Israel Hayom

מהפיכת הבניינים החכמים כבר כאן

פלטפורמה טכנולוגית מתקדמת מאפשרת ניהול יעיל של בניינים, חיסכון באנרגיה, מניעת הוצאות מיותרות ושמירה על סביבה ירוקה. מבנים רבים בארץ ובעולם מתחילים לחשוב חכם

- בשיתוף חברת שניידר אלקטריק

לפני כחודש נכתבה תחזית בניו יורק טיימס, מהעיתונים רבי ההשו פעה ומובילי הדעה בעולם, בנוגע לעו תידו של עולם הנדל"ן, ובדגש על תחום ניהול הנדל"ן המסחרי ומבני ציו בור. בעיתון נכתב כי קיימת אפשרות מעשית שתעשיית הנדל"ן תסיים את המשבר, אותו העולם חווה בשנה האחו רונה, עם זינוק מהעידן האנלוגי היישר אל המאה 21-ה ולעידן הדיגיטלי.

"השנה האחרונה תרמה להאצת המעבר לכלכלת דיגיטל ברחבי העוו לם. אחד התחומים שאנו רואים בו האצה של הטרנספורמצ­יה הדיגיו טלית הוא בתחום הנדל"ן והמעו בר לבניינים חכמים. אנו רואים יותר ויותר בשלות לשילוב של טכנולוו גיות מתקדמות גם בעולם הנדל"ן, כאלו שיהפכו מבנים גדולים לחסו כוניים יותר בעלויות וידידותיים יותר לסביבה", כך אמרה חגית בליצרו ברקוביץ, מנהלת מוצר ופתרונות ניהול אנרגיה בשניידר אלקטריק ‪)Schneider Electric(‬ ישראל.

בנייני משרדים; קומפלקסים מסחו ריים דוגמת בתי מלון וקניונים; ומבני ציבור, דוגמת: בתי חולים, אוניברסיו טאות, ועוד – צורכים 36% מכלל האנו רגיה הגלובאלית, ואחראים לפליטות פחמן בשיעור 39% מכלל פליטות הפו חמן העולמיות.

אלא שנתונים אלה לא מציגים את כל התמונה, כי ההערכות מדברות על כך 50%-כש מהאנרגיה מתבזבו זת בגלל מערכות ניהול מבנים שאינן יעילות, ובהתאמה גם עלויות התחזוו קה והתפעול של הבניינים מרקיעות שחקים שלא לצורך. "זהו נטל כלכלי וסביבתי כבד מאוד, שניתן לצמצם אותו בצורה משמעותית באמצעות שילוב של פתרונות טכנולוגיים שנו מצאים כבר היום על המדף", ציינה בליצר-ברקוביץ.

כמה ניתן לחסוך? הרבה. ברגע שהו מידע על מערכות החשמל של המבו נה שקוף ומנוטר, האפשרות לחיסכון ניתנת לזיהוי באופן עקבי ורציף. דוו גמה פשוטה לחישוב אפשר לראות בהוצאות חשבון החשמל – נתונים בארץ ובעולם מראים כי שימוש בטכו נולוגיות ניהול בניין דיגיטליות מאפשר לבצע חיסכון של 5% עד 10% בחשו בונות החשמל, וזה יכול להגיע לחיסו כון של מאות אלפי שקלים בבנייני משו רדים גדולים, זאת עוד לפני שהוספנו חיסכון והתייעלות בתחזוקת המבנים והוצאות נוספות.

מבניין רגיל לבניין חכם

נשאלת השאלה מהי הטכנולוגיה הזו, שהופכת בניין משרדים לחכם? ובכן, מדובר על אחד הענפים של עולם הדיו גיטל, שהתפתח והבשיל בעשור וקצת האחרונים. זוהי פלטפורמה טכנולוגית המתכתבת עם 5 מגה טרנדים עולו מיים הנכללים בשינוי הדיגיטלי – סנסוו רים וחישה, ניהול מידע בענן, אנליזות, ניידות ואבטחת סייבר מתקדמת.

ניתן למעשה לחלק את ניהול האנו רגיה ל-3 שכבות: בשכבה הראשוו נה חיישנים מבוססי טכנולוגיה – IoT ‪Internet of Things‬ או אינטרנט של הדברים. סנסורים אלה מחברים את תשתיות החשמל והאנרגיה של המבנה לרשת מידע הזורמת ללא הפסקה, 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע, ומייצרת מאגר נתונים המאפשר לבצע ניטור מתקדם והוליסטי של צריכת החשמל

חגית בליצר-ברקוביץ, שניידר אלקטריק: "אנו רואים יותר ויותר בשלות לשילוב של טכנולוגיות מתקדמות גם בעולם הנדל"ן"

הפלטפורמה מתבססת על סנסורים, ניהול מידע בענן, אנליזות, ניידות ואבטחת סייבר

במבנה.

השכבה השנייה היא שכבת תוכו נות הקצה, מוח אשר מעבד את הנו תונים ומאפשר לזהות את נקודות בזו בוז האנרגיה, סכנה להפסקות חשמל בלתי רצויות או כשל בציוד, ומזרים את המידע בזמן אמת ישירות למחשב או למכשיר הנייד.

השכבה השלישית הינה שכבת אנו ליזות ושירותים מתקדמים, שנועדו לספק למנהלי המבנה ניתוח מעמיק ואופטימיזצ­יה של איכות מערכת החו שמל באמצעות אנליטיקה ושירותי מוו מחים, וזאת על מנת להביא את הבניין לתפקוד שיא וליעילות מקסימלית.

“הפלטפורמה הטכנולוגית שלנו בתחום ניהול האנרגיה נקראת ‪,"EceoStruxu­re Power‬ מוסיפה בליו צר-ברקוביץ'. "היא מנטרת בקביעות מערכות אנרגיה וחשמל בקשת רחבה של מבנים מסחריים, קומפלקסים או קמפוסים, וניתן להתאימה לצרכי הלו קוח. המערכת מזהה תקלות כדי לטפל בהן בצורה מיטבית ולמנוע בזבוז אנרו גיה והוצאות מיותרות. באופן הזה הופו כים את אנשי ניהול המבנה ממגיבים ומכבי שריפות לפרואקטיבי­ם, המקבו לים לידיהם מידע בזמן אמת על כלל המערכות של הבניין.

"הפיכת מבנים לחכמים מאפשרת להקטין את עלויות האנרגיה, לשפר את הנצילות האנרגטית של הבניין, לעמוד בדרישות מצד לקוחות או רגולטורים הנוגעות לקיימות ופליטות פחמן, ומו עלה את ערכו של הבניין. דוגמה נוסו פת לפתרון כזה הינו ‪,Faceility Expert‬ הכולל שילוב של ניטור אנרגיה וניהול תחזוקה, השומרים על סביבה יצרנית, דינאמית ונוחה לדיירים ולכלל המשתו משים במבנה".

יש לציין כי הפלטפורמה הטכנוו לוגית של שניידר אלקטריק תואמת ומאושרת ליישום על פי תקן ניהול אנו רגיה ‪,ISO 50001‬ שצובר בתקופה האחרונה תאוצה ועניין מרובים. התקן מתאים לחברות וארגונים המעוניינים להקטין את הוצאות התפעול השוו טפות, לייעל את הניצול של מקורות האנרגיה ולנהל את צריכת האנרגיה באופן מיטבי.

אחד הדברים המעניינים הוא שאת הטכנולוגיה הזו, שהיא מהמתקדמות בעולם, ניתן להטמיע לא רק בבניינים חדשים, אלא גם במבנים קיימים.

"קיימת קונספציה שקיים קושי להו טמיע טכנולוגיות מתקדמות במבו נים ותיקים, אלא שזו מחשבה מוטו עית ושגויה. הדרך להפוך מבנה רגיל העומד על תילו למבנה חכם אינה מסובכת כלל ועיקר", מסכמת בליו צר-ברקוביץ. "זהו תהליך המצריך

תכנון והשקעה ראשונית, אך הניסיון בארץ ובעולם מלמד שההשקעה מוו חזרת בזמן יחסית קצר. בממוצע אנו למדים מהטמעות בעולם שמדובר בפרק זמן שנע בין פחות משנה ועד כ-3 שנים בלבד".

עוברים למבנה חכם

מבנים רבים בישראל כבר ביצעו את השדרוג למבנים חכמים, ועדיין המעו בר לדיגיטל נמצא רק בתחילתו. לשו ניידר אלקטריק קיים ניסיון של עשרות פרויקטים בהם הותקנו לוחות חכמים המטה העולמי של יצרנית ומפתו ‪,)Smart Panels(‬ המאפשרים ניו חת הציוד הרפואי כולל שטח משרדים טור וניהול המבנה באמצעות תוכנה גדול, מעבדות ועוד. המטרה של החו לניהול אנרגיה ‪Power Monitoring‬ ברה הייתה להביא לאופטימיזצ­יה של .Expert ביניהם ניתן למצוא בתי חוו הביצועים בקומפלקס, ובדרך זו גם לים, דאטה סנטרים, קמפוסים, מבני להביא לחיסכון בהוצאות התפעוליות מסחר, בנייני משרדים, מפעלים, בתי שלו. החברה הטמיעה בצורה פשוטה מלוןועוד. אתמערכת‪EceoStruxu­re Building‬

כחברה בינלאומית לשניידר אלקטו ,Advisor שאיפשרה לה לבחון ולנתח ריק ניסיון רחב ועשיר של עשרות אלפי בצורה מיקרוסקופי­ת את מכלול מערו מבנים בהם יושמו הטכנולוגיו­ת שלה כות המבנה. הטרנספורמצ­יה הדיגיטו והפכו לחכמים, ירוקים וחסכוניים. להלן לית הזו שביצעה ‪Boston Sceientifi­ce‬ מספר דוגמאות מקומיות ובינלאומיו­ת. צמצמה 40%-ב את ההוצאות הקשוו רות לתקלות במבנה, צמצום של 51% בהוצאות הקשורות לתקלות חשמל והפחתה של צריכת חשמל בהיקף למעלה 160-מ אלף קילו-ואט/שעה חשמל כבר בשנה הראשונה להטמעת הפתרון.

קופמלקס מפעל חכם – סולאר אדג', פארק תעשייה ציפורית, ישראל:

סולאר אדג' ‪,)SOLAR EDGE(‬ מהחברות המתקדמות בעולם בתחום פתרונות בתחום האנרגיה הסולארית, אשר מחזיקה במפעל ייצור ופיתוח בשטח של 10,000 מ"ר בו משולבות מערכות מתקדמות בתחום בקרת מבנה וניהול מערכות חשמל ואנרגיה.

הניטור והמידע מסייע לצמצם תקו לות חשמל – שעלותן גבוהה מאוד, והן עלולות אף לפגוע בציוד קריטי. הפלו טפורמה הטכנולוגית של שניידר אלקו טריק מתממשקת עם לוחות החשמל החכמים ‪)Smart Panels(‬ במבנה, מתחברת לתוכנת ניהול אנרגיה ‪,Power Monitoring Expert‬ מעביו רה הודעות בצורה אקטיבית למנהו לי התפעול של המתקנים על תקלות עוד לפני התרחשותן, מסייעת לצוותים לבצע את הטיפול במערכות ולמקסם את יעילותן.

קמפוס משרדים חכם – מטה חברת ‪,Boston Scientific‬ ארה"ב: בית מלון חכם – ‪Hilton Garden‬ ,Inn דובאי, איחוד האמירויות:

בית המלון הממוקם במרחק קצר מבורג' חליפה, הבניין הגבוה בעולם, קיבל שם עולמי אף הוא – כאחד מבתי המלון הירוקים בעולם. כשמדובר בסו ביבה תחרותית על ליבו של התייר, הילטון החליטה לבדל ולמצב את בית המלון הזה עוד בשלבי התכנון שלו כבית מלון פרו-סביבתי, ובעל תו תקן סביבתי מחמיר ‪.LEED GOLD‬

בית המלון הטמיע את הפלטפורו מה הטכנולוגית מבית שניידר אלקטו ריק ויישם ארכיטקטורה המחברת את בקרת המבנה, חדרי האורחים וניהול הנכס, ועל ידי כך להגדיל את הנצילות האנרגטית של המבנה.

כך לדוגמה, סנסורים של המערכת מאפשרים לזהות חדר ריק, לכבות את האורות ולבצע התאמה של הטמפרטוו רה. בית המלון הפחית את צריכת החו שמל שלו בהיקף של 25% עד 44% ביחס לבתי מלון דומים, ובמקביל הגו דיל את שביעות רצון המבקרים בו. בשיתוף חברת שניידר אלקטריק

את הטכנולוגיה המתקדמת ניתן להטמיע לא רק בבניינים חדשים, אלא גם במבנים קיימים

 ??  ??
 ??  ?? 36% מהאנרגיה העולמית נצרכת על ידי בניינים התמונה באדיבות שניידר אלקטריק
36% מהאנרגיה העולמית נצרכת על ידי בניינים התמונה באדיבות שניידר אלקטריק
 ??  ??
 ??  ?? כל בניין, חדש או ותיק, יכול להפוך לבניין חכם התמונה באדיבות שניידר אלקטריק
כל בניין, חדש או ותיק, יכול להפוך לבניין חכם התמונה באדיבות שניידר אלקטריק

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel