Israel Hayom

בואו נתקדם: יהודים על פי לאום, לא לפי דת

- יוסי ביילין

הגשים את חלומי. חוב גדול אני חב לשלדון אדלסון, שהסתלק מאיתנו ביום שלישי. כאשר היה נדמה כי למרות חלקם של ממשלות ואילי הון חשובים אי אפשר לממן את טיסותיהם של כל הסטודנטים שביקשו להגיע ארצה במסגרת "תגלית", היה זה הוא שהתגייס כפי שידע להתגייס, והביא לביטול כל התורים שהמתינו לטוס לישראל. זה קרה ב ,2006 שש שנים לאחר שהתחלנו במימוש הפרויקט. אדלסון, שבתפיסתו המדינית היה רחוק ממני, הגשים את חלומי, ומאז החלטתו להפוך למממן המרכזי של הפרויקט, לא היה סטודנט אחד שלא זכה להגיע ארצה בגלל חוסר מימון. בזכותו מגיעים כיום ארצה )לא בשנת קורונה, כמובן( יותר ממחצית בני השנתון היהודי בעולם, ועבור רובם הגדול זוהי חוויה המשנה את תפיסת עולמם בכל הנוגע לחשיבות ההמשכיות היהודית.

רק לא לוותר על האגו. כרגיל, לקראת בחירות קוראים אצלנו ראשי המפלגות זה לזה לעשות ויתורים. השבוע היה זה בני גנץ שהציע זאת לעמיתיו. לא הייתי רוצה לראות מנהיגים בלי אגו. הייתי רוצה לראות מנהיגים שהאגו שלהם אינו בולע כל חלקה טובה, ואינו דורס את צורכי הציבור. הייתי רוצה לראות מנהיגים שאינם אגואיסטים, אבל מי שאין לו אגו אינו יכול להיות אדם המוביל אחרים. רק מי שמאמין בעצמו ובדרכו מצד אחד, ואשר האינטרס האישי שלו מחובר לאינטרס של החברה, כפי שהיא רואה אותו, ראוי להנהיג. מי שמתיימר להוביל אבל אינו משוכנע בצדקת דרכו וביכולתו לממש אותה - אל יוביל ואל ינהיג.

ברכת סעיף הנכד. בסיכום מאפייני העלייה בשנת ,2020 פורסם השבוע כי 66 אחוזים מן העולים אינם יהודים על פי ההלכה, ונקלטו במ סגרת חוק השבות על פי "סעיף הנכד", הקובע כי גם בניהם ונכדיהם של יהודים זכאים לאזרחות בישראל, אף אם הם עצמם אינם כאלו.

שלמה פיוטרקובסק­י הכתיר תופעה זו ב"מקור ראשון" בכותרת "אסון סעיף הנכד", והוא חרד לאופייה היהודי של מדינת ישראל אם הדבר יימשך. מעניין כי הסופקים כפיים לנוכח תופעת העולים לישראל אשר מתאזרחים כאן בזכות קרוביהם היהודים, הם בדיוק אותם אנשים הטוענים ש"הבעיה הדמוגרפית" אינה בעיה, וכי ישראל תישאר מדינה יהודית גם אם יתברר כי מיעוט יהודי שולט ברוב פלשתיני.

לא. "סעיף הנכד" איננו אסון אלא ברכה, אלא אם כן הגדרת היהודי היא עניין דתי בלבד ולא לאומי. מאות אלפי הלא יהודים שהגיעו ארצה מבריה"מ לשעבר, הם חלק בלתי נפרד מן הלאום היהודי, שאינם מוכנים להתגייר, כי רובם ככולם חופשיים מדת. שום ציוני לא היה מוכן לוותר עליהם, ושום חילוני לא היה מנסה לכפות עליהם דת כלשהי. טוב היינו עושים לו רשמנו כיהודי כל מי שמגיע במסגרת חוק השבות ורוצה להירשם כיהודי. רק אם הרשויות הדתיות השונות לא יראו בעולים הללו יהודים, ולא ירצו להשיא אותם נישואים דתיים, יהיה עליהם להחליט אם להת גייר או להינשא בקפריסין.

דחיית הדיון המשפטי. יכול מאוד להיות שכאשר לחץ נתניהו על שרי ממשלתו לאשר סגר הדוק )למרות שרבים מהם לא נטו לעשות זאת(, הוא לא זכר את הדיון המשפטי שאליו זומן ב 13 בינואר. ייתכן שבאמת ובתמים האמין כי הסגר הכרחי והעיתוי נכון. אבל כאשר הודיעו שלושת השופטים על דחיית הדיון וכאשר הנהלת בתיהמ"ש הודיעה כי "בהתח שב בריבוי הנוכחים... ובסגר הכללי" בוטל הדיון )ונדחה ל 8 בפברואר(, היה קשה לנתק לחלוטין בין הדברים. לזה בדיוק התכוון נתניהו בקריאתו המפורסמת לאהוד אולמרט להתפטר מתפקידו עוד טרם הוגש נגדו כתב אישום. ראש ממשלה עם חשדות כאלה אינו יכול לתפקד, כי הוא מצוי בניגוד אינטרסים עוד לפני שהוא מתעורר משנת הלילה שלו. ●

 ?? צילום: גדעון מרקוביץ' ?? עולים חדשים )למצולמים אין קשר לכתבה(
צילום: גדעון מרקוביץ' עולים חדשים )למצולמים אין קשר לכתבה(
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel