Israel Hayom

החתונה היוונית שלו

עודד קטש שיחק בפנאתינייק­וס תקופה די קצרה, אבל עד היום מזכיר לאוהדים את תור הזהב של המועדון ● חזרתו ליוון, הפעם כמאמן, תולה תקוות שגם הפעם יידע "להוכיח שהוא נולד להתמודד עם קשיים"

-

עונה אחת בלבד שיחק עודד קטש בקבוצת הפאר היוונית פנאתינייקו­ס. הוא סיים שם בטונים צורמים, לאחר סכסוך כלכלי עם ראשי המועדון בעקבות פציעה קשה שעבר. ובכל זאת, עד היום השחקן הישראלי נחשב לאחת הדמויות האהובות על אוהדי הקבוצה וחברי ההנהלה.

בהתאם לכך, חזרתו של קטש למועדון האתונאי, הפעם כמאמן ראשי, מעוררת התרגשות רבה ברשתות החבר תיות ובתקשורת היוונית. יותר מ 20 שנה אחרי שקלע את שלשות הניצחון על מכבי תל אביב וזכה בגביע אירופה שני בהיסטוריה עבור פנאתינייקו­ס, מקבל קטש משימה חשובה וקשה - להחזיר את הירוקים למסלול אחרי כמה שנים קשות.

מה גרם לחיבור המיוחד בין קטש ליוונים? זו שאלה שאפשר להציג גם לגבי מערכת היחסים הנדירה והגאה בין קטש לאוהדי מכבי תל אביב בארבע השנים שלו בקבוצה בסוף שנות ה .90 שהרי קטש לא הוביל את הצהובים לשום הישג אירופי, והם אף איבדו פעמיים את גביע המדינה בתקופתו - אבל עד היום הוא מסתובב עם הילה על הראש בכל הנוגע למעמד שלו על הרצף ההיסטורי של המועדון.

"הנסיך של הכדורסל הישראלי", אהבו פעם לקרוא לו. הקלאסה על המגרש, הכישרון שנטף מכל כדרור או שלשה חלקה שצללה פנימה והצניעות שטבועה בו ותארים. הפכו את קטש ליקיר האוהדים בצהוב, שבדרך כלל מעריכים רק הישגים

את הקסם האישי והמקצועי הביא איתו קטש גם לא תונה, והוא זה שבמבט לאחור סימן את תחילת תור הזהב של פנאתינייקו­ס. היוונים אמנם זכו בגביע אירו פה לאלופות ארבע שנים קודם להגעתו, אבל זו היתה זכייה בזכות כדורסל אפור, הגנתי ומשעמם בלי תחושה של המשכיות.

ב 1999 נחת בפנאתינייק­וס המאמן הסרבי האגדי ז'לימיר אוברדוביץ', במטרה להכניס את "פאו" באופן קבוע לצמרת המועדונים הגדולים באירופה. אחד המהל כים הראשונים שביצע היה החתמתו של הכישרון היש ראלי הגדול. כבר בעונה הראשונה אוברדוביץ' וקטש סחפו את פאו לזכייה באליפות אירופה, תוך שהם מנ צחים את מכבי תל אביב בגמר בלתי נשכח בסלוניקי, כשקטש קולע את הסלים החשובים במשחק.

"קטש השאיר רק זיכרונות חיוביים באתונה", אומר ל"ישראל השבוע" מאמן צסק"א מוסקבה דימיטריס איטודיס, ששימש באותה שנה עוזר מאמן פנאתינייקו­ס ואף כיום שומר על קשר עם קטש. "באותה שנה היו סביבו ציפיות ענקיות והוא התמודד איתן בצורה טובה מאוד. הוא היה נהדר במשחק הגמר ונותר ממנו טעם טוב. משמח לראות אותו חוזר לזירה באואקה )אולמה הביתי של פנאתינייקו­ס; ."(מ"י

על תקן סנדק

תור הזהב של פנאתינייקו­ס נמשך עד עזיבתו של אוברדוביץ' ב 2012 וכלל חמש אליפויות אירופה, 11 אליפויות יוון ו 7 גביעים מקומיים. עבור אוהדי פאו, קטש הוא למעשה תזכורת חיה לאותן שנים יפות - גם אם בפועל היה שותף פעיל להצלחה במשך עונה אחת בלבד.

"הקשר המיוחד נוצר בזכות היותו הכוכב של הק בוצה ההיא", מסכים העורך הראשי של העיתון Live"

"Sport יואניס פסראקיס, שמסקר כדורסל ביוון משנת 1986 וזוכר היטב את תקופתו של קטש כשחקן בק בוצה. "האוהדים של פנאתינייקו­ס מעריצים אותו כי הוא היה השחקן הטוב ביותר בגמר דווקא מול הקבו צה האהובה שלו. אני זוכר שראינו אותו בוכה בחדר ההלבשה לאחר שניצח את מכבי. התמונות הללו נכנסו לראש של כל אוהד ביוון".

אבל עם כל הכבוד לאהבה של האוהדים, מה שסי דר לקטש את הג'וב היוקרתי - מעבר ליכולותיו המ קצועיות שבהן ניגע בהמשך - זו החברות הקרובה עם כוכבי העבר של הקבוצה, במיוחד אלה המנהלים כיום את פנאתינייקו­ס.

המצב בקבוצת הפאר היוונית בשנה וחצי האחרונות רחוק מלהיות מזהיר. הבעלים חסר היציבות דימיטריס ינאקופולוס כועס על הנהלת היורוליג, ועל כן החליט לא להשקיע סכומי כסף גדולים במועדון. לא מזמן הוא אף הצהיר כי הוא מעוניין למכור את הבעלות לאנשי עסקים אחרים.

אל תוך הוואקום הניהולי שמותיר ינאקופולוס נכנ סו שלושה שחקני עבר מוערכים במועדון - דימיטריס דיאמנטידיס, פראגיסקוס אלברטיס ויורגוס קלאיציס. השניים האחרונים, שלא במפתיע, מחזיקים במערכת יחסים קרובה עם קטש.

בכל ביקור של המאמן הישראלי באתונה בשנים האחרונות, השלושה נפגשו בבית קפה מקומי והעלו זיכרונות. קטש אף שימש סנדק של אחת מבנותיו של קלאיציס, ולפי שמועות אף סייע לו מבחינה כספית כשאחד מעסקיו הפרטיים נקלע לקשיים פיננסיים.

בשבועות האחרונים, כשהשלושה החליטו לפטר את המאמן יורגוס וובוראס, הם פנו קודם כל לדימיטריס פריפיטיס המוערך שעובד באוניקס קאזאן הרוסית. לאחר שהמאמן היווני דחה את הצעתם, הוחלט ללכת בכל הכוח על קטש - ולהביא לאיחוד המיוחל.

"קטש חבר טוב של אלברטיס וקלאיציס ושומר על קשר חם איתם מאז שנת ,"2000 מסביר פסראקיס ואף מבהיר: "אני מאמין שהם גם ייתנו לו גב וזמן להתא קלם בסיטואציה לא פשוטה".

"נולד להתמודד עם קשיים"

שלושה מאמנים ישראלים אימנו בעבר בליגה היוונית. צביקה שרף עבד בשנות ה 90 באריס סלוניקי ובפאוק סלוניקי, שהיו אז מקבוצות הפאר של הכדורסל היווני. ב 2008-2006 פיני גרשון אימן את אולימפיאקו­ס, אך פוטר מתפקידו לאחר שנה וחצי. גם דיוויד בלאט עבד במשך שנה וחצי באולימפיאק­וס, ועזב ללא הצלחה.

כעת, לראשונה, מגיע מאמן ישראלי לפנאתינייק­וס, אחרי שנים אחדות שבהן המאמנים הישראלים איבדו מעט מזוהרם בכדורסל האירופי. "תמיד כשמאמן יש ראלי הולך לאמן בחו"ל זה טוב", אומר שרף, שאימן את קטש ומכיר היטב את הכדורסל היווני, "כל מדינה מגד לת מאמנים משלה והם עושים מסלול מלמטה למעלה, ולכן לא ממהרים לפתוח את הקבוצות בפני מאמנים זרים. אם עודד יצליח זה יפתח פתח למאמנים צעירים ישראלים אחרים לצאת גם".

למרות הרומנטיקה וסגירת המעגל האישית, קטש מבין כי הוא מגיע לקבוצה לא טובה מבחינה מקצועית, שנמצאת בסיטואציה כלכלית מעורפלת, שאולי תקשה עליו לעשות שינויים ולהביא שחקנים שמתאימים לשי טת המשחק שלו.

עם זאת, כל מי שעבד עם קטש בעבר יודע להגיד כי הוא אחד ממאמני הכדורסל הכי יצירתיים שיש. זה בדיוק הזמן שלו להראות קסמים כמאמן, בדיוק כפי שהראה אז כשחקן לפני 20 שנה. "המשימה של קטש תהיה קשה מאוד, כמעט משימת התאבדות", נכתב השבוע באחד האתרים המקומיים ביוון, "אבל הוא כבר הוכיח בעבר שהוא נולד להתמודד עם קשיים, גם כאלה שמחכים לו באתונה".

דימיטריס איטודיס, מאמן צסק"א מוסקבה: "קטש השאיר רק זיכרונות חיוביים באתונה. באותה שנה היו סביבו ציפיות ענקיות, והוא התמודד איתן נהדר. משמח לראות אותו חוזר לזירה באואקה"

 ?? צילום: פיני סילוק ?? "ההנהלה תיתן לו גב וזמן להתאקלם". עודד קטש
צילום: פיני סילוק "ההנהלה תיתן לו גב וזמן להתאקלם". עודד קטש
 ??  ?? קטש בפאו, שנת 2000
קטש בפאו, שנת 2000

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel