Israel Hayom

"לעולם אין ודאות שאירוע דומה לא יקרה בארץ, אך אנו ערוכים"

- בהכנת הידיעה השתתפו אריאל כהנא ודניאל רוט־אבנרי קצין הכנסת: גדעון אלון

מפורשות כלפי חברי קונגרס. בין אלו שהגיעו היו גם מפגינים עם לבוש אנז טישמי במובהק.

חלק מתומכי טראמפ, שאתמול כבר עזבו את וושינגטון לבתיהם, חשו מבוז כה מאירועי יום רביעי. "האירועים רק הוכיחו לי עד כמה התקשורת מגמתית ושקרנית", אמר לי טראביס, שהגיע עם חבריו מקליפורניה, "הם טוענים שבאנו לעשות מרד, להתקומם. קשז קוש. באנו להשמיע את קולנו. אף אחד לא רוצה למרוד. אבל הם (הדמוקרטים) פוגעים באמריקה שלנו ורוצים לשנות את ערכיה וגנבו לנו את הבחירות שזה בושה". דני, שהיה לצידו, טוען כי כבר אין לו למה לצפות. "הם רוצים להרוג את התנועה שלנו", אמר.

306 עם ביידן

בשטף האירועים, כמעט נשכחה העובדה שלאחר פינוי הקונגרס, חזרו המחוקקים האמריקנים לישיבה המכז רעת שנועדה לספור את האלקטורים. ביידן השיג הרבה 306 קולות - הרבה יותר מז072 הנדרשים - בהתאם לזז כיה בנובמבר, והוכרז כנשיא. זמן קצר לאחר מכן, טראמפ פרסם הודעה, שבה הסכים להעביר את השלטון "באופן מסודר", אף שלא הודה בהפסד.

מכל מקום, בוושינגטון הוחלט לא לקחת סיכונים ומתחם הקפיטול גודר בחומה כדי למנוע כל גישה בלתי מוז רשית. החומה תישאר על תלה לפז חות 30 יום, כולל במהלך ההשבעה של ביידן. העוצר בעיר יימשך לפז חות 15 יום.

בינתיים, לא שקט גם בגזרת הרז שתות החברתיות. טוויטר הודיעה כי תשיב לטראמפ את חשבונו בעקבות הסכמתו למחוק ציוצים שעולים כדי שיבוש של תוצאות בחירות. מנגד, מייסד פייסבוק מארק צוקרברג הודיע כי לאור האינדיקציו­ת על כוונתו של טראמפ להפריע למעבר התקין של הממשל לידי ביידן בז02 בינואר, הוא ימשיך להקפיא את חשבונו "עד להודעה חדשה".

בממשלת ישראל לא נותרו אדיז שים לאירועים בוושינגטון. "התפרעות אלימה היא ההפך הגמור של הערכים שאמריקנים וישראלים מקדשים", אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו, "ההסז תערות על בניין הקפיטול בוושינגטון הייתה מחפירה ויש לגנותה בכל תוקף. אין לי ספק שהדמוקרטיה האמריקנית תיגבר - כפי שקרה תמיד".

הנשיא ראובן ריבלין קישר בין האירועים בוושינגטון לשסע בארץ. "תמונות המהומות בגבעת הקפיטול מטלטלות. הן מזכירות לכולנו כי הדז מוקרטיה, גם כשהיא איתנה ומבוצז רת ככל שתהיה, אינה מובנת מאליה. השנים האחרונות על כל מערכות הבז חירות שהתקיימו בהן, והסוגיות הפוז צעות שעלו על סדר היום של הציבוז ריות הישראלית, הרחיקו אותנו אלה מאלה, אולי יותר מתמיד. אך עלינו להבטיח, כי גם אם התהומות שלנו עמוקים, הדמוקרטיה שלנו תגן עלינו כעם, כחברה וכמדינה". "מה משמר הכנסת עושה את כל

שנדרש כדי להיות ערוך לאפשרות שאירוע כפי שהתרחש בקונגרס האמריקני לא יקרה בכנז סת", כך אמר אתמול קצין הכנסת, יוסף גריף.

גריף, המכהן בתפקידו כז11 שנים, אמר ל"ישראל היום": "כמובן שאין ודאות של 100 אחוז שאירוע כזה לעולם לא יקרה בכנז סת, אבל אנחנו מתואמים עם המז שטרה, ואם חלילה יהיה ניסיון כזה, נוכל להתמודד איתו".

גורמי אבטחה בכנסת העריכו אמש כי ייתכן שאנשי האבטחה בקונגרס לא היו ערוכים לאפשז רות של התפרצות תומכי טראמפ לבניין הקונגרס ולא היו מתואמים עם המשטרה. לדבריהם, ייתכן שחלק מאנשי האבטחה בקונגרס הזדהו עם תומכי טראמפ ושיתפו איתם פעולה.

במשמר הכנסת משרתים כז502 אנשי אבטחה, כולם בוגרי יחידות קרביות בצה"ל. במשמר יש יחידה מיוחדת בשם "עוז", המופקדת על שמירת ביטחונם של הח"כים, ויש יחידה בשם "כוח התערבות" שתז פקידה לטפל באירועים חריגים בכנסת. זהו כוח שאומן והוכשר כדי לטפל באירועים יוצאי דופן. אנשי היחידה נבחרו בקפידה ומז סתובבים בכנסת בבגדים אזרחיים כדי להיטמע בין 160 אלף המבז קרים בכנסת בשנה רגילה לפני הקורונה.

בעבר היו כמה ניסיונות של מפגינים לפרוץ בכנסת. האירוז עים המשמעותיים ביותר היו לאחר מלחמת יום הכיפורים כשהחלו ההפגנות נגד הממשלה בראשות גולדה מאיר, היו גם ניסיונות של החקלאים ושל הנכים שהפגינו נגד הממשלה לפרוץ לכנסת, אולם הם כשלו. המקרה החמור ביותר התרז חש ,1957זב כשמשה דואק השליך רימון רסס לאולם המליאה מיז ציע האורחים בבית פרומין והביא לפציעתם של ראש הממשלה דוד בןזגוריון ולפציעתם של שלושה שרי ממשלה.

 ?? צילום: אי.אף.פי ?? חיילי המשמר הלאומי מגינים על גבעת הקפיטול
צילום: אי.אף.פי חיילי המשמר הלאומי מגינים על גבעת הקפיטול
 ?? צילום: רויטרס ?? פלוסי ופנס מאשרים את תוצאות הבחירות
צילום: רויטרס פלוסי ופנס מאשרים את תוצאות הבחירות
 ?? צילום: רויטרס ?? צלם בהיכל: דגל הקונפדרציה בקפיטול
צילום: רויטרס צלם בהיכל: דגל הקונפדרציה בקפיטול

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel