Israel Hayom

הצבא לרמטכ"לים, הפוליטיקה לפוליטיקאי­ם

- יעקב אחימאיר

אם נכונים הדיווחים על הנעשה בביצה, הרי איזנקוט הוא הכוכב החדש בשמי החיים הפוליטיים. אמנם בימים אלה קם לו מתחרה על משבצת הכוכב - גדעון סער - אך זה כבר סימן את הנתיב שבו יפעל: מפלגה חדשה. המערך הפוליטי המשתנה מותיר את הרושם כי הוא רצוי בכל הרשימות, כמעט, כולל מפלגת סער.

גם אם טרם הודיע באופן רשמי על כוונתו להצטרף לפוליטיקה, נראה כי מקננת בו השאיפה ללכת בעקבות עמיתיו, רמטכ"לים־לשעבר, שהצטרפו לזירה. לי הוא מזכיר את הרמטכ"ל השני של צה"ל, רבאלוף יגאל ידין. ידין מילא תפקיד מכריע במלחמת העצמאות, ובחייו האזרחיים, כארכיאולוג, היה פופולרי מאוד. כמו איזנקוט, גם ידין סומן ציבורית כהבטחה פוליטית לעתיד. וכמו ידין בשעתו, גם איזנקוט שומר על דממה לקראת הקרב הפוליטי. זו שתיקה שמגבירה את הסקרנות, אפילו המסתורין, שאפיינו גם את כוונותיו של ידין. כלל ידוע: ככל שמתארכת השתיקה, כך דמותו של המתחרה הופכת לאפלה ולמאיימת על המחזיק ברסן השלטון.

ערב בחירות ,1977 ליל המהפך, תואר ידין בעיני רבים כ"מושיע", מי שיטהר את האורוות מנגע השחיתות שפשה אז במפלגת העבודה. הרטוריקה שלו היתה צלולה, נהירה, מרתקת. לעומת ידין, שהקים מפלגה לפני בחירות ,1977 אין סימנים שאיזנקוט ינהג כך לקראת בחירות .2021 בינתיים, הוא לא חושף תחומי התעניינות בחיים ללא מדים: האם יעשה או "עושה לביתו"? ואולי הוא מהרהר בתיקון המשטר, בשינוי שיטת הבחירות, בדיוק כפי שפעל יגאל ידין בשעתו?

אל דגלו של ידין ומפלגתו "התנועה הדמוקרטית לשינוי" ,)ש"ד( נהרו בשעתו אנשי שם. הם זוהו כאנשי מרכז, בלא העדפה בולטת אצל רובם, לימין או לשמאל. איזנקוט היום, וגם ידין לפניו, חונים בצילם של פוליטיקאים מיומנים. ידין - כשר בממשלתו של בגין; אך הוא דשדש בנתיבי הפוליטיקה והיה נושא ללגלוגים בתקשורת. אם ייכנס איזנקוט לזירה, ייתכן שימצא עצמו גם הוא בתחום המוצל במרכזו של פוליטיקאי מיומן מאוד, נתניהו. הוא שיקצה לאיזנקוט, אם וכאשר, מקום תחת השמש.

הכריזמה של ידין, כארכיאולוג נודע וכרמטכ"ל לשעבר, לא היה בה די כדי שיצליח לשמר את אחדות מפלגתו. כמה מבכיריה היו שרים בממשלת בגין, וידין נשא בתואר סגן ראש הממשלה. אבל המפלגה בהנהגתו הרופסת התפוררה ועברה מן העולם. התופעה המקבילה הפעילה בימינו מדליקה אור אדום לאיזנקוט וגם לקח מובהק: הצבאיות לרמטכ"לים, הפוליטיקה לפוליטיקאי­ם. אלה שני מסלולים שלא תמיד נפגשים. נופתע מאוד אם בסופו של דבר יחליט האזרח איזנקוט להתרחק מן הפוליטיקה. נכון לעת כתיבת שורות אלה, דווקא מתחזקת הסברה שיקפוץ למים הקרים, ובהיותו גנרל־וטירון, סביר שגם יגבר בהצלחה על הגלים הראשונים.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel