Israel Hayom

"נתאם עמדות בנושא האיראני"

בישראל מעריכים שהנשיא הנכנס לא יגבש לבדו את האסטרטגיה לבלימת איראן ● הד נרחב לפרסום ב"ישראל היום" על כך שהרמטכ"ל הורה לצה"ל לגבש תוכנית מבצעית לטיפול בגרעין האיראני

- אריאל כהנא

בישראל מצפים ובממשל ביידן מתכוונים להיענות: גורם המ קורב לצוות המעבר של ביידן אומר כי בטרם הנשיא החדש יגבש את האסטרטגיה מול איראן, יתקיימו התייעצויות עם ישראל.

שבוע ימים לפני חילופי הממשל בוושינגטון, צוותו של הנשיא הנבחר בוחן את האפשרויות כיצד להתמודד עם איראן. מטרת העל שביידן הג דיר אינה רק מניעת התחמשותה של איראן בנשק גרעיני, אלא גם בלימת תוכנית הטילים והפסקת התוקפנות האזורית שלה.

בתוך צוותו של הנשיא החדש יש דעות שונות כיצד להשיג את היעד הזה, בפרט על רקע השימוש האיראני בצנטריפוגו­ת חדישות והעלאת רמת ההעשרה של האורניום ל 20 אחוזים. יש הסבורים שבשל חומרת המצב הנו כחי, שבו איראן קרובה מאוד לפרוץ אל הפצצה, נדרשת חזרה מיידית של ארה"ב ושל האיראנים לתנאים המקו ריים של הסכם הגרעין.

על פי גישה זו, ארה"ב תסיר את הס נקציות הקשות שהטיל ממשל טראמפ, והאיראנים בתמורה יחדלו להעשיר אורניום ויעמדו בשאר דרישות ההסכם. אחרים חושבים שארה"ב צריכה להתנות את החזרה להסכם בהת חייבויות חדשות של איראן בנוגע לתוכנית הטילים והתוקפנות באזור. בישראל מתנגדים בכל מקרה לחזרה להסכם המקורי, וראש הממשלה נתניהו הגדיר צעד כזה כ"טעות".

בנוסף, בירושלים מצפים שממשל ביידן יתייעץ עם ישראל ועם מדי נות האזור בטרם יגבש את האסטרט גיה החדשה מול איראן. גורם ישרא לי יודע דבר אמר ל"ישראל היום" כי "בשלב זה לא מתקיימים מגעים מטעם הצד האמריקני עם אף אחד )הסיבה לכך היא פנים אמריקנית; א"כ(, אבל ההערכה שלנו שהממשל הבא יתייעץ איתנו ועם בעלי בריתנו החדשים באזור, בטרם יגבש את המדיניות". בצד האמריקני מאשרים שהתייעצויו­ת כאלה אכן יתקיימו. עם זאת, הגורם האמריקני ציין כי יחלפו ככל הנראה כמה חודשים עד שהאסטרטגיה האמ ריקנית מול איראן תתגבש. הנשיא החדש ייכנס לתפקידו רק בשבוע הבא ועליו למנות עוד בעלי תפקידים שכ ניסתם לתפקיד מחייבת את אישור הסנאט, בטרם תעוצב המדיניות הכו ללת. עם זאת, תיתכן אפשרות של מסר מקדים מצד הנשיא החדש לה נהגה האיראנית, בדומה למכתב הסודי ששלח אובאמה לאייתוללה חמינאי עם תחילת כהונתו.

כטב"מים לתימן

ובתוך כך, המגזין האמריקני "ניוזוויק" פרסם כי איראן שלחה לאח רונה לתימן כטב"מים מסוג שאהד ,136 הידועים כ"רחפנים מתאבדים", המסו גלים לשאת משקל רב ולהגיע למר חק של עד 2,200 קילומטרים - ובכך אפילו להגיע לישראל.

על פי הפרסום, צילומי הלוויין מראים כי משמרות המהפכה שלחו את הכטב"מים אל מחוז אל ג'וף

שבצפון־מזרח תימן, אזור שנשלט על ידי המורדים החות'ים, ארגון הטרור הנתמך בידי איראן. "הם מנסים להשיג הכחשה מראש", אמר המומחה ל"ניוזוויק". "בכך שהם יתקפו יעדים אמריקניים, סעודיים או ישראליים, ההתחקות אחר יעד התקיפה יגיע לתימן, ובכך הם יוכלו להכחיש כל קשר להתקפות".

בראיון שדובר צה"ל, הדי זילברמן, העניק לאחרונה לאתר סעודי, הוא אמר כי איראן עשויה לתקוף את ישראל מאזור עיראק או מתימן. "יש לנו מידע שאיראן מפתחת כטב"מים וטילים חכמים שמסוגלים להגיע עד לישראל".

בעיתון הערבי "דאר אל־חיאת" פורסם כי מאז ניצחונו של ג'ו ביידן בבחירות, וההבנה בירושלים ובריאד, מתכוון ממשל ביידן להגיע להסכם גרעין חדש עם טהרן, בעיתון נכתב כי "גורמים ישראליים וסעודיים בכירים מפעילים לחץ כבד על הנשיא טראמפ לצאת לפעולה צבאית ולתקוף את מתקני הגרעין האיראני".

בדיווח נטען כי הפרת ההסכם מצד האיראנים, שהעבירו לאחרונה בחקיקה בפרלמנט את החלטתם להעשיר אורניום לרמה של 20 אחוזים, מהווה עילה לתקיפה צבאית אמריקנית.

לפי הדיווח, המצטט כאמור בכירים בוושינגטון, האפשרות שתקיפה אמריקנית באיראן, אשר תסכל את התוכנית של ביידן להגיע להסכם גרעין חדש עם טהרן, נידונה בשבועות האחרונים בין בכירים ביטחוניים סעודים וישראלים במפגשים חשאיים שנערכו בצפון סעודיה, שם נפגשו גם ראש הממשלה בנימין נתניהו, יורש העצר הסעודי בן סלמאן ומזכיר המדינה האמריקני פומפאו.

 ?? צילום: רויטרס ?? שיגור טיל במהלך תרגיל של צבא איראן השבוע
צילום: רויטרס שיגור טיל במהלך תרגיל של צבא איראן השבוע
 ?? צילום: אי.פי ?? נשיא ארה"ב הנבחר ביידן
צילום: אי.פי נשיא ארה"ב הנבחר ביידן
 ??  ??
 ?? צילום: אי.פי.אי ?? תרגיל איראני במפרץ עומאן
צילום: אי.פי.אי תרגיל איראני במפרץ עומאן

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel