Israel Hayom

גלקסי 21 הושק: מסך משודרג, מצלמה מתקדמת ומטען אלחוטי

אחרי שנת שיא, שבה רכש 21 מיליארד דולר, הודיע הבנק על מדיניות חדשה: קביעה מראש שבשנה הקרובה יגדיל את הרכישות ל 30 מיליארד ● בעקבות ההודעה, עלה הדולר ביותר מ 2%

- ערן בר טל

בנק ישראל הודיע אתמול על שינוי מדיניות רכישות המט"ח לשנה הנוכחית: בשונה מהמדיניות עד כה, הוא מודיע מראש על היקף הרכישות בשנה הבאה.

שינוי משמעותי נוסף הוא הגדלת היקף הרכישות - ב 50% יותר מה שנה שעברה, שגם היא היתה חרי גה מבחינת גובה הרכישות יחסית לשנים האחרונות. מאז 2011 היקף הרכישות היה חד ספרתי. ב 2019 רכש בנק ישראל יותר מ 4 מיליארד דולר, ושנה לפני כן פחות מ 4 מי ליארד דולר.

כאמור, 2020 היתה חריגה עם היקף רכישות של 21 מיליארד דולר, ובשנה הבאה, לפי הודעת בנק ישראל, היקף הרכישות יגיע ל 30 מיליארד דולר. לפי הודעת הוועדה המוניטרית בבנק ישראל, "לקראת סוף שנת 2021 יודיע הבנק על מדי ניות ההתערבות בשנת ,2022 בהתאם להתפתחויות בכלכלה הריאלית וב שוק העבודה בפרט, בשווקים הפי ננסיים ובמגמת האינפלציה, ובה תייחס להערכות לגבי תוואי היציאה של המשק ממשבר הקורונה כפי שי תגבשו באותה עת".

דודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון, אמר ל"ישראל היום" כי הוא היה מפרש את ההוד עה כהתחייבות רכישה מינימלית, מה שלא ימנע מהבנק לרכוש אף יותר מכך, אם יראה בכך צורך. רזניק מז כיר שכבר בתקופת הנגיד סטנלי פישר, ב ,2008 בנק ישראל הודיע על היקף הרכישות מראש, אלא שאז הוא עשה זאת ברמה היומית, כשהודיע על כוונה לרכוש 100 מיליון דולר ביום. לדברי רזניק, גם אז ההודעה הזו הביאה להיחלשות השקל, אך ההיח לשות לא נשמרה לאורך זמן.

בשוק מעריכים כי מדובר ברכישה בסכום גדול במיוחד שככל הנראה יגיע לרמות של 1.5% מסך המסחר בדולר – שיעור שלא נראה משמ עותי, אך הוא אפקטיבי בשל העי תוי המדויק של הרכישות – בצמ תים של שיאי ביקוש. לדברי רזניק, "לא נראה כרגע שהדולר יכול לנסוק מעבר לרמה של 3.25 שקלים ורמת התמיכה התחתונה שלו נראית 3 שק לים, אך רק כעניין פסיכולוגי".

לדברי רזניק, היקף הרכישות שע ליו הודיע בנק ישראל "הוא 2.5 מי ליארד דולר בממוצע לחודש, היקף גבוה, אך לא בטוח שהיקף כזה יביא לתפנית בשוק המט"ח".

קו תמיכה - 3 ש'

הכוחות לתיסוף השקל ממשיכים להיות חזקים, ונוסף על כך, העוב דה שישראל מובילה בעולם במגמת ההתחסנות, עשויה לפעול להמשך התחזקות השקל בתקופה הקרו בה. השקל, שנסחר סביב רמה של 3.115 שקלים לדולר טרום ההודעה, נסחר זמן קצר מאוחר יותר סביב 3.19 שקלים לדולר - פיחות של יותר מ ,2% אך ספק אם זו אינ דיקציה לטווח הארוך יותר. רזניק מסכם: "נראה שגם השוק לא משוכ נע כרגע ששינוי המדיניות של בנק ישראל יביא לשינוי משמעותי במ סחר במט"ח".

העובדה שישראל מובילה בעולם במגמת ההתחסנות, עשויה לפעול להמשך התחזקות השקל בתקופה הקרובה

 ??  ??
 ?? צילום: כפיר סיון ?? דודי רזניק
צילום: כפיר סיון דודי רזניק
 ??  ?? הבנק ירכוש 2.5 מיליארד בחודש
הבנק ירכוש 2.5 מיליארד בחודש
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel