Israel Hayom

תוכנית ההגירה של שקד: כך יוחזרו המסתננים לסודאן

מפלגת ימינה תשיק את התוכנית החדשה ● במוקד: קבלת סמכויות ואכיפת החוק הקיים

- יאיר אלטמן

תוכנית שקד למדיניות ההגירה: בשבוע הבא תשיק מפלגת ימינה את תוכניתה של השרה לשעבר, שנערכה יחד עם יונתן יעקובוביץ', מומחה לתחום ההגירה, כחלק ממצע המפלגה.

התוכנית עומדת על שלושה אדנים עיקריים: דרישות פוליטיות על מנת לקבל סמכויות בתחום, כגון קבלת רשות ההגירה, ועדת הפנים של הכנסת וכדומה; חקיקה מחדש של החוק למניעת הסתננות שבוטל 2018־ב ואכיפת החוק הקיים, המאפשר העמדה לדין פלילי של כל מסתנן ומאסרו עד חמש שנים - דין שלא נאכף; ופעילות להחזרת המסתננים הקיימים לסודאן בעקבות הסכמי השלום.

התוכנית מזהירה מהתמעטות הרוב היהודי בהתמדה מאז 1990 באחוז אחד בכל חמש שנים בממוצע (ובסך הכל שמונה אחוזים במצטבר עד היום), וזאת בעקבות ולצד הנס הכלכלי שעברה המדינה בשנים אלה. מגמה זו, כך נאמר, נמשכת אף ששיעורי הפריון של האוכלוסייה היהודית נמצאים במגמת עלייה.

"אנו נמצאים בנקודת זמן קריטית, ולכן בממשלה הבאה נציב את הקידום של מדיניות הגירה אחראית עבור מדינת ישראל כיעד אסטרטגי מהמדרגה הראשונה", נכתב בתוכנית.

זינוק בבקשות מקלט

התוכנית מתייחסת גם לעלייה בת אלפי אחוזים בבקשות המקלט המוגשות בארץ, חלקן מאזרחי מדינות בטוחות לחלוטין כגון רוסיה,

גאורגיה, מונגוליה, פיליפינים ועוד. נתונים שמעלה התוכנית מראה כי בשנת 2009 היקף בקשות המקלט עמד על ,1,500־כ ואילו בשנת 2017 ההיקף עמד כבר על 16 אלף בקשות.

בזמן שנידונה הבקשה, המבקשים רשאים לעבוד בישראל והדיון בבקשה יכול לארוך זמן רב. התוכנית מציעה לאסור על מהגרים שהגישו בקשת מקלט לעבוד בשנה הראשונה, להחיל את "חוק הפיקדון" על מהגרים שבדיקת בקשתם מתארכת יותר משנה, ולבצע נוהל בדיקה והרחקה מהירה של בקשות פיקטיביות.

מעבר לתופעת המסתננים מאפריקה, התוכנית מתייחסת גם לשוהים בלתי חוקיים המגיעים עם ויזת תייר ממזרח אירופה ונשארים בארץ, תופעה הידועה כהגירה כלכלית. ההערכות הן שיש בארץ ב־051 אלף שוהים כאלה שנכנסו במעברי הגבול, אך למרות העובדה שוויזת התייר שלהם פגה, הם לא יצאו.

ח"כ שקד: "מדיניות הגירה מסודרת וקוהרנטית חשובה כדי להתמודד עם תופעה שמתמודדות איתה כל המדיניות המערביות. ישראל מתמודדת עם הגירה גם מאפריקה וממזרח אירופה, וחשוב לעשות סדר ולשמור על צביונה היהודי של המדינה".

 ?? צילום: קוקו ?? עובדים זרים בדרום ת"א
צילום: קוקו עובדים זרים בדרום ת"א
 ?? צילום: אריק סולטן ?? שקד
צילום: אריק סולטן שקד

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel