Israel Hayom

ב לבד בברלין

באיטליה ובצרפת מוחים המונים על מחדלי המנהיגים ● בגרמניה נערמים ארונות קבורה ● הולנד זכתה לכינוי "חלם של אירופה" ● ובפולין אח"מים זכו לקדימות בחיסונים ● עם תושבים זועמים ושיעורי חיסון נמוכים - נגיף הקורונה דוחק את האיחוד האירופי לקצה

-

ה"בילד" סיכם את האירוניה הטרגית: "אנשים מתים כי אינם מחוסנים. ניתן היה לחסן אותם, אך הם לא מחוסנים כי אין מספיק חיסונים. לא בגרמניה. לא באירופה. במקומות אחרים יש חיסונים. והיכן הם מיוצרים? בגרמניה"

סוף השבוע הזה תבחר מפלגת השלטון הנוצרית־דמוקרטית בגרמניה יורש חדש לקנצלרית אנגלה מרקל. בגלל מגיפת הקורונה תיערך ההצבעה באופן דיגיטלי.

השמרנים הגרמנים מעדיפים לוותר מראש על חוויה נוסח טראמפ. בימים כתיקונם, המנצח בהצבעה הזו היה הופך באופן כמעט אוטומטי למועמד השמרנים למשרת הקנצלר בבחירות הכלליות, שתיערכנה בספטמבר הקרוב. אך בימי מגיפה, מי שייבחר מחר (שבת) כמנהיג המפלגה הנוצרית־דמוקרטית עלול להיות קורבן נוסף של נגיף הקורונה. וזאת, בגלל הביקורת הציבורית המתעצמת על הדרך הקלוקלת שבה ממשלת מרקל מנהלת עד כה את מבצע החיסונים.

השבחים המופרזים שלהם זכתה גרמניה, על התמודדותה המוצלחת יחסית עם גל המגיפה הראשון באביב האחרון, נעלמו כלא היו לנוכח ממדי התפשטות הקורונה במדינה בשבועות האחרונים, למרות הסגר הקפדני שהוטל לפני חג המולד. הסגר הוארך והוחרף השבוע עד סוף ינואר, וכעת מעריכים שהוא יימשך עד סוף מארס הקרוב.

מספר הנפטרים זינק אל מעל ל־04 אלף. נתוני ההידבקות היומיים נעים בין כ־21 אלף לכ־52 אלף. במחוזות במזרח גרמניה נראו ארונות קבורה נערמים. גרמניה אמנם ממוקמת במקום הראשון, לפני איטליה, במספר התושבים שכבר קיבלו מנת חיסון ראשונה, אך מדובר בכמיליון איש מתוך 82 מיליון גרמנים. עד סוף החודש אמור להגיע מספר המחוסנים בגרמניה ל־4 מיליון.

קואליציית הזעם

הביקורת הקשה ביותר המופנית לממשלת מרקל נוגעת להחלטת הקנצלרית - בניגוד לדעת יועציה - להפקיד את הזמנת החיסונים וחלוקתם בידי האיחוד האירופי, ולא להיערך עצמאית לקמפיין החיסונים ההמוני. זאת, למרות שלפיתוח החיסון של חברת פייזר האמריקנית היתה שותפה חברה גרמנית - ביונטק. תשלובת ייצור החיסונים הזו הציעה לאיחוד האירופי מבעוד מועד כמות גדולה מאוד של מנות חיסון. אך הפקידות של האיחוד האירופי העדיפה לדחות את ההצעה בנימוס, ולהמר על פיתוח חיסון בידי החברה הצרפתית סאנופי והחברה השבדית־בריטית אסטרהזניקה; הראשונה עדיין עמלה על פיתוח החיסונים והשנייה עדיין לא קיבלה אישור מסוכנות התרופות של האיחוד האירופי.

מדוע העדיף האיחוד להעניק קדימות לחברה צרפתית על פני חברה גרמנית? כדי שלא ייווצר הרושם שהגרמנים מקדמים אינטרסים שלהם על חשבון שותפיהם האירופאים. זו גם הסיבה שהקנצלרית מרקל העדיפה שקמפיין החיסונים יהיה עניין כלל־אירופי, שמא ילעיזו המדינות השכנות שלגרמניה לא אכפת מהן. בראש נציבות האיחוד האירופי עומדת הגרמנייה אורסולה פון דר ליין. הקנצלרית לא היתה יכולה להרשות לעצמה מצב שבו המועמדת שלה לנשיאות אירופה תיכשל כישלון מוחלט בטיפול במגיפת הקורונה. היא העדיפה גרמנים לא מרוצים על פני אירופאים אנטי־גרמנים.

פון דר ליין הבטיחה ערב חג המולד: "זה הרגע של אירופה. אנחנו נגן יחד על האזרחים שלנו". במרוץ העולמי להשגת חיסונים, האיחוד האירופי נשאר יחד, מאחור. בדיעבד, נשיאת הנציבות האירופית ומרקל יצרו קואליציית זעם רחבה מאוד של גרמנים ואירופאים, שכלל לא יודעים מתי הם יחוסנו. כל שנותר להם הוא לצפות בעיניים כלות ומקנאות כיצד בישראל, בבריטניה המוניים. שעזבה את האיחוד האירופי - ובארה״ב, מתנהלים להם ביעילות רבה יותר מבצעי חיסון

היומון הגרמני "בילד" סיכם את האירוניה הטרגית של המציאות הביורוקרטי­ת האירופית: "אנשים מתים כי הם לא מחוסנים. למרות שניתן היה כבר לחסן אותם. אך הם לא מחוסנים כי אין מספיק חיסונים. לא בגרמניה. לא באירופה. במקומות אחרים יש חיסונים. והיכן הם מיוצרים? בגרמניה".

באיחור רב החליטה הממשלה הגרמנית לפעול בנפרד מהאיחוד האירופי ולהזמין 30 מיליון מנות חיסון נוספות, אך לטענתה - כעת יצרניות החיסונים לא עומדות בעומס וצפוי עיכוב באספקה. גם ממשלות אחרות זנחו את "הפתרון האירופי" והחלו להזמין חיסונים בעצמן. נציבת הבריאות של האיחוד האירופי הודתה בשימוע שנערך השבוע בפרלמנט האירופי, שהיא בעצמה מבולבלת לנוכח הדיווחים על הזמנות עצמאיות של חיסונים, שכן מדיניות האיחוד הרשמית אוסרת זאת.

התקווה מתה אחרונה

באיחוד יש כיום כ־054 מיליון תושבים - לא כולל פליטים ומבקשי מקלט. כדי להבטיח את עצירת המגיפה יש צורך לחסן פעמיים כ־%06 עד 70% מכלל תושבי האיחוד. כלומר, יש צורך בלפחות 600 מיליון מנות חיסון. כרגע יש לאיחוד חוזי אספקה עם שמונה יצרניות חיסונים, שרק חיסוני שתיים מהן אושרו לשימוש. האיחוד הזמין 600 מיליון מנות חיסון מפייזר־ביונטק ו־061 מיליון ממודרנה. סך כל מנות החיסון שהוזמנו על ידי האיחוד עומד על 2.3 מיליארד, אך רובן יגיעו מאוחר ולא ברור כמה יחוסנו עד סוף השנה הנוכחית.

לחוסר היעילות של פקידות האיחוד האירופי התווספו מחדלים לאומיים: ביוון ובאיטליה היה מחסור במחטים, בספרד מחסור בכוח אדם רפואי, בהולנד מערכת המחשוב הממשלתית לא היתה ערוכה לחלוקת החיסונים, ולכן החיסונים החלו שבועיים לאחר שאר מדינות האיחוד האירופי. חירט וילדרס, מנהיג "מפלגת החופש", ששואפת להוציא את הולנד מהאיחוד האירופי, הגיב על כך: "אנחנו חלם של אירופה". בפולין התעוררה שערורייה ציבורית לאחר שהתברר כי אח"מים למיניהם זכו לקדימות בקבלת החיסונים. במדינות אחרות, כמו צ׳כיה, היה צריך לחסן תחילה אח״מים - ובהם ראש הממשלה - כדי לשכנע את האוכלוסייה להתחסן.

אבל, בקפריסין הקטנה הודו שללא האיחוד האירופי הם בכלל לא היו מקבלים חיסונים. אוקראינה ומולדובה, שאינן חברות באיחוד האירופי, פנו לאיחוד שיסייע להן בהשגת חיסונים בשם "הסכמי השכנות הקרובה". כמחצית ממדינות האיחוד ביקשו מנציבות האיחוד בבריסל לדאוג לאספקת חיסונים למדינות הבלקן, שאינן חברות באיחוד. האיחוד האירופי בקושי מסוגל לדאוג לעצמו, אבל שכניו רוצים שהוא ידאג גם להם. לא רק התקווה מתה אחרונה. גם הציפיות מהאיחוד האירופי.

מדינות רבות באיחוד האירופי האריכו בימים האחרונים את הסגרים שהוטלו על האוכלוסייה, בין היתר בשל התפשטותן המהירה של מוטציות הקורונה. ההשלכות הכלכליות של הסגרים הללו ותחושת האכזבה הנרחבת מניהול מבצע החיסונים ההמוניים מוציא לרחובות מפגינים, שמספרם הולך וגדל. באיטליה ובצרפת, בדנמרק ובצ'כיה המונים מוחים על הפגיעה במקורות הכנסתם, על מחדלי ממשלותיהם ועל החשש לחיסונים בכפייה. הקורונה גורמת לאירופאים רבים לתסכול רב, שהולך וגובר עם התארכות הסגרים. תסכול, שעלול לבוא לידי ביטוי בבחירות שייערכו בשנה הקרובה ברחבי היבשת.

 ?? צילום: אי.אף.פי ?? השלכות כלכליות ותחושת אכזבה נרחבת. מרכז חיסונים ריק מאדם בהמבורג
צילום: אי.אף.פי השלכות כלכליות ותחושת אכזבה נרחבת. מרכז חיסונים ריק מאדם בהמבורג

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel