Israel Hayom

www.israelhayo­m.co.il/corona בשורה לחולי קורונה: טיפול חדשני למחלה

משרד הבריאות ייבא לארץ את התכשיר ,Bamlanivim­ab שמונע את החמרת המחלה ● הטיפול יינתן תחילה לחולי דיאליזה ולמושתלי איברים ● רופאים: "יציל ממוות חולים בסיכון"

- רן רזניק

חשיפה: על רקע העלייה הקשה בתחלואת הקורונה בגל השלישי של המגיפה בישראל, משרד הבריאות הביא לארץ תכשיר חדש, שנמצא יעיל להורדת הסיכון למחלה קשה אצל חולי קורונה.

התכשיר, שניתן חד פעמית בעי רוי, מיועד לכ 1,000 חולים, ובשלב הראשון כבר הביא המשרד כ 400 מנות ממנו.

התכשיר Bamlanivim­ab ניתן רק בהשגחה רפואית בבתי החולים, ואתמול כבר ניתן לחולה במחלקת הדיאליזה בביה"ח מאיר בכפר סבא. ול"ישראל היום" נודע כי הוא כבר הוזמן על ידי שורה של בתי חו לים, כולל בתי החולים שיבא בתל השומר, איכילוב בתל אביב, העמק בעפולה, קפלן ברחובות ואסותא באשדוד.

התכשיר הוא של חברת התרופות האמריקנית אלי לילי, והוא נמצא בשלב השני בלבד של המחקר הר

פואי, אלא שהוא קיבל בנובמבר 2020 אישור חירום מיוחד למתן לחולי קורונה על ידי רשות התרו פות והמזון האמריקנית )ה (FDA בגלל חומרת המגיפה. התכשיר הוא נוגדן הפועל נגד חלבון וירוס הקורונה ומנסה להחליש או לנט רל אותו. לפי ההערכות, הוא הובא במימון משרד הבריאות, בעלות של כ 1,200 דולר לכל חולה.

הטיפול החדשני מיועד לחולים מתחת לגיל 75 ומיועד למתן בימים הראשונים לאחר גילוי הקורונה אצל חולים במצב קל ובינוני. על פי המ חקרים, התכשיר הראה ירידה בסיכון לפתח מחלה קשה ולהתאשפז. זאת, בעיקר אצל חולים עם גורמי סיכון רפואיים, ולכן משרד הבריאות הודיע כי התרופה תי נתן בשלב הראשון לחולי דיאליזה ולמושתלי איברים שנמצאו מאומתים לקורונה.

בהודעה ששלחה השבוע ד"ר סיגל ליברנט טאוב, ראש אגף רפואה כללית במשרד הבריאות, לכל מנה לי בתי החולים על התכשיר החדש, היא כתבה כי "משרד הבריאות פועל ללא לאות להנגשת טיפולים אשר סומנו כיעילים בקרב חולי קורונה", והדגישה כי כרגע מדובר ב"מלאי מצומצם של התכשיר שיהיה זמין לבתי החולים ללא תשלום".

האיגוד הישראלי למחלות זיהומיות העביר השבוע נייר עמדה למשרד הבריאות, שבו המליץ כי קופות החולים יקימו מערך לאיתור החולים העומדים בקרי טריונים לקבלת הת כשיר, והדגיש עוד כי "מכיוון שמדובר במספר גדול של חולים העומדים בקריטריוני­ם לת כשיר, יהיה צורך לקבוע תעדוף בה תאם לכמות התכ שירים שירכוש משרד הבריאות".

ד"ר קרן כהן חגי, רו פאה בכירה במכון הנפ רולוגי בביה"ח מאיר בכפר סבא, נתנה אתמול את התכשיר לחולה קורונה והיא אומרת כי "חולי דיאליזה הם בסיכון גבוה לתחלואה קשה ולתמותה מהקורונה. בגל הנוכ חי אנו עדים לתחלואה מדאיגה בקרב החולים, ולכן, כשקיבלנו את הודעת משרד הבריאות, לא היססנו לבקש שייתנו לנו את התרופה.

"מאחר שהחולים שלנו כל כך יק רים לנו, הרגשנו שאנחנו חייבים לעשות כל דבר שיעזור לנו לטפל בחולי דיאליזה, למנוע את ההידר דרות ופשוט להציל אותם ממוות! לשמחתי, הדס רותם, מנהלת אגף הרוקחות במשרד הבריאות, נעתרה מיידית ושלחה לנו את האמפולות לבית החולים. הצלחנו כבר אתמול לתת לשתי חולות דיאליזה את הנו גדן ואנחנו מתכננים לתת בהקדם לחולה נוספת את הטיפול".

גם לארגון "חברים לרפואה", אחד הארגונים המ רכזיים בארץ שמ סייע לחולים בהשגת תרופות, פנו כבר חולים ששמעו על התרופה, והאר גון פנה למשרד הבריאות בבקשה לנסות לזרז הסכם להבאת התרו פה. מהארגון נמסר כי "אנו מבקשים להודות להרבה אנשים טובים במ שרד הבריאות, שהצליחו במהירות להנגיש את התרופה גם בישראל".

טיפול בנוגדנים מנטרלים

מחברת אלי לילי נמסר כי הח ברה "עושה ככל יכולתה להנגיש לחולים בישראל את הטיפול בתכ שיר ,Bamlanivim­ab שכאשר ניתן בשלבים המוקדמים של המחלה, עם תסמינים קלים עד בינוניים, מו ביל לסילוק מוקדם של הנגיף מגוף החולה ומוביל לשיפור בתסמיני המחלה. ממצאים אלו תומכים בא מונתנו כי טיפול בנוגדנים מנט רלים, יחד עם חיסון האוכלוסייה, מהווה נדבך טיפולי חשוב במלחמה כנגד הקורונה".

 ?? צילום: אפרת אשל ?? מחלקת קורונה בביה"ח שערי צדק
צילום: אפרת אשל מחלקת קורונה בביה"ח שערי צדק
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel