Israel Hayom

אסור לביידן לחזור לעסקה

- יעקב נגל תא"ל )מיל'( פרופ' יעקב נגל הוא עמית בכיר בקרן להגנה על הדמוקרטיות (FDD) ופרופ' אורח בפקולטה להנדסת אווירונאוט­יקה וחלל בטכניון. כיהן כיועץ לביטחון לאומי של ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש המטה לביטחון לאומי בפועל.

ישראל ובעלות בריתה במפרץ חוששות מאוד שממשל ביידן מכוון לחזור במהירות למו"מ עם איראן במטרה לחזור לעסקת הגרעין הפגומה 2015־מ .(JCPOA)

העסקה הניבה בזמנו ויתור נרחב על סנקציות וויתורים אחרים, אך מעולם לא חסמה את דרכה הבטוחה והמאושרת לתוכנית גרעין שתאפשר לה לבנות ארסנל גרעיני בתקופה קצרה.

אם הממשל ייכנס שוב לעסקה, ועל פי הבכירים שהתמנו )סאליבן, ברנס, שרמן ואחרים( נראה שזו הכוונה, הנשורת הפעם עשויה להיות גדולה יותר. האיראנים התקדמו מאוד 2015־מ ולא ניתן לחזור לאחור. לארה"ב, לישראל ולבנות בריתן אתגרים גדולים, אבל יש ארבעה צעדים קונקרטיים שצריך לנקוט ולנסות למנוע משבר.

ראשית, על ישראל להפגין אחדות פוליטית פנימית. זו לא משימה פשוטה בכאוס הפוליטי בישראל, שנכנסת לסיבוב בחירות רביעי בשנתיים. למרות זאת, הדמויות הפוליטיות בממשלה חייבות לשמור על משמעת.

גם אם חלק מהפוליטיקא­ים בממשלה חושבים שיש להם מדיניות טובה יותר, עליהם להפגין איפוק ולא להציגה כמדיניות ישראל, במיוחד אם היא שונה מהותית מההנחיות שיוצאות מלשכת רה"מ. לעובדי מדינה א־פוליטיים, בצבא, בקהילת המודיעין ובמשרד החוץ, חייב להיות ברור מה מותר ומה אסור.

שנית, על ישראל לבנות קואליציה בינלאומית רחבה עם שותפיה החדשים במזרח התיכון. לשותפינו חששות דומים ואף חזקים יותר ביחס לגרעין האיראני. ארה"ב התעלמה מהחששות של שותפיה האזוריים בסיבוב האחרון. יהיה קשה להתעלם מהם עכשיו, במיוחד אם ידברו בקול אחד לצד ישראל.

שלישית, על ישראל ובעלות בריתה לשלב ידיים עם הדמוקרטים והרפובליקנ­ים המתנגדים לוויתורים לאיראן וחשוב להימנע מהפיכת הדיון למפלגתי. במקביל, חשוב לשכנע בנקים ועסקים בעולם כי כניסה לאיראן מסוכנת. איראן ממשיכה להפר חוקים בינלאומיים ואף הסכם לא ימחק זאת. מחוקקים ונשיאים עתידיים בארה"ב עשויים להחליט על יציאה מעסקה פגומה עם איראן, כפי שנעשה .2018־ב

רביעית, על ישראל ובעלות בריתה לעבוד עם ארה"ב ולשמר איום צבאי אמין נגד תוכנית הגרעין האיראנית. לא מדובר בעידוד מלחמה, אבל איראן לא תנהל מו"מ על עסקה סבירה אלא אם היא תהיה בטוחה שמתקני הגרעין שלה נמצאים תחת איום הריסה. באופן דומה, המשטר צריך להפנים ששרידותו בספק, אם לא יוותר הפעם על תוכנית הגרעין במלואה.

לא יהיה קל, וייתכן שאף בלתי אפשרי, לשכנע את הממשל לאמץ דוקטרינה כזו, לכן חשוב להציג את פעילותה הגרעינית המתריסה של איראן. המשטר עוסק בסחיטה גרעינית, מעשיר אורניום ל־%02 ומתקין צנטריפוגות מתקדמות במתקנים תת־קרקעיים, ממשיך במו"פ מתקדם, ונוקט בצעדים מסוכנים נוספים בזירה הגרעינית.

מנכ"ל סבא"א הכריז לאחרונה כי נדרש הסכם חדש להחיות את העסקה. במקביל פרסמה הסוכנות דיווחים המוכיחים כי איראן הפרה מהותית את האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני ואמנות נוספות ואת הסכם הגרעין עצמו. הדיווחים מגובים בביקורים באיראן ובמסמכים מארכיון הגרעין.

הקהילה הבינלאומית לא נקטה בשום פעולה החלטית כתוצאה מממצאים אלו. האיראנים שיחקו בקלפיהם בחוכמה וחיכו לבחירות, בתקווה שטראמפ יפסיד, מה שקרה. חשוב לעבוד מול הממשל ולהבטיח שאיראן לא תימנע ממתן דין וחשבון על הפרותיה הגרעיניות.

ישראל ושותפיה אינן מתנגדות להסכם חדש, אך הוא חייב לחסום לצמיתות את איראן מנשק גרעיני, ההסכם האחרון לא הצליח בכך. העסקה הבאה חייבת למנוע באופן מלא מאיראן לשמור על "תוכנית גרעין אזרחית" במתקנים תת־קרקעיים והיא חייבת להתייחס לכל שלושת האלמנטים של תוכנית הגרעין האיראנית הבלתי חוקית: חומרים בקיעים, מערכת הנשק ואמצעי הנשיאה. חומרים בקיעים )אורניום, בכל רמות ההעשרה, ופלוטוניום(, והטכנולוגי­ה לייצורם, חייבים להיות אסורים לחלוטין, בנושא זה אין מקום למו"מ.

האסטרטגיה האיראנית השתנתה וארה"ב צריכה להבין שמדובר במציאות חדשה. המשטר כבר לא בונה על "פריצה" לנשק אלא מתכוון "להתגנב" לנשק בעזרת צנטריפוגות ומו"פ מתקדמים במתקנים תת־קרקעיים. הסכם עתידי אינו יכול לאפשר מתקנים אלו, להשאיר את השאלות על הממדים הצבאיים של תוכניות העבר פתוחות ולאפשר קיום ארגונים שעוסקים בפיתוח מערכת הנשק, כגון .SPND

איראן תצטרך לשלם

יועצים בוושינגטון מציעים לביידן להתמקד בפשרה. הם העלו לדוגמה הצעות לדרוש הפחתת מלאי האורניום בהעשרה נמוכה לחצי מהקיים )מדובר עדיין בהרבה מעל המותר בהסכם(, או לפרק כמה צנטריפוגות מתקדמות שהותקנו לאחרונה וכעת הם יוכלו להוסיף לרשימה את עצירת ההעשרה ל־02 אחוזים, בתמורה להקלה בסנקציות. זו תהיה טעות ענקית, לזה בדיוק התכוננו האיראנים.

החפצים בעסקה חדשה ומהירה מניחים כי דרישות קשות כאלו יובילו לעימות. כך לא מתחילים מו"מ. הממשל לא צריך למהר ועליו לדחות על הסף דרישות מארה"ב לשלם על מדיניות טראמפ. מנהיגי איראן הם אלו שצריכים לשלם על ההפרות שלהם, בעבר ובהווה.

ישנן, כמובן, פעילויות איראניות אחרות שיחייבו תשומת לב מהממשל ובעלות בריתו במזרח התיכון. תמיכה בטרור, אספקת חימוש מדויק, התבססות בסוריה, המשך פיתוח תוכנית הטילים ועוד. ארה"ב, ישראל ושותפיהן במפרץ חייבים לבדל בין ההתמודדות עם תוכנית הגרעין לבין הנושאים האחרים. זו תהיה טעות לכלול פעילויות אלו במו"מ הגרעיני. ניתן לטפל בהן במסלולים מקבילים, או לאחר פתרון הבעיה הגרעינית. המיזוג עלול להוביל לוויתורים מסוכנים בגרעין.

לנוע בזהירות

הממשל החדש להוט להתמודד במהירות עם האתגר האיראני אבל חכם יותר יהיה לנוע בזהירות וללמוד מטעויות העבר. ישראל יכולה לעזור, אבל היא חייבת לדבר בקול אחד ולתאם עם שותפיה ולמנוע חזרה להסכם הנוראי .2015־מ

 ?? צילום: אי.אף.פי ?? כור המים הכבדים באראק
צילום: אי.אף.פי כור המים הכבדים באראק
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel