Israel Hayom

ללמוד מההצלחה של הנח"ל החרדי

- תא"ל )מיל'( יהודה דובדבני הכותב הוא מייסד גדוד נצח יהודה

עשרים ואחת שנים חלפו מאז הגיוס הראשון של נוער חרדי לצה"ל והקמת גדוד נצח יהודה. עודני זוכר היטב את תחילת הדרך. בסיוע רבנים חרדים איתרנו 30 נערים שלא מצאו את מקומם בישיבות ונפלטו מכל עשייה שהיא. הם היו הגרעין שהיווה את הפלוגה הראשונה של מגויסים חרדים לצה"ל - 30 נערים שהיו כנחשונים לפני המחנה.

בטרם תחילת הגיוס קיבלתי ברכה הן מהרב שטיינמן ז"ל והן מהרב עובדיה יוסף ז"ל, שחיזקו אותי מאוד ואפשרו לי להמשיך ברעיון הגיוס של אותם נערים, שלא מצאו את מקומם בישיבות.

היתה חשיבות רבה להבנה שהלוחמים הגיעו מרקע שונה ולא מוכר לצה"ל. המטרה היתה לסייע ולתמוך בלוחמים, וגם לעשות הכל על מנת לשמר את צביונם החרדי - ולנסות להחזיר אותם עם השחרור ל"בית אבא" כשהם כבר בעלי מקצוע שאותו למדו במסגרת מסלול השירות שלהם, וכן לאחר שחוו את חוויית התרומה והנתינה לצה"ל ולמדינה.

הפלוגה החלה באימונים מפרכים, בליווי רבנים שהקדישו עצמם לליווי החיילים באופן אישי. הלוחמים הצעירים היו חדורי מוטיבציה ורצון אדיר להוכיח שהם טובים כמו יתר חיילי צה"ל. הם רצו להוכיח שהם מסוגלים לעמוד במשימה, גם לחברה החרדית שחלקה התנכר להם, וגם לצה"ל ולחברה החילונית, שבמידה מסוימת פקפקו בתחילת הדרך ביכולתם להיות "לוחמים אמיתיים".

השבעת הטירונים בקברות המכבים, וקבלת הכומתה בכותל, היו אירו עים מרגשים ומלאי עוצמה - חלום שהתגשם מול עינינו.

בהמשך גויסה הפלוגה השנייה ולאחר מכן הוקם גדוד נצח יהודה, שבי צע ומבצע אימונים מפרכים ופעילות מבצעית שוטפת בבקעה, בג'נין, ברמאללה ובגולן, וזכה לשבחים רבים ואף לציון לשבח במסגרת פעילותו. במידה רבה הפך הגדוד גם לגשר של הבנה בין חילונים לדתיים ושימש מודל לגיוס החרדי. הגדוד הצמיח במהלך השנים מפקדים בכל הרמות, כולל מפקד הגדוד הנוכחי שהחל את שירותו כחייל בגדוד.

צה"ל פתח בעקבות הצלחת הגדוד והשתלבותו המוצלחת בחטיבת כפיר, מסלולים חדשים לגיוס חרדים. נוער חרדי החל מתגייס במסגרות ייחודיות לחטיבת גבעתי, לחטיבת הצנחנים, לחיל האוויר ולמודיעין.

במסגרת 20 השנים שחלפו, עברו כבר יותר מ 14 אלף חיילים חרדים במסלולים השונים. בחברה החרדית נוצר "חרדי חדש" - שעבר שירות בצה"ל, תרם לביטחון המדינה, למד מקצוע, הקים משפחה והשתלב בחיי המדינה, תוך שהוא ממשיך את מסורת בית אבא.

אין ספק שמדובר בסיפור הצלחה, ויש להמשיכו ולחזקו. לכל אותם מקטרגים ומתנגדים אני תמיד אומר כי כאשר הם מסבים לסעודת השבת, שרים זמירות עם המשפחה ויושבים בבטחה בביתם, עליהם לזכור כי יש לוחמים מתוכם שנמצאים ברגע זה ממש בגדוד נצח יהודה, בגבעתי וב צנחנים, שמסיירים, מתצפתים, מקיימים מארבים ומאפשרים להם להסב בשקט ולקבל את השבת.

המסר שלי לנוער החרדי הוא אחד - מי שלומד בישיבה, שימשיך ללמוד. אבל מי שלא לומד, שיצטרף למסלולי הגיוס, יתרום לחברה ולמדינה, ירכוש מקצוע במסגרת שירותו בצה"ל או בשירות הלאומי, ויהפוך לחלק מכלל החברה התורמת במדינה.

ומילה מיוחדת למחזור נובמבר שהתגייס זה עתה לצה"ל - הנני מאחל לכם שילוב מוצלח במערכת הביטחון. הרימו את הדגלים והוכיחו כי הנו ער החרדי משתלב בנתינה למדינה. החוזק שלנו הוא באחדותנו. הרבה הצלחה לכולכם.

 ?? צילום: אי.פי.אי ?? לוחמי נצח יהודה
צילום: אי.פי.אי לוחמי נצח יהודה
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel