Israel Hayom

16 הקרב בימין עולה מדרגה: סמוטריץ' נערך לריצה עצמאית

מוותר על החיבור עם ימינה? סמוטריץ' נערך לריצה עצמאית ● בעידוד רה"מ: חגית משה, סגנית ראש עיריית ירושלים, תתמודד על ראשות הבית היהודי

- מתי טוכפלד

מפלגת "הציונות הדתית" בראשות ח"כ בצלאל סמוטריץ', נערכת לאפשרות של ריצה עצמאית ללא חיבור למפלגת ימינה, ומעלה בימים האחרונים קמפיין מאסיבי ברשתות ובכלי התקשורת המגזריים כדי ליצור הד ותמיכה במפלגה.

בעוד שכל אחד מהצדדים מציג את המחלוקת באופן שונה, כאשר לדברי בנט המאבק הוא על מיקומים ברשימה בלבד, ואילו סמוטריץ' מציג את המחלוקת על רקע אידיאולוגי, יתכן שההכרעה על ריצה משותפת או נפרדת תיפול בכלל על זהותו של היו"ר החדש של הבית היהודי, שייבחר בעוד שבוע וחצי בפריימריז שתקיים המפלגה. הקרבות הפנימיים בתוך ימינה העסיקו השבוע גם את ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהחל להתערב בנעשה במפלגה שמימין לליכוד, על מנת לנסות לסדר את המפה בהתאם לצרכי הגוש ולהגדיל את סיכוייו לנצח בבחירות הכלליות.

מי שהודיע ראשון על מועמדותו לראשות הבית היהודי, לאחר הודעתו של הרב רפי פרץ כי בכוונתו לפרוש מהחיים הפוליטיים ולא להתמודד לתפקיד, הוא מנכ"ל המפלגה ניר אורבך. מי שמינה את אורבך לתפקיד הוא נפתלי בנט בתקופה בה עמד בראש המפלגה. למרות פרישתו של בנט והקמת הימין החדש עם איילת שקד, מפלגה שהפכה למעשה למפלגה מתחרה לבית היהודי, והובילה לכעס רב בקרב פעילי המפלגה ואנשי הציונות הדתית בכלל על בנט, נותרו בנט ואורבך ביחסים טובים.

במידה שאורבך ינצח לאיש בשתי המפלגות אין ספק כי השניים יובילו הסכם לחיבור בין המפלגות- דבר שיציב בפני בצלאל סמוטריץ' דילמה ועשוי להביא להחלשת יכולת המיקוח שלו. הערכה היא כי כדי לרוץ בנפרד סמוטריץ' יהיה זקוק לכל חלקי הציונות הדתית, וחבירה של הבית היהודי לימינה תפגע ביכולתו להבטיח את מעבר אחוז החסימה.

כרטיס ביטוח נוסף עבור בנט הוא איתמר בן גביר. לעוצמה יהודית קהל נאמן, שאמנם לא מספיק גדול כדי להעביר את המפלגה את אחוז החסימה הגבוה בגפה, אולם במקרה של חיבור למפלגה אחרת עשויה עוצמה יהודית להוסיף בין מנדט לשניים. נתון קריטי במקרה של מפלגת הציונות הדתית, אם תרוץ עצמאית. סמוטריץ' לא להוט לצרף את בן גביר לרשימתו, אבל לא שולל לצרף גורמים אחרים, תואמי בן גביר, כלומר מהזרם החרד"לי העמוק יותר, כתחליף לבן גביר עצמו, וקריצה לאותו קהל יעד.

סמוטריץ' אף לוטש עיניים למגזר החרדי, הנמצא בעיצומו של מאבק גדול ותחושת מיאוס בזרם החסידי מהמסגרת הקיימת- אגודת ישראל שבתוך יהדות התורה, ויתכן שיפנה קמפיין מיוחד לסחוף חרדים להצביע עבורו, אולי גם באמצעות שיבוץ דמות חרדית ברשימה.

אולם מה שיתן את הדחיפה המשמעותית יותר לריצה נפרדת של סמוטריץ' הוא מקרה שבו הבית היהודי חובר אליו לריצה משותפת- ללא חיבור עם ימינה. זה גם התרחיש המועדף על ראש הממשלה. מבחינת נתניהו יהיה סיכוי רב יותר להקטין את ימינה של בנט באמצעות ריצה נפרדת של סמוטריץ', וכן מהלך כזה יפתח פתח לליכוד לחתום הסכם עודפים עם מפלגת הציונות הדתית.

מפלגה שלא חתומה על הסכם עודפים עשויה לאבד עד מנדט, לכן ניסה נתניהו ברגע האחרון ללחוץ על אריה דרעי לחתום הסכם בין הליכוד לש"ס, אולם דרעי סירב בטענה כי ש"ס חותמת באופן מסורתי עם יהדות התורה ואין בכוונתו לשבור מסורת זו.

תתמודד מול אורבך

אלא שכדי שהבית היהודי יחבור לסמוטריץ' ולא לבנט יש לנטרל את ניר אורבך ולהביא לתבוסתו. בסביבת נתניהו חיפשו מועמד כזה וגילו את חגית משה, סגנית ראש עיריית ירושלים, הנחשבת מועמדת חזקה ופופולארית שיכולה להביס את אורבך.

השבוע טלפן נתניהו למשה ושכנע אותה להכריז על מועמדותה. זאת אחרי שדמויות חזקות הציונות הדתית מנסים כבר כמה ימים לשכנע אותה להתמודד. ביניהם הרבנים חיים דרוקמן ואיתן אייזמן, כמו גם פעילים ועסקנים רבים במגזר. משה נעתרה להפצרותיו של רה"מ ושלשום הודיעה כי תתמודד מול אורבך. במידה שתנצח גוברת הערכה כי המהלך הראשון שתוביל יהיה לחבור לסמוטריץ', לריצה נפרדת איתו, או כמכפיל כוח במו"מ לחיבור עם ימינה.

 ??  ??
 ?? צילום: אורן בן חקון ?? בנט
צילום: אורן בן חקון בנט
 ?? צילום: אורן כהן ?? סמוטריץ'
צילום: אורן כהן סמוטריץ'

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel