Israel Hayom

מנצחים את הקורונה הוראת החיסונים

המידע על מורים שחוסנו או החלימו אינו מרוכז ● עדיין אין מרכזים ייעודיים ● ואת האישורים ניתן לזייף בקלות ● שר החינוך הכריז על מבצע חיסון עובדי ההוראה כבר בשבוע הבא, אך הדרך רצופה מכשולים ● תמונת מצב מדאיגה

- נועם (דבול) דביר כתבנו לענייני חינוך

הדרך הארוכה לחיסון עובדי ההוראה: שר החינוך יואב גלנט קורא לחסן כ־002 אלף עובדי הוראה, אך משרד החינוך לא עשה שום פעילות כדי לקיים מבצע חיסונים יעיל, ומחכה למשרד הבריאות ולקופות החולים.

המידע על מורים שכבר חוסנו או מחלימים לא מרוכז, לא הוקמו מרכזים ייעודיים, ואישורים שיונפקו להם כדי לקבל קדימות בתור עלולים להיות ניתנים לזיוף בקלות. כבר באמצע החודש דרש השר גלנט בקבינט הקורונה לחסן את כל סגל מערכת החינוך מייד לאחר צוותי הרפואה, אלא שזה לא קרה. כדי להשאיר את מערכת החינוך פתוחה, הדבר היעיל ביותר שהיה ניתן לעשות הוא לבנות תוכנית לחיסון המורים במרוכז ובמהירות. מנגד,

תוכנית כזאת לא הוצגה על ידי משרד החינוך, וחילופי ההאשמות בין הבכירים בשני המשרדים בוודאי לא תרמו לקידומה. משרד החינוך גם לא בדק בסקרים כמה מהמורים יהיו מוכנים להתחסן. אתמול הודיע השר כי "החל מהשבוע הבא נתחיל את מבצע החיסונים עבור המורות, המורים, הגננות, המנהלות והמנהלים ברחבי הארץ". אלא שבמשרד הבריאות טוענים כי אין עדיין מבצע שכזה, וכי הוועדה שקובעת את העדיפות במתן חיסונים לא החליטה על כך. יתרה מכך, במשרד החינוך מדובר על "מבצע" היוצר רושם של מהלך מהיר, אך חיסון כ־002 אלף מורים ייקח זמן רב. לא מדובר בחיסון גורף, ולראיה, במשרד החינוך לא אומרים כמה עובדי הוראה יחוסנו בכל יום, וכן התחסנותם כרוכה בקשיים רבים.

בה בעת, רשויות מקומיות אחדות החלו לחסן עובדי מערכת החינוך בעיר - אך בשלב זה מדובר רק באלו בני ה־06 ומעלה. גם אם יינתן אישור לחסן את כל עובדי מערכת החינוך, הדבר יגולגל לידי הרשויות המקומוית - וצפוי להוביל לפערים בין רשות לרשות.

בשלב זה, משרד החינוך מתקשה לאסוף נתונים על עובדי ההוראה ולא הקים מערך שמרכז את כל נתוני ההתחסנות שלהם. מדובר בנתונים קריטיים למהלך מבצע החיסונים: במשרד החינוך לא יודעים מי מהמורים הם עובדי הוראה בסיכון וכבר קיבלו עדיפות להתחסן, וגם לא מי אינם יכולים להתחסן או מי כבר חוסנו כי היו זכאים לחיסון (בני 60 ומעלה).

כמו כן, מורים שחלו והחלימו - לא אמורים להתחסן.

לכך מתלווה העניין שמדובר במיא דע רפואי שלא כל עובדי ההוראה מעוניינים לחשוף. לכן, למשרד החינוך אין את המידע בנוגע לכמות החיסונים הנדרשת לעובדי הוראה. הוא לא הקים מוקד שבו מורים יכוא לים לדווח בצורה וולונטרית על כך שהם מחוסנים - כך שעלולים להיות מושקעים משאבים רבים שלא לצורך. בעיה נוספת יכולה להתעורר מצד התיכוניסטי­ם בני הא61 ומעלה שאא מורים להתחסן בעתיד. אם יאסוף את הנתונים, משרד החינוך יוכל לדעת איפה בטוח יותר לפתוח כיתות - אך מדובר בתהליך מורכב ורגיש, ובמשא רד בטח יימנעו מלעשות אותו.

בניגוד לבעלי מקצוע אחרים, לעוא בדי הוראה אין תעודה רשמית המא ציגה אותם ככאלה. המשמעות היא שמשרד החינוך יצטרך למצוא דרך לזהות את עובדי ההוראה. כרטיסים של חברות בהסתדרות המורים או באא רגון המורים, וכן אפילו תלושי שכר - כל אלה עלולים להיות נתונים לזיוף בקלות. אחת האופציות היא, למשל, להנפיק אישור לכל עובד הוראה, אלא שאישורים כאלה, כמו אישוא רים של עובד חיוני לעובד הוראה, יכולים להיות ניתנים לשכפול או לזיוף בקלות. כמו כן, במערכת החיא נוך, שבה מאות אלפי עובדים, יש תחלופה גבוהה - כך שייתכן שעובא די הוראה שנפלטו ממערכת החינוך עדיין יוכלו להציג מצג שווא כאילו הם עובדי המערכת ולזכות בחיסון.

בתוך כך, מערכת החינוך מסורבא לת. מבצע חיסון עובדי ההוראה חייב מישהו שינהל אותו. הגננות, מורי היסודי וחטיבות הביניים הם עובא די מדינה המועסקים על ידי משרד החינוך ושייכים להסתדרות המורים, והמורים בתיכונים מועסקים על ידי הרשויות המקומיות או על ידי רשתות כמו אורט. לצד זאת, הסייעות הן חלק בלתי נפרד מהכיתה, אלא שהן מועסא קות על ידי הרשויות המקומיות, ולא ידוע אם הן יחוסנו יחד עם המורים.

לבסוף, קופות החולים שמחסנות מתקשות ממילא לעמוד בעומס. התוא רים עבור האוכלוסייה שאמורה להתא חסן מתמלאים, וחיסון של כא002 אלף עובדי הוראה משמעותו עוד תורים חדשים ועוד כוח אדם. חשוב לזכור כי מערכת החינוך עדיין פועלת, בין אם במוסדות או בלמידה מרחוק, ולכן בשעות הבוקר הגננות, המורות והמוא רים עדיין עובדים. כלומר, רוב המוא רים יוכלו להגיע להתחסן רק בשעות אחר הצהריים והערב.

אחת הדוגמאות לכאוס סביב מבצע חיסוני המורים הוא עיריית תל אביב - שם כבר זימנו עובדי חינוך בכל הגילאים להתחסן מחר בכיכר רבין בשיתוף עם בית החולים איכילוב. אולם ההודעות הנחרצות של משרד הבריאות כי אין לחסן מתחת לגיל 60 מעמיד את חיסונם בסימן שאלה וכרגע הקפיא את היוזמה.

איום בהשבתה

כזכור, מעל לכל מרחף איום ההשא בתה של הסתדרות המורים. בתחיא לת השבוע איימה מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בןאדוד כי "אם לא יהיו חיסונים לא יהיו לימודים". בהסתדא רות המורים הכריזו על סכסוך עבודה שבמסגרתו הם דורשים לחסן מיידית את כלל עובדי ההוראה. המשמעות היא שאם לא יהיה פתרון עד 12 ביא נואר - הסתדרות המורים תוכל להא שבית את הלימודים לרבות את מערך הלמידה מרחוק.

 ??  ??
 ?? צילום: רויטרס ?? חיסון קורונה באשדוד
צילום: רויטרס חיסון קורונה באשדוד
 ?? צילום: גדעון מרקוביץ' ?? השר גלנט
צילום: גדעון מרקוביץ' השר גלנט
 ??  ?? מנכ"ל משרד החינוך אדרי
מנכ"ל משרד החינוך אדרי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel