Israel Hayom

הסוסים כבר ברחו

חברות כטוויטר, פייסבוק וגוגל התייצבו על צד שמאל של המפה ● מי שחוסם את נשיא ארה"ב מוטב שימלמל "כי זה מה שרציתי וכי אני יכול", במקום לחרטט על זכויות אדם בסיסיות

- עירית לינור

למרות האפליה ברשתות החברתיות, עולם התקשורת שלפניהן היה גרוע בהרבה מכיכר העיר הדיגיטלית המעוותת

ביום רביעי השבוע

פרסמה "המחלקה למדיניות ציבורית" של טוויטר את ההודעה הבאה: "לקראת הבחירות באוגנדה, קיבלנו דיווחים על כך שספקי אינטרנט הצטוו לח סום רשתות חברתיות ושירותי מסרונים. אנו מגנים בתוקף חסימות אינטרנט - הן מזיקות לאין שיעור, מפירות זכויות אדם בסיסיות ואת עקרונות חופש האינטרנט".

דברים כדורבנות, אך משונים קמעא, שכן טוויטר סגרה בין היתר את חשבונו של הנשיא טראמפ, ולפני הבחירות בארה"ב - את חשבונו של ה"ניו יורק פוסט", עיתון שפרסם סיפור אמיתי לגמרי על האנטר, בנו של ג'ו ביידן, על עסקיו המפו קפקים באוקראינה ועם המשטר הקומוניסטי של סין. טוויטר הגדילה לעשות ומנעה כל אפשרות לפרסם את הכתבה. אולי כי העריכה שפרסום המידע גם הוא יזיק לאין שיעור, אולי לא לזכויות אדם בסיסיות, אבל למועמד החביב עליהם.

"גישה למידע וחופש הביטוי", הדגישה טוויטר, ככל הנראה מתוך התקף אמנזיה, "כולל שיחה פומבית בטוויטר, חשובה במיוחד לתהליכים דמוקרטיים, ובחירות בפרט". ואז התפנתה למחוק עוד חשבונות בשם התהליך הדמוקרטי וחופש הביטוי.

זוהי תקופה אפלה מאוד שבה נשקפת סכנה לחופש הביטוי, אחד הערכים החשובים ביותר במערב, דווקא במדינה שבה חופש הביטוי מעוגן בחוקת המדינה. אין צורך להעלות נימו קים משפטיים האם יש לפייסבוק, טוויטר, אפל, גוגל ויו טיוב זכות לסרב לספק שירותים לפי ראות עיניהן - נניח שזכותן ונניח שהכל חוקי. אבל אי אפשר שלא לדאוג כאשר חב רות אמריקניות, שגדלו על אתוס אמריקני וחוקתי של חופש הביטוי, ששגשגו בזכות חופש הביטוי וחופש העיסוק וחופש באופן כללי - מסוגלות לפעול נגדו באופן כוחני ובולשביקי כל כך, ועוד לשאת נאומים על חשיבות חופש הביטוי להליך הדמוקרטי, כפי שעשתה טוויטר. מי שחוסם את נשיא ארה"ב המכהן מוטב שימלמל משהו בסגנון: "כי זה מה שרציתי וכי אני יכול", במקום לחרטט על זכויות אדם בסיסיות. הימין אולי מטומטם, אבל לא עד כדי כך.

ענקיות הדיגיטל - פייסבוק, אמזון, טוויטר, גוגל, יו טיוב - שולטות בתעבורת המידע באינטרנט, וכולן לא זו בלבד שה תייצבו על צד שמאל של המפה, אלא גם החלו להקשות על חייהם של יצרני תוכן ובעלי דעה ימנים מהרגע שבו התברר שהציבור לא שמאלני כמו התקשורת. וכמו שמאלנים טובים, גם הם אוחזים ברעיון הנושן שאין שום נטייה אנושית שאי אפשר להנדס, ואם לא להנדס - אז להשתיק או להעניש. הציבור ימני? מן הסתם מוחו נשטף מאתרי קונספירציה מטורללים, ולא, כמו שראוי ונאה, על ידי תקשורת מוטה ושקרנית. יש שטיפות מוח ויש שטיפות מוח. ממילא התקשורת החופשית בכל רחבי העולם המערבי נתפסה המומה לחלוטין כאשר, למשל, מועמדים לא ראויים נבחרו בבחירות דמוקרטיות בארה"ב ובישראל - מן הסתם בגלל הסתה ופייק ניוז, ובבריטניה התעקש הרוב לפ רוש מהאיחוד האירופי בניגוד לדעתם של צודקי האולפנים. וכשאתה אוחז בצדק המוחלט, ובכל זאת לא מצליח לשכנע את הנחותים ממך בצדקתך - אין מנוס אלא לכנותם בבונים, או פשיסטים, ואז לסגור להם את הפלטפורמה.

מלחמת כוחות האור

בהמון הנבער שפשוט לא מבין מה טוב לו היא לא עניין חדש. למרבה המזל, גלגולה העכשווי במערב לא כולל גולאגים, או מחנות לחינוך מחדש, או כיתת יורים. זו כמובן נחמה גדולה לכל ימני הגון: נו, סוניה - הת קדמנו. לפחות לא שולחים אותנו לסיביר.

אפשר ללעוג לנחמה פורתא הזו של הימין, שבמשך שנים עסק בטרוניות על "התקשורת הלא מאוזנת" ונכסף ולו לנציג אחד במדור הדעות של העיתון או בפאנל באולפן, ועכשיו חושש שיגרשו אותו מפייסבוק או יחוקקו חוק נגד העיתון שאותו הוא קורא, או יסגרו את תחנת הרדיו שהוא מאזין לה, או שיקימו על חשבונו שידור ציבורי שיהיה העתקו של השידור המסחרי, שבו האזרח הימני מוצג לרוב כאויב הדמוקרטיה, למרות שקשה להיות אויב הדמוקרטיה אם לא הצלחת להכניס יותר מנציג ורבע לתקשורת או לפרקליטות או לאקדמיה או לבתי המשפט.

אבל כדאי לזכור: למרות הצנזורה, ההטיה, החסימות והאפליה ברשתות החברתיות, עולם התקשורת שלפניהן, שעל פי האגדות היה תור זהב של תקשורת אחראית והגונה שכל דברה אמת בידה. היה גרוע בהרבה מכיכר העיר הדיגיטלית המעוותת, המפ לה, שרוממות "כללי הקהילה" בגרונה, וחרב רדיקלית

בתור הזהב של העיתונות

היית בר מזל אם זכית ופרסמו את מכתבך, בקיצורים על פי טעמו של העורך, במדור המכתבים למערכת. לכתוב בעיתון עצמו - רק יחידי סגולה שנבחרו על ידי הבעלים והעורך. הרדיו והטלוויזיה נשלטו בידי אותה חבורה מפא"יניקית שעוצמתה היתה רבה כל כך, שעד היום יש שטוענים שיש לרשום על שמה את הצלחת מבצע החיסונים בישראל. כל אזרח, מימין ומשמאל אבל בעיקר מימין, נאלץ להסתפק אך ורק במידע שסיפקה לו התקשורת הממוסדת ירום הודה, ואם היה לך מידע אחר, או דעה אחרת - היו מפנים אותך עם כל הכבוד למדור המכתבים למערכת שנזכר לעיל.

עד כמה שפייסבוק מוטה וטוויטר צבוע ואמזון מרושעת ויו טיוב דורסני - הם גן עדן לעומת הריכוזיות התקשורתית של פעם, וכשאני אומרת "פעם" אני מתכוונת עד לפני עשור וחצי בסך הכל, עם פרוץ פייסבוק. התקשורת הליברלית המערבית בחרה צד, והוא לא ליברלי וגם לא מציית לערכי המערב, אבל כיוון שהיא מבוצרת היטב מפני חדירה של הברברים - אין שום דרך להשפיע עליה, או לחדור אליה לפני שמקבלים את כל תנאיה. לעומתה, הרשתות החברתיות מבוססות על שימוש המוני. אין שום מודל כלכלי, אין אלגוריתם, שיצליחו לסנן מחצית מן ההמון או לחנך אותו מחדש עד שיגיע לדרגת הב רוקולי הצייתן שהבולשביקי­ם מעמק הסיליקון חולמים עליו. צוקרברג לא יצליח לחנך את האנושות ב .2021 הוא נכשל כבר ב ,2004 כשהקים את פייסבוק.

 ?? איור: שמעון אנגל ??
איור: שמעון אנגל
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel