Israel Hayom

איך הגענו למצב שבמשרה כה חשובה עם שכר גבוה חסרים כל כך הרבה בעלי תפקיד?

-

כבר כמה שנים מתמודד ענף הנדל"ן בישראל עם מחסור חמור בבעלי תפקידים ומקצועות מרכזיים, שלא ניתן לבנות בלעדיהם, ואני מתו ריע על כך בכל הזדמנות.

בכל הקשור למקצועות הרטוו בים, ניתן למלא את החסר עם עובו דים זרים, פלסטינים וישראלים צעיו רים שרוצים להתחיל לעבוד בתחום. אך כשמדובר בתפקיד מנהל עבודה, כבר לא ניתן לפתור את הבעיה עם פלסטרים זמניים. מנהל העבודה חייב להיות בעל תפקיד שיש לו שנות ניסיון בענף, עבר הכשרות והשתלמויות שוו נות ובסופו של תהליך הגיע לדרגה הזו. לא ניתן להמציא יש מאין.

אז מה עושים בישראל? כרגיל, קומבינות.

לאחרונה נפוצה התופעה של קבלו נים קטנים שלא רשומים בפנקס הקו בלנים, שאין ביכולתם להעסיק מנהו לי עבודה לאורך זמן, למרות שהם מחויבים על פי חוק להעסיק מנהל עבודה קבוע באתר.

קבלנים אלה מחתימים מנהלי עבוו דה שלא עובדים אצלם על כשירות אתר הבנייה, כאילו היו שם כל הזמן. זו תופעה מסוכנת, פלילית, ובסופו של דבר כתוצאה מתנהלות לקויה זו מתו רחשות תאונות.

שכר גבוה

החוק והתקנות קובעים כי לא יפעל אתר בנייה ללא מנהל עבודה. באתו רים גדולים, בהם מועסקים עשרות עובדים, יש חובה לשני מנהלי עבוו דה או יותר. מנהל העבודה אחראי על התפעול של אתר הבנייה. הוא אחראי על כל העובדים באתר, ובלעו דיו לא הייתה נבנית אפילו דירה אחת בישראל.

חברות הבנייה הגדולות מבינות את חשיבות התפקיד, ועל כן השכר של מנהלי העבודה, בהתאם להסכם העו בודה הקיבוצי, הוא מהגבוהים במשק.

מנהל עבודה יכול להגיע לתפקיד רק לאחר כמה שנות ניסיון בעבודה הקשה בבניין. הוא עובר הכשרות וליו מודים לא קלים, ובסופו של דבר – השכר בהתאם. מנהל עבודה כיום בישראל יכול להגיע לשכר של יותר 20-מ אלף שקל בחודש.

כיום חסרים בענף 3,000-כ מנהלי עבודה. איך הגענו למצב שבו תפקיד כל כך חשוב, עם שכר גבוה כמעט פי 3 מהשכר הממוצע במשק, חסרים בו כל כך הרבה בעלי תפקיד?

המדינה לא משקיעה מספיק משאו בים בעידוד והכשרת עובדים בבניין. אין תוכנית עבודה סדירה שנתית של מינהל ההכשרה למיגור החוו סר. כתוצאה מכך יש מחסור במקצוו עות שמהווים צוואר בקבוק בשרשרת הייצור של הבניין.

בראש סדר היום

שר האוצר, שר הכלכלה, שר העבוו דה ובעיקר ראש הממשלה חייבים לעו שות מאמץ ולהחליט על תוכנית רבשנתית לעידוד ישראלים בענף הבניין. פעולה רחבה ואמיתית של הגדלת היקף ההכשרות בענף הבניין תביא תוך שנתיים-שלוש לגידול משמעותי במספר מנהלי העבודה.

אי אפשר להביא עובדים זרים לתו פקיד הזה (מנהל עבודה חייב להיות אזרח ישראלי). אי אפשר לקצר תהו ליכים ולהפוך עובד זוטר למנהל עבוו דה. חייבים להתעשת ולאשר תוכניות ורפורמות רחבות, שישפיעו על המשק הישראלי לעשורים הקרובים.

מגיעים אלי דיווחים על עשרות מקו רים פליליים, של קבלנים וחברות בנייה קטנות אשר מחתימים מנהלי עבודה חיצוניים, שלא נמצאים באתר הבנייה, על טפסי האישורים הדרושים. זה מסוכן, זה יביא לתאונות קטלניות וכמו תמיד – יחקרו בדיעבד את מה שהיה ידוע לנו מראש. כל הדיווחים הועברו מהיום הראשון למנהל הבטיו חות למיגור התופעה.

המשטרה בתמונה, אבל זה לא מסו פיק. משרד העבודה לא מצליח לשים יד בזמן אמת, למרות כל המאמו צים. המציאות מתפתחת לקומבינות מסוכנות.

בימים אלה מתגבשת תוכנית במו שרד העבודה והוקם לשם כך שולחן עגול. יש לשים בראש סדר היום את נושא מנהלי העבודה. הביטויים הכסו פיים והמצב של חוסר כוח אדם מקו צועי יוצר אנרכיה וסחר ברישיונות של מנהלי עבודה, ואני מציף זאת דקה לפני. בשיתוף הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות

מנהל העבודה אחראי על תפעול אתר הבנייה, ובלעדיו לא הייתה נבנית אפילו דירה אחת

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel