנורמליזצי­ה בין המדינות ומברכת על ההתחממות ביחסים ● נועם כהן, תושב מרקש: "אנחנו נרגשים כאילו הגיעה עת משיח" ● אילן חטואל השוהה בקזבלנקה: "זה ממש נס חנוכה"

- דניאל סיריוטי ודין שמואל אלמס

התרגשות גדולה אחזה בקהילה היהודית במרוקו בשבת הראשונה לאחר שנודע על הסכם הנורמליזצי­ה עם מדינת ישראל.

אילן חטואל, איש עסקים ישראלי שמתגורר לסירוגין בישראל ובמרוקו, ושוהה כעת בקזבלנקה, אמר ל"ישראל היום": "זו התרגשות גדולה מאוד, יותר מ־005 שנה המלכים של מרוקו שומרים על ההיסטוריה היהודית במרוקו ועל המנהגים היהודיים והתרבות היהודית כאן במרוקו. המלך דואג לבתי הספר של הקהילה היהודית מכיתה א' עד סוף התיכון. עבדנו מאוד קשה להגיע לרגע הזה. מעכשיו יהיו טיסות ישירות למרקש, לקזבלנקה ולרבאט. אנחנו נרגשים, הקהילה היהודית כאן בעננים והמרוקאים גם מאוד נרגשים. כל שנותר הוא לברך שהחיינו וקיימנו. זה ממש נס חנוכה, וזו התחושה כאן בקרב הקהילה היהודית".

נועם כהן, תושב מרקש וחבר הקהילה היהודית בעיר, אמר ל"ישראל היום": "אנחנו מרגישים כאילו הגיעה עת משיח. כולנו אסירי תודה להוד מלכותו המלך מוחמד השישי, לנשיא דונלד טראמפ ולראש הממשלה בנימין נתניהו על ההסכם החשוב והאמיץ. כינון יחסים דיפלומטיים מלאים בין המדינות זה חלום שהתגשם. כעת אוכל להגיע עם חבריי המרוקאים לביקור בישראל. הם מצפים בכיליון עיניים להגיע לבקר בירושלים ולהתפלל במסגד אל־אקצא. כפי שאנחנו מרגישים כאן רצויים ומוגנים, אני בטוח בכל ליבי שתושבי מרוקו שיגיעו לבקר בישראל יתקבלו בחום ובאהבה כפי שיודעים הישראלים לתת. כאשר הודיעו כאן בכלי התקשורת המקומיים על חתימת ההסכם, יצאנו בקריאות שמחה וצהלות והתפללנו כמו תמיד בבתי הכנסת לשלומם של המלך מוחמד השישי וכל מי שתרם להצלחת המהלך והשלום בין המדינות. הקהילה היהודית עברה שנה לא קלה עם מגיפת הקורונה, והפגיעה בתיירות פגעה בכולם, מוסלמים ויהודים, וההודעה על הסכם השלום גרמה המון נחת והכרת תודה".

"מצפים להגיע לי־ם"

עבדאללה בן עבדאללה, נהג הסעות תיירים תושב מרקש, אמר בראיון ל"ישראל היום": "אנחנו מאוד נרגשים, משום שלא מדובר רק בהסכם מלא עם ישראל אלא בעיקר בהכרה האמריקנית על זכותנו במערב הסהרה, שהיא שטח מרוקאי לכל הדעות. כנהג הסעות הסעתי לאורך השנים מאות טיולים מאורגנים של יהודים מישראל, שהגיעו לביקור שורשים ולטיולים במרוקו, ולמדתי המון על הישראלים, שהם אנשים מאוד חמים ואוהבים. בינינו לבין הישראלים יש המון במשותף וזה מאוד מרגש ויפה לראות את ההתרגשות של יוצאי מרוקו מישראל כאשר הם מגיעים למלאח׳ (שכונות היהודים, ד"ס) ורואים את הבית שבו התגוררו בילדותם. יש במרוקו הרמוניה נפלאה בין מוסלמים ויהודים, ואין שום סיבה שבין המדינות לא יהיו יחסים חמים.

כולם כאן מאוד נרגשים ומצפים להגיע לבקר בירושלים, להתפלל במסגד אל־אקצה, לבקר בעכו ובחיפה, וגם מצפים לבואם של המבקרים מישראל. אנחנו רואים את התמונות והדיווחים מדובאי ומקווים שהטיסות בין המדינות יחלו לפעול כמה שיותר מהר".

בתוך כך, שר התעשייה, המסחר והטכנולוגי­ות המתחדשות של מרוקו, חאפז אל־עלמי, בירך על ההסכם לכי

נון היחסים הדיפלומטיי­ם המלאים בין רבאט לבין ירושלים, והכריז: "ביום שני נתחיל במשא ומתן עם כל המשקיעים הישראלים שירצו להשקיע בממלכה".

"משקיעים בממלכה"

בראיון לרשת "הספרס" המרוקאית, הוא התייחס בעיקר למשקיעים ממוצא מרוקאי, וציין כי "רבים מהם קיוו להשקיע בממלכה. כשזה לא התאפשר, הם חיפשו מענה במדינות אחרות - וכעת הם שבו". לדברי השר, שאת השכלתו האקדמית רכש באוניברסיט­ת שרברוק שבקוויבק, קנדה, תחומי ההשקעה הצפויים של הישראלים יהיו בטכנולוגיה, ברוקחות, ברפואה, בחקלאות ובאלקטרוני­קה.

בה בעת, מעבר להכרה האמריקנית בריבונותה של מרוקו בסהרה המערבית, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אף הכריז על פתיחת קונסוליה בעיר החוף דח'לה, שנמצאת בדרום האזור השנוי במחלוקת. "אני מעוניין לשבת את המלך מוחמד השישי על אופן ניהול נושא זה", אמר השר, "הקונסוליה האמריקנית בדח'לה תתרכז בנושאים כלכליים ותפעל לעודד השקעות אמריקניות באזור".

 ?? צילום: רויטרס ?? בת הקהילה היהודית ברבאט
צילום: רויטרס בת הקהילה היהודית ברבאט
 ?? צילום: אי.אף.פי ?? מאפייה כשרה בקזבלנקה
צילום: אי.אף.פי מאפייה כשרה בקזבלנקה
 ?? צילום: אי.אף.פי ?? השר אל־עלמי
צילום: אי.אף.פי השר אל־עלמי
 ??  ?? אילן חטואל
אילן חטואל
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel