Israel Hayom

נס חנוכה: התגלה נר בן אלפיים שנה

הנר מהמאה הראשונה לפני הספירה נחשף בחפירות הנערכות בעיר דוד ● "זה מאורע מרגש מאוד"

- יורי ילון

נס חנוכה: נר שמן שלם מסוף תקופת החשמונאים התגלה בעיר דוד. הנר בן 2,000הכ שנה, שהה שתמר בשלמותו, התגלה לאחרונה בחפירות הארכיאולוג­יות, שמקיימת רשות העתיקות בעיר דוד שבגן הלאומי סובב חומות ירושלים.

במסגרת החפירות, במימונן של עמותת אל עיר דוד (אלע"ד) ורשות העתיקות, נחשפת דרך עולי הרגל, שהיתה רחובה הראשי של ירושלים הקדומה בימי בית שני לפני 2,000־כ שנה, ושבה צעדו עולי הרגל בדרכם אל המקדש. אורכו הכולל של הרחוב, שחיבר בין בריכת השילוח שבדרום עיר דוד לבין מרגלות הר הבית, הוא 600 מטרים ורוחבו כשמונה מטרים. עד כה נחשף חלקו הדרומי של הרחוב באורך כולל של כ־004 מטרים.

הרחוב המפואר רוצף בלוחות אבן גדולים, כמקובל בבנייה מונומנטאלי­ת ברחבי האימפריה הרומית, וחשיפתו מתקיימת בימים אלה על ידי ארכיאולוגי­ם של רשות העתיקות במימון עמותת אלע"ד. במהלך החפירה התגלה לאחרונה נר שמן עשוי חרס המעוטר בדגמים גיאומטריים. על חרטומו של הנר מופיע עיטור צמחי, ככל הנראה ענף ועליו עלים. מדובר בנר טיפוסי למאה הראשונה לפני הספירה, שלהי השלטון החשמונאי בסוף תקופת בית שני.

"ישבתי ליד השולחן של הארכיאולוג­ים, ואחד העובדים הגיע אלי עם משהו מוסתר בין הידיים ואמר לי 'תנחשי מה מצאתי', ואז הוא פתח את הידיים והראה לי נר שלם. ממש התרגשתי", מספרת הארכיאולוג­ית ריקי זלוט הר־טוב, מנהלת שטח מטעם אלע"ד. מנהל החפירה מטעם רשות העתיקות, הארכיאולוג ארי לוי, הדגיש כי "נרות אלו שימשו למגוון שימושים - החל משימושים יומיומיים פשוטים כגון תאורה של מבנים, תאורה של הרחוב, וכלה בשימושים לטקסיים דתיים דוגמת נרות שבת ונרות חנוכה".

לוי הוסיף כי "בהמשך המחקר נרוקן את תוכנו של הנר ונבדוק באיזה סוג של שמן השתמשו כדי להדליקו". זלוט הר־טוב הבהירה כי "אנחנו רגילים למצוא רק שברי חרסים וחלקי נרות. למצוא נר שלם זה לא דבר שקורה כל יום וזה מאורע מרגש מאוד".

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel