Israel Hayom

"כיהודייה, לא יכולתי לעסוק בספורט"

אגנס קלטי, מגדולות המתעמלות היהודיות בכל הזמנים, תחגוג בשבת את יום הולדתה ה־001 ● בנה והוועד האולימפי דאגו לאירוע מכובד בזום כדי לשמור על שמחת החיים הייחודית לה

- עדי רובינשטיין

בשבת תחגוג אגנס קלטי יום הולדת 100 בעיר הולל דתה בודפשט, הונגריה. לצידה יהיה כמו תמיד בנה רפאל, שדאג לכיבוד, לשתייה ולמוזיקה טובה.

קלטי אמנם בת ,100 אבל לרנ קוד ולסיים בשפגט המפורסם שלה היא עדיין מסוגלת. בשגרירות ישנ ראל בהונגריה הכינו עבורה אירוע זום מכובד מאוד, והתקשורת המנ קומית, גם זו הישראלית, תצטרף לוועד האולימפי הישראלי בחגיגות של גדולת המתעמלות היהודיות בכל הזמנים.

קלטי זכתה בעשר מדליות אולינ מפיות, חמש מתוכן מזהב. יש לה גם שלוש מדליות באליפות העונ לם, והיא נחשבת בעיניי רבים לאחת מעשר המתעמלות הגדולות בהיסטוריה.

עם סיפור חיים שנע על ציר הוננ גריהנישראל, כולל האירוע המכונ נן שבאמצע, השואה, היא קודם כל אדם שלא ויתר לרגע על שמחת החיים שלו. לפני חמש שנים מכרה קלטי את דירתה בהרצליה, והצטרנ פה לבנה בבודפשט כדי לסיים את חייה במקום שבו הכל התחיל.

כמו כל יהדות הונגריה, קלטי ראתה את עצמה גם ברגעים הכי קשים הונגרייה ויהודייה - גם כשנ נאלצה לשנות את שמה ליוהאש פירושקי כדי לנסות ולשרוד את התופת: "כיהודייה, לא יכולתי לעסוק בספורט, בשום תחרות", היא מספרת בעצב, "חפרנו בידיים תעלות כדי לזרוק את הגופות של היהודים בפנים".

היא משתדלת לא ליפול לעצב, ומייד משנה נושא, לדברים שקנ שורים, איך לא, בהתעמלות ובהנ צלחה האדירה שלה משנות הנ05 ואילך. "בימים האחרונים כולם בינ רכו את אמא שלי. עם הזום קשה לה מאוד, כי השמיעה שלה כבר לא מה שהיתה פעם", מסכם בנה רפאל.

"אין חגיגות של ממש, בגלל הקורונה", אמרה אתמול קלטי, "מחר אשתתף בטקס שהוא חלק מסרט דוקומנטרי שנעשה עליי, בבית הכנסת המשופץ שעדיין לא נפתח בבודפשט".

בטקס צפויים להשתתף עשרה אנשים, בהתאם למגבלות הקורונה בהונגריה, והוא יכלול הקרנה של תמונות מחייה של קלטי וברכות מצולמות שנשלחו ממי שהתאמנו תחתיה במהלך השנים.

 ?? צילום: מתוך האלבום המשפחתי ?? קלטי. הספורט הישראלי חייב לה הרבה
צילום: מתוך האלבום המשפחתי קלטי. הספורט הישראלי חייב לה הרבה

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel