Israel Hayom

"חזרה לארץ כרגע לא על הפרק"

דווקא בתקופה שבה לא מעט לגיונרים שבים ארצה, מקס גרצ'קין "רוצה למצות את אירופה" ● על הקשיים בזוריה לוהנסק: "מרגיש זר למרות שאני דובר את השפה" ● הליגה האוקראינית: "טובה יותר מליגת העל" ● מנור סולומון: "כוכב כדורגל" ● ובית"ר ירושלים: "לפעמים דברים יוצאים שם

- שי ארצי

בחלון ההעברות הקודם היינו עדים לנהירה המונית של שחקנים ישראלים לליגות השונות באירופה. בחלון הנוכחי אפשר לומר שהמגמה התהפכה, שכן הרבה לגיונרים שבים ארצה. לעומתם, מקס גרצ'קין, שעבר בקיץ לזוריה לוהנסק האוקראינית ונתקל בלא מעט קשיים בדרך, לא מתכוון לרגע לוותר על החלום האירופי.

"התחלתי טוב את התקופה באוקראינה", מספר גרצ'קין בראיון ל"ישראל היום", "פתחתי בהרכב בכל משחקי ההכנה ובשלושה מש חקי ליגה, אבל אז שברתי את הבוהן בכף הרגל. הפציעה שעברתי נרא תה בהתחלה לא מסובכת, המשכתי להתאמן איתה וזה החמיר את המצב והשבית אותי לחודשיים וחצי".

הפציעה המדוברת היתה טרגית עבור גרצ'קין וניפצה את החלום שלשמו החליט לעבור לאוקראינה. "לפני שעברתי לזוריה ידעתי שאני הולך למקום עם סיכון כלכלי, אבל ידעתי גם שזו הזדמנות לקבל חשי פה ברמה עולמית, כי הקבוצה שי חקה בליגה האירופית", מספר המגן, "אני לא יכול לתאר לך כמה כאב לי שנפצעתי שבועיים לפני המשחק נגד לסטר. את כל המעבר עשיתי בשביל להגיע לרגע הזה, ובסוף לא לשחק מול הקבוצות האלה... הכאב הוא גדול. שמחתי בשביל החברים שניצחו את לסטר וגם את א.א.ק אתו נה, אבל בתוך הלב הכאב היה גדול. אבל יש דברים יותר חזקים מאיתנו".

אם מוציאים מהמשוואה את שח טאר ודינמו, הליגה האוקראינית טובה משלנו?

"לליגה האוקראינית אין את השם הכי סקסי בעולם, אבל הופתעתי לטובה מהרמה. הליגה טובה יותר מליגת העל בגלל שילוב של סגנון משחק ועצימות באימונים. שיחק תי נגד קבוצות קטנות והייתי בהלם - חשבתי שהן יעשו בונקר ויעיפו כדורים, אבל הן לחצו אותנו. אצל רוני לוי היו לי את האימונים ברמה הכי גבוהה בארץ, ועדיין זה לא אותו

"בית"ר ירושלים זה מועדון ענק בישראל שחייב לשאוף לזכות בתארים בכל עונה, אבל אי אפשר לבנות קבוצה שתזכה באליפות בשתי דקות. כדי שהם יוכלו להתמודד עם מכבי ת"א ומכבי חיפה ולהתחיל לחלום - זה תהליך שלוקח שנתיים"

"שמחתי בשביל החברים בזוריה שניצחו את לסטר ואת א.א.ק, אבל בתוך הלב הכאב היה גדול. עשיתי את המעבר בשביל הרגעים האלה, ובסוף לא שיחקתי"

דבר לעומת מה שחוויתי באוקראינה. שלוש פעמים בשבוע יש אימונים כפולים וישנים במתחם". כמה עזר לך שאתה דובר את השפה?

"לפני המעבר ידעתי שזה יהיה אחד היתרונות שלי ושאבין את דרי שות הצוות, אבל במנטליות שלי אני ישראלי, כך שלמרות שאני יודע את השפה ומבין הכל עדיין הרגשתי שחקן זר. הרגשתי כל הזמן שאני במדינה זרה". "שחטאר פייבוריטית מול מכבי ת"א"

גרצ'קין נמצא בימים אלה בארץ עקב פגרת החורף בליגה האוק ראינית. עתידו בזוריה לא ברור בעקבות בעיות כלכליות שצצו בקבוצה, אבל הוא מבהיר: "אני לא מצטער לרגע על ההחלטה שקיבלתי לצאת לאירופה, זה היה הצעד הנכון עבורי מבחינה מקצועית.

"קראתי על הפרסומים בנוגע לבית"ר, אבל לא קיבלנו שום הצעה. אני רוצה למצות כמה שיותר את אירופה. אני כרגע בזוריה ולא יודע מה יהיה בעתיד, אבל חזרה לארץ כרגע לא על הפרק. אולי גם יהיו הצעות מקבוצות אחרות באירופה".

אמנם כבר חצי שנה שגרצ'קין לא משחק בבית"ר ירושלים, אבל הוא חזק מאוד בעניינים ונמצא בקשר עם לירן רוטמן, שי קונסטנטין, עידן ורד ואלירן עטר. "אני אוהד של בית"ר, לא מפספס משחק", הוא אומר, ומנסה להסביר מה לא עובד לירושלמים העונה: "סלובו ובר דה מאמנים מצוינים שעשו עונות מדהימות במכבי נתניה. הם הגיעו עם שיטת היהלום שבנתניה הלכה להם מצוין, אבל בבית"ר הלך להם קצת יותר קשה.

"לדעתי, הם התעקשו על השיטה הזאת יותר מדי. הם ראו שזה כבר לא הולך, אבל עדיין ניסו וניסו להתאים את השחקנים לשיטה, ורק בשלושת השבועות האחרונים עברו לשחק בשיטה אחרת של 4:3:3 ופתאום רואים קבוצה יותר אנרגטית ואינ טנסיבית. כנראה השחקנים שיש בסגל פחות התאימו לשיטה שלהם".

בית"ר סיימה במקום השלישי בעונה שעברה, אולי זו היתה טעות להיפרד מרוני לוי? "אני חושב שרוני לוי הוא אחד המאמנים הישראלים הכי טובים שיש. לא כולם החשיבו את העונה שעב רה כהצלחה, אבל אני לא מס כים עם זה. זכינו בגביע הטוטו, שלא משנה מה יגידו - זה עדיין תואר. למרות הפסדים כאלה ואחרים והעובדה שהיינו רחוקים ממכבי ת"א, תמיד היינו יציבים ותמיד בצמרת. העונה הזאת מוכיחה כמה קשה להצליח בבית"ר, ולדעתי רוני כן הצליח בעונה שעברה". יכול להיות שהכל נובע מציפיות חסרות פרופורציה?

"אני מסכים שלפעמים הדב רים בבית"ר יוצאים מפרופורציו­ת, אבל בית"ר זה מועדון ענק בכדור גל הישראלי שחייב לשאוף לזכות בתארים בכל עונה. אי אפשר לב נות קבוצה שתזכה באליפות בשתי דקות. כדי שבית"ר תוכל להתמו דד עם מכבי ת"א ומכבי חיפה על אליפות ולהתחיל לחלום, זה תהליך שלוקח שנתיים. מבאס לראות את בית"ר מפסידים ובמקום התשיעי, אבל למשה חוגג יש כוונות טובות. צריך קצת יותר זמן". מה אתה חושב על הבלאגן עם השייח' חמד בן חליפה?

"זה סיפור מעניין וכל הזמן יש חד שות סביב הנושא הזה. אני באמת לא יודע מה קורה שם, אבל לדעתי הכ וונה של חוגג טובה. הוא רוצה לקחת את בית"ר שני צעדים קדימה ועושה הכל כדי שיהיה לו את הכוח הכלכלי להגיע לשם. באילו דרכים חוגג עושה את זה אני פחות מתערב, אבל הכוונה שלו היא רק טובה". כמה מנור סולומון תופס כותרות באוקראינה?

"מסתכלים על מנור באוקראינה כמו שמסתכלים עליו בארץ. הוא כוכב כדורגל. ראינו מה הוא עשה נגד ריאל מדריד ובכלל, בכל המשחקים בליגת האלופות. יש לנו פה שחקן שלא נראה הרבה שנים במדינה שלנו, ואני בטוח שהוא יגיע לרמות הכי גבוהות. הלוואי שהוא באמת יעבור לארסנל. הוא תותח ורק שימשיך ככה". למכבי יש סיכוי נגד שחטאר בלי גה האירופית?

"שחטאר מהאריות של אירופה. זו קבוצה שמגיעה הרבה לשלבי הנו קאאוט בליגת האלופות, והם נפלו לליגה האירופית רק משום שהיו בבית קטלני בצ'מפיונס. אני מאוד מקווה שמכבי ת"א יעשו להם חיים קשים ואולי יעברו אותם, אבל קשה לי להאמין שזה יקרה. הם פייבוריטים להגיע עד לחצי הגמר ואולי גם לזכות השנה בליגה האירופית".

 ??  ?? גרצ'קין מול שחטאר. "הם מהאריות של אירופה"
גרצ'קין מול שחטאר. "הם מהאריות של אירופה"
 ??  ?? במדי ירושלים. "אני אוהד בית"ר, לא מפספס משחק"
במדי ירושלים. "אני אוהד בית"ר, לא מפספס משחק"
 ??  ??
 ?? צילום: זוריה לוהנסק, האתר הרשמי ?? גרצ'קין. "הופתעתי לטובה מהרמה באוקראינה"
צילום: זוריה לוהנסק, האתר הרשמי גרצ'קין. "הופתעתי לטובה מהרמה באוקראינה"
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel