Israel Hayom

"ישראל נערכת לעימות אפשרי עם איראן"

סיקור עולמי נרחב סביב חשיפת "ישראל היום" שלפיה הרמטכ"ל הנחה את צה"ל להכין תוכנית מבצעית חדשה לתקיפת איראן ● "ישראל בוחנת מחדש את האופציות הצבאיות שלה" ● גורמי מודיעין במערב מעריכים: איראן טרם קיבלה החלטה לפרוץ לפצצה

- יואב לימור

כיסוי נרחב בעיתונות העול מית לחשיפת "ישראל היום" על הנחיית הרמטכ"ל, אביב כוכבי, להכין תוכנית מבצעית חדשה לת קיפה באיראן.

"ישראל בוחנת מחדש את האופציות הצבאיות שלה לקראת עימות אפשרי עם איראן", ציטטה סוכנות הידיעות "רויטרס" את הפרסום אתמול. הדב רים זכו להד נרחב בשלל כלי תקשורת נוספים, שפירטו בהרחבה על הוראתו של הרמטכ"ל להכין שלוש חלופות לתקיפה אפשרית באיראן, ועל העימות הצפוי בנושא בין ממשלת ישראל לבין ממשלו החדש של ג'ו ביידן.

ההנחיה של כוכבי ניתנה על רקע המהלכים האחרונים שביצעה איראן בתוכנית הגרעין שלה. בשנה האחרו נה הפרה איראן לא מעט מהאיסורים שהוטלו עליה בהסכם הגרעין, וברא שם צבירה של קרוב לשלוש טונות של אורניום מועשר לרמה נמוכה, התקנה של צנטריפוגות מתקדמות במתקנים הגרעיניים שלה בנתנז ובפורדו, ול ראשונה גם העשרת אורניום במתקן התת קרקעי בפורדו.

את ההפרה הבולטת והמתוקשרת ביותר ביצעה איראן בשבוע שעבר, כאשר מימשה חוק שעבר בפרלמ נט האיראני והחלה להעשיר אורניום לרמה של 20 אחוזים. איראן אמנם העשירה אורניום לרמה הזאת גם לפני הסכם הגרעין, אולם מסרה את החו מרים שהיו ברשותה כחלק מההסכם שנחתם ב .2015 אם תמשיך בתהליך כמתוכנן היא תקצר משמעותית את דרכה אל הפצצה, אם תחליט לפ רוץ אליה.

גורמי מודיעין במערב מעריכים כי איראן טרם קיבלה החלטה כזאת. ההנ חה הרווחת היא שאיראן מבקשת לחזור להסכם הגרעין המקורי על רקע מצבה הכלכלי הקשה, כתוצאה מהסנקציות הכבדות שהטילה עליה ארה"ב, והמה לכים האחרונים שביצעה נועדו לצבי רת "קלפי מיקוח" שהיא תוכל לוותר עליהם במו"מ שצפוי להתנהל בנושא.

ביידן ובכירי ממשלו כבר הבהירו כי בכוונתם לחזור להסכם הגרעין, אולם בישראל מתריעים כי מדובר יהיה בט עות קשה, משום שההסכם המקורי היה בעייתי מאוד. באופן רשמי מתנגדת ממשלת ישראל לכל חזרה להסכם, אולם סביר שמאחורי הקלעים יתנה לו מגעים עם ממשל ביידן, בניסיון להכניס שינויים משמעותיים בהסכם המקורי. בעיקר אמורים הדברים במועד הפקיעה של ההסכם, בהידוק הפיקוח על אתרים, מתקנים ומדענים, וכן בה גבלות על תוכנית הטילים של איראן

ועל פעולות הטרור שהיא מעורבת בהן במזרח התיכון.

ראש הממשלה נתניהו כבר הצהיר כי בכוונתו למנות פרויקטור שירכז את הטיפול בגרעין האיראני. ההערכות הן שהמועמד המוביל לתפקיד הוא יוסי כהן, מייד לאחר שיסיים את כהונתו כראש המוסד בחודש יוני הקרוב. כהן ביקר השבוע בוושינגטון ונפגש עם בכירי הממשל היוצא, והוא מחזיק בקשרים קרובים גם עם כמה דמויות מפתח בממשל הנכנס מתפקידיו בעבר.

ההערכה הרשמית של אגף המודיעין בצה"ל קובעת כי מרגע החלטה על פריצה לגרעין ועד לייצור מתקן גרעיני ראשון, יידרשו לאיראן כשנתיים, אולם גורמים שונים סבורים שמדובר בקונספציה שגויה, ומשך הזמן האמיתי קצר בהרבה - עד שנה. נראה שזאת גם הסיבה להנחיית הרמטכ"ל, שמבקשת לוודא כי ישראל מחזיקה בידה בכל עת אופציה צבאית זמינה ואמינה להפעלה.

"איראן התקדמה בשנים האחרונות גם בתחום המחקר והפיתוח, גם בצבירת החומר המועשר וגם ביכולות התקפיות, ויש לה משטר שבאמת רוצה להגיע לנשק גרעיני", אומר שר הביטחון בני גנץ בכתבה נרחבת על פרויקט הגרעין האיראני שמתפרסם היום במוסף "שישבת". "ברור שישראל צריכה להחזיק מולה אופציה צבאית. זה מחייב משאבים והשקעה, ואני פועל כדי שזה יקרה".

 ??  ?? המנהיג העליון של איראן חמינאי
המנהיג העליון של איראן חמינאי
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel