Israel Hayom

מרוויחים טוב בכפר סבא, אך מאושרים יותר בי־ם

דו"ח של הלמ"ס מגלה: אושר לא תמיד משולב בעושר ● ערי המרכז מובילות במדד איכות החיים, אך בבירה ובפריפריה מרוצים יותר ● אשקלון בראש בשיעור בעלי השכלה גבוהה בקרב בני 30 ומעלה

- אסף גולן

האם יש קשר בין אושר פנימי להכנסה כלכלית לנפש? התשוי בה לשאלה הזו היא שלילית, והיא עולה בצורה מובהקת מדו"ח הלשכה המי רכזית לסטטיסטיקה שפורסם אתמול על מצבן של 16 הערים הגדולות ביי שראל, והמחוזות השונים במדינה.

הפרמטרים לבחינת המחוזות והערים בארץ חולקו ל־25 מדדים שונים של איכות חיים, שהשקלול הכולל שלהם מציב התפלגות המלמדת על איכות החיים בערי ישראל ובמחוזות שלה.

באופן כללי 16 הערים המרכזיות והגדולות בארץ מתחלקות ל־3 רמות ציון: הערים עם הציון הכולל הגבוה במדדי איכות החיים הן כפר סבא, רמת גן, רחובות, תל אביב־יפו וראשון לציון. הערים עם הציון הבינוני הן: חולון, באר שבע, פתח תקווה, חיפה, נתניה ובני ברק. ואת הרשימה סוגרות הערים בית שמש, אשקלון, אשדוד, בת ים וירושלים.

כשצוללים אל הנתונים, מתברר כי

חמש הערים החזקות בישראל מובילות בתחומים כלכליים מובהקים כמו: תעסוקה, צפיפות דיור, שיעור היכולת להתקדם בעבודה, נגישות למחשבים ואפשרות הקידום של נשים. כמו כן בולטת ההשקעה בנראות העירונית, בדגש על פארקים, ניקיון והסביבה.

מנגד, בחינה של הערים הסוגרות את המדד, מלמדת על הפער הגדול בינן לבין הערים שפותחות את הטבלה.

כך למשל בבית שמש בולטות נקודות כמו אמון במערכת הבריאות, בהערכה עצמית של בריאות, בתחושת יכולת להתמודד עם בעיות, בתחושת הערכה מבני משפחה ובעיסוק בפעילות התנדבותית. אשקלון מובילה בשיעור בעלי השכלה על־תיכונית והשכלה גבוהה בקרב בני 30 ומעלה. אשדוד מובילה בתחושת הביטחון הגבוהה ביותר בסביבה מקוונת. בת ים מובילה בשיעור הנמוך ביותר של תמותת תינוקות, בשביעות רצון מהתחבורה הציבורית באזור המגורים ובאמון בממשלה. ירושלים מובילה באחוזים הנמוכים ביותר של תחושת הבדידות ותחושת הדיכאון.

תל אביב בראש

אם כפר סבא היא העיר עם איכות החיים הכי טובה בישראל, הרי מבחינת המחוזות בארץ הרשימה קצת משתנה, אך גם כאן ניכרת חלוקה די ברורה בין מחוזות עשירים כלכלית לבין מחוזות שהיתרונות שלהם הם יותר בעולם הנפש. כך, למשל, מחוז תל אביב מצטיין במספר המועסקים שתפקידם מאפשר קידום, שיעור נמוך של תמותת תינוקות, תחושת דיכאון, השכלה על־תיכונית והשכלה גבוהה, שביעות רצון מהתחבורה הציבורית, אמון במערכת המשפט, פסולת שהועברה למיחזור, תחושת יכולת להתמודד עם בעיות

ושימוש בשירותי ממשל מקוונים.

מחוז המרכז, השני בדירוג, מוביל בשיעור התעסוקה, שיעור המועסקים במשרה חלקית שלא מרצון, הכנסה חציונית, שביעות רצון מהעבודה, מועסקים שתפקידם בעבודה תואם את תחום לימודיהם, שיעור הזכאות לתעודת בגרות, מדד ג'יני לאי־שוויון, הכנסה כספית וכלכלית לנפש, נגישות למחשב ושיעור השימוש באינטרנט.

אולם בהמשך התמונה משתנה. למשל מחוז חיפה, השלישי בדירוג, מוביל בשיעור נמוך של הרוגים מתוך נפגעים בתאונות דרכים. מחוז דרום הרביעי מוביל באחוז נמוך של חוסר שביעות רצון ממשך זמן ההגעה לעבודה. מחוז הצפון החמישי מוביל באחוז נמוך של משקי בית המשלמים עבור דיור 30% ויותר מההכנסה הכספית נטו ובתחושת הערכה מבני משפחה. מחוז ירושלים, השישי בדירוג, מוביל בשיעור נמוך של מקרי רצח, וגם במעורבות אזרחית ושביעות רצון מהאיזון בין העבודה לתחומי חיים אחרים.

 ?? צילום: יהושע יוסף ?? כפר סבא. מובילה באיכות החיים
צילום: יהושע יוסף כפר סבא. מובילה באיכות החיים

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel