Israel Hayom

"תופעות הלוואי הן סימן לכך שהחיסון עובד"

ישראל נמצאת בשבוע השני למבצע "לתת כתף", וחלק מהמחוסנים דיווחו על כאבים, חום וצמרמורות ● המומחים טוענים כי תופעות הלוואי חריפות יותר מאלו שמופיעות לאחר חיסון נגד שפעת: "כך מערכת החיסון מגיבה לזריקה"

- אסף גולן ויורי ילון

החיסונים נגד נגיף הקורונה של חברות פייזר ומודרנה כלל לא מכילים נגיף מוחלש או מומת, ובכל זאת אצל חלק קטן ממקבליהם הם מעוררים, למרבה ההפתעה, תגובה חזקה של המערכת החיסונית בגוף כגון: כאבי שרירים, כאבי ראש, חום וגם צמרמורות.

העיתונאית שרה זנג' מ"האטלנטיק" עוסקת במאמרה בשאלה מדוע מופיעות תופעות הלוואי האלו אם הגוף כלל לא נדבק במחלה. בדבריה היא מסבירה כי "תופעות לוואי כמו חום, כאבים וצמרמורות הן חלק מהעובדה שמערכת החיסון שלנו החלה לפעול בעקבות הזריקה.

"החיסון מכניס שרשרת של MRNA שנותנת הוראה לגוף לייצר רק את החלבון שאיתו חודר נגיף הקורונה אל התאים. אחרי שהחלבון הזה מיוצר מזהה הגוף שיש בו חומר פולשני, ומפעיל את המערכת החיסונית שלנו", היא מסבירה.

סעד עומר, מנהל מכון הבריאות העולמי של אוניברסיטת ייל ומומחה לווירוסים, הסביר: "המשמעות של תופעות הלוואי היא שהחיסון הצליח. המערכת הגופנית שנלחמת במחלות התעוררה והחלה לפעול בעוצמה".

לדברי זנג', "יש חשיבות להסביר למתחסנים כי התגובה של הגוף לחיסון לקורונה קצת יותר חריפה מתגובות ותופעות הלוואי שמופיעות במקרה של חיסון נגד שפעת. אנשים צריכים לא להיבהל מתגובת הגוף ולהגיע לשלב השני של החיסון. לכן צריך לעשות עם המתחסנים

תיאום ציפיות ולהסביר להם שתיתכן תגובה חזקה קצת יותר מזו של חיסון שפעת".

כמו כן, תופעות לוואי חזקות קשורות לתהליך החיסון בבתי חולים ובמקומות המטפלים באנשים סיעודיים. על פי המאמר, במקומות כאלו מומלץ שלא לחסן את כל הצוות באותו יום כדי שלא כל המטפלים ירגישו רע ויתקשו להגיש עזרה אם הם יצטרכו לעשות זאת.

ובתוך כך, גבר בן ,88 שקיבל אתמול חיסון נגד קורונה, פונה על ידי מד״א אל המחלקה לרפואה דחופה בבית החולים הדסה הר הצופים. פעולות ההחייאה של צוות מד״א, נמשכו על ידי צוות רופאי המרכז לרפואה דחופה והפנימית ולאחר מאמצים ממושכים הם נאלצו לקבוע את מותו. בהדסה ציינו כי: ״המנוח סבל ממחלות רקע ממושכות וקשות״.

 ?? צילום: אי.פי.אי ?? המערכת החיסונית נכנסת לפעולה לאחר החיסון
צילום: אי.פי.אי המערכת החיסונית נכנסת לפעולה לאחר החיסון

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel