Israel Hayom

עבודת נבטים בחממות של אודי גרוס בעמק חפר גדלים פלאים קולינריים - נבטים עזי טעם שבועטים בחך ובלשון, ויש בהם גם עדינות מופלאה

- d.ca@mail.com

שם, שהם מתייחסים אלי יפה ובכבוד, שאני נמצאת עם בנות נוספות ולא מתרועעת עם חיילים. זה מה שהיה לו הכי חשוב. בגלל שעבדתי עבור ארה"ב, יכולתי להגיש בקשה לגרין קארד".

בנובמבר 2009 נחתה עידאן באריזונה אצל מכרה עיראקית ("נשארתי שם בקושי שבוע, לא הגעתי כל הדרך מעיראק כדי לגור בעוד אזור מדברי יבש וחם"). משם, בסיוע הצבא האמריקני, עברה לטקסס והתמקמה בדאלאס. כעבור חצי שנה, בעקבות החלום המוזיקלי, עברה ללוס אנג'לס.

"שאלתי את עצמי מה אני רוצה מהחיים, וידעתי שהכיוון הוא לימודי מוזיקה. היתה לי אופציה לבחור בין בית ספר בבוסטון לבין האקדמיה למוזיקה באל.איי, והחלטתי על קליפורניה בזכות מזג האוויר הנוח. כאן הכרתי חברים עיראקים, לבנונים וסורים, וגם ישראלים. עבדתי בכל עבודה אפשרית - נהגת אוּ בר, מוכרת במייסיס, בריסטה בבית קפה. ההתאקלמות היתה קשה, אבל הכל היה שווה את זה".

איך הגעת לתחרות "מיס עיראק"?

"אחותי ראתה בפייסבוק פוסט על תחרות יופי לנשים עיראקיות בארה"ב ודחפה אותי להשתתף, מתוך מחשבה שהחשיפה תעזור לי לקדם את הקריירה המוזיקלית. יצרתי קשר עם המארגנים ממש יום לפני התחרות. הם מאוד שמחו שפניתי אליהם ורצו שאשתתף, כי היה מחסור בבנות. טסתי לדטרויט, שם האירוע התקיים. הגעתי בבוקר התחרות. מלבדי היו שם רק עוד שתי מתמודדות מוסלמיות, אחיות, והשאר היו נוצריות.

"בשיחה מקדימה עם השופטים הם התלהבו מסיפור החיים שלי ומכך שעברתי לארה"ב בכוחות עצמי, ואפילו אמרו לי שגם אם לא אזכה, מבחינתם אני מלכה. לכן הייתי מסופקת אם יש לי בכלל סיכוי לזכות. לא טרחתי להזמין חדר במלון, והיה לי כרטיס טיסה חזרה ללוס אנג'לס כבר באותו לילה.

"השופטים שאלו את כל הבנות מה המסר שלהן לממשלת עיראק, וכולן אמרו שהן מייחלות לשלום לעם כולו. אני נתתי תשובה מנומקת. אמרתי שקודם כל אני מבקשת להזכיר להם שעיראק אינה רק סונים או שיעים, שיש בינינו כורדים ואשורים ויהודים, והרבה קבוצות, לא רק אחת. זכיתי לתשואות, הקהל קם על רגליו. היו גם כאלה שיצאו מהאולם, אבל זכיתי.

"בעקבות הזכייה מארגני התחרות הרשמית של מלכת היופי בעיראק הציעו שאייצג מטעמם את עיראק בתחרות מיס תבל. המועמדת שנבחרה באותה שנה התבררה כאישה נשואה, מה שמנוגד לתקנון, והיא לא יכלה להמשיך לשאת את התואר.

"בכלל, יש הרבה פוליטיקה ותככים בתחרויות הללו. למשל, אחרי הזכייה שלי בדטרויט אחת הבנות הציעה לשלם לי 10,000 דולר כדי לוותר על הכתר, וסירבתי. היא איימה עלי שתדאג להפיל אותי, שתחפש פרטים חושפניים על חיי ותשפיל אותי. למחרת ספגתי קללות באינסטגרם, כי היא טענה שהסתרתי שאני נשואה ואמא לילד, ושאני בעלת עסק בלוס אנג'לס. זה היה מגוחך. בקיצור, התגלגלתי מדרמה אחת לשנייה".

לאחר סערת הצילום עם הנציגה הישראלית ב"מיס תבל", נאלצו גם הוריה של שרה לעזוב את עיראק. "כל המשפחה שלי עזבה ימים אחדים אחרי שפורסם הצילום שלי, לאחר שקיבלו איומים ברצח. לדעתי, מי ששלח אותם היו המארגנים של תחרות מלכת היופי של עיראק, שהופעלו עליהם לחצים מצד הממשלה. אולי הם רצו להשתמש במשפחה שלי כדי להפעיל עלי לחץ דרכה. אבל ככל שהסיפור התפשט, כך זה

נעשה בלתי נסבל עבורם. כיום הם חיים במדינה ערבית שכנה, ועדיין מקבלים איומים על חייהם. אני כמובן בקשר טלפוני איתם וטסה לבקר אותם".

בשנה שעברה החליט הפרלמנט בבגדד לשלול משרה את האזרחות העיראקית, ואין לה שום כוונות לבקר שם, אולם בזכות פעילותה ההומניטרית היא קיבלה בספטמבר האחרון הזמנה אישית לטקס החתימה על כינון היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות ובחריין בבית הלבן, שם הצטלמה לעוד סלפי שעורר סערה, הפעם עם ראש המוסד יוסי כהן.

"כשקיבלתי את ההזמנה לחתימה על 'הסכמי אברהם' פרצתי בבכי", היא מספרת, "זה היה מדהים, גם לקחת חלק במעמד היסטורי כזה, ובכלל, לבקר בבית הלבן. זאת פעם ראשונה שראיתי פירות לעידוד השלום בעולם. הרגשתי שיש ערך למה שאני עושה, והתמלאתי בתקווה שהדברים בעולם עומדים להשתפר".

זה יכול לקרות גם עם עיראק?

"ייקח זמן עד שעיראק תגיע למקום הזה, אבל איחוד האמירויות נותנים את הטון ומשמשים דוגמה לעולם הערבי כדי שיבין שאפשר גם אחרת. החתימה היתה אצבע משולשת לכל המדינות הרדיקליות. זה סיכון מובהק שלקחו מנהיגי איחוד האמירויות, ולא נותר אלא להצדיע להם.

"אני יודעת שידיה של ישראל מושטות לשלום, שאזרחיה פתוחים לקבל את האחר. אני חושבת שלא רחוק היום שגם סעודיה תכונן יחסים עם ישראל. יש הרבה מאוד סעודים שתומכים בזה, אנשים משכילים ומצליחים, שמגדירים את היהודים כבני הדודים שלהם, אבל במקביל יש את האוכלוסייה הווהאבית־סונית, שהיא מאוד שמרנית, ויש כאלה שתומכים בדאעש".

מה התוכניות שלך לעתיד?

"אני שואפת להפיץ מסר של שלום ככל האפשר. זה גם מה שאני מאחלת לעצמי לעתיד, שאוכל להשמיע את קולי כמה שיותר ושהוא יגיע לכל מי שצריך. לפעמים אני מרגישה שכמה שאני עושה, זה לא מספיק. חשבתי אפילו על ריצה לקונגרס בבחירות הבאות, ואני בהחלט רואה עצמי פונה לאפיקים הללו בעתיד.

"אני רוצה להעלות בקרוב פודקאסט שייתן במה לסיפורים אישיים של מוסלמים ויהודים, שיספרו כיצד הם גישרו על הפערים, ויסללו את הדרך לדו־שיח בינינו. אני רוצה גם לצלם סרט תיעודי בערבית ברחבי ישראל, להראות כיצד חיים בה בדו־קיום, ולהפיץ אותו במדינות ערב - בעיקר עבור אלו שחונכו למציאות שקרית. החיים בישראל רגילים, הטענות לאפרטהייד מוטעות. זה פרויקט קריטי, שיכול לשנות את התפיסות המקובעות שיש לרבים בעולם על ישראל. ההאשמות הקולוניאלי­סטיות והגזעניות כלפי ישראל הן הפייק ניוז של המזרח התיכון".

היום את יותר אמריקנית מעיראקית?

"אני קודם כל בן אדם. הזהות שלי לא שלמה תחת הגדרה אחת, יש בי משהו עיראקי ומשהו אמריקני, קשה לשים אותי בקטגוריה אחת. מה שכן, אני פטריוטית של שתי המדינות. שמישהו רק יעז לדבר סרה על עיראק, ואני מייד אצא להגנתה. גם אם מישהו ילכלך על אמריקה, לא אשתוק.

"אתמול, למשל, יצאתי לדייט עם בחור ערבי שחי פה הרבה שנים והעיד על עצמו שעבר אמריקניזצי­ה. הוא ניסה לשכנע אותי שגם אני כזאת, אבל אני לא שיניתי את הצביון התרבותי שעליו גדלתי ואני עדיין שומרת על הערכים של המקום שממנו באתי".

היית יוצאת עם בחור יהודי?

"אין לי בעיה לצאת עם יהודי או נוצרי, כל עוד מדובר באדם טוב. דת מעולם לא היתה פקטור עבורי. מה שכן - אני בררנית בגברים, אני בוחנת אם הגבר שמולי באמת יוכל להיות אבא לילדיי, שיעמוד לצידי בעיתות משבר, שאסמוך עליו. בחורות אמריקניות רק מחפשות טבעת, ואני לא כזאת. זו מנטליות שאני מביאה מעיראק, כמו אמא שלי ואחיותיי".

אז בבית הספר, קטניות מונבטות על אדן החלון וברק בעיניים של המורה לטבע, שהסבירה לנו על הזרעים המורכבים מעובר, מאגר מזון וקליפות מגינות. גופי רבייה זעירים המסוא גלים להמשיך להתקיים, לעיתים בתנאי אקלים קשוחים, כמו קסם רדום של מטען גנטי המחכה לנשיקת מים, שמש ואדמה שתעורר אותו, תקרא לו לממש את ייעודו במלאכת החיים - בטבע או בשדות.

אז לא עלה על דעתנו להכניס נבטים לפה, אפילו שלמדנו שכל נבט כזה הוא מחסן משוגע של ויטא מנים, חומצות אמינו ושאר הבטחות לחיזוק הגוף. הפעם הראשונה שבה אכלתי אותם היתה במסעדה סינית בירושלים, ובראשית זיכרון החך שלי תקוא עים נבטי מש שמנמנים וחיוורים, שוחים במרק חמוץאמתוק. שום דיבור על תזונה לא הספיק כדי שאאמץ את הנבטים הסיניים האלה, שהתאפיינו תמיד בארומה קלה של עובש, כזו היודעת לספר שעמדו יותר מדי על מדפי הסופר.

שנים של רתיעה הסתיימו בשבוע שעבר, בחא ממות של אודי גרוס במושב אחיטוב שבעמק חפר. שם הלכתי ונשנשתי מתוך היצע הנפרס על ארבעה דונמים של מיני נבטים, והתאהבתי. נבטי חרדל צובטים את הפה, קוראים בדמיון למנת סשימי מתובלת בהם, נבטי צנונית מביאים חריפות שבועטת בעדינות על הלשון, עשב חיטה שפעם, בשבוע של השתדלות, ניסיתי להתאהב בטעם המיץ הנסחט ממנו, נבטי חמניות וברוקולי עזי טעם, ונבטי אפונה ונבטי כרשה נפלאים שעל ראשם הצעיר עטרה שחורה.

אודי גדל בכפר סבא, בן למשפחת גרוס, "אלה מהנעליים" יגידו אנשי גבעתיים שעוד זוכרים את החנות שפתח סבא שלו בעיר שלהם עוד לפני קום המדינה. חנות נעליים שאליה נכנס אבא שלו לעבוד כשהיה בן 16 ואף אחד מארבעת ילדיו לא בחר להמשיך איתה, אבל כשירדנו מהאוטו במושב אחיטוב והגענו למתחם בתי האריזה של חקלאי האזור, הדבר בראשון שאליו התייחס אודי היה הנעליים שלי.

הוא בן ,38 עם פנים שעוד אפשר לקרוא בהן את הילד שהיה. רכות הדיבור וגמישות המחא שבה מסגירות את השנים שבהן עיקר עולמו היה יוגה, שאותה למד ולימד בכל העולם. היה כותב מפות אסטרולוגיו­ת עוד לפני שלמד לכא תוב דו"חות ומאזנים.

האדמה מצאה אותו כשסיים צבא והלך לעבוד במשתלה. "איך שנגעתי בה, היה ברור שזה מה שאני הולך לעשות בחיים. עלים, אדמה", הוא מספר לי את ראשית הדברים כשאנחנו יושבים במטבחון הקטן הצמוד לבית האריזה, שם נשים מכפרים סמוכים, לצד פועלים תאילנדים, קוצא רים מתוך מגשים נבטים רכים לארוז אותם בתוך נספקים מפלסטיק - והספירה לאחור מתחילה.

מה שהתחיל בחממה קטנה בכפר סבא המשיך מצפון לדרום, בארץ ובחו"ל. אודי הפך לפועל חקלאות, פרחים, פירות, ירקות, "גידלתי וקטפתי כל מה שאפשר". עבד בחווה באנגליה ובגיל 25 הגיע לאשרם בבהמאס, שם לימד יוגה ומונה לאא חראי להשקיית המדשאות והפרחים. "אני מדבר איתך על שטחים עצומים, שהקודמת בתפקיד עמדה והשקתה בצינור. אמרתי אין מצב, ובחצי השנה שהייתי שם החלפתי להם את כל מערך הצנרת במקום. למדתי לדעת שאני יכול. לסמוך על המסוגלות".

כשחזר לארץ המשיך הלאה, לעבר אדמות של אחרים. למד עוד על צמיחה ועל הצמחה, הקפיד ללמוד את תורת הניהול, את דרכי המסחר ותכנון כלכלי, עד שהגיע לאחוזה במרכז, של אחד מהא עשירים הגדולים של הארץ. עד היום הוא מסרב לרמוז משהו על זהותה או על מיקומה המדויק, רק מחייך את התיאור על משק אוטרקי, שבו 60 דונמים שבהם מקרקרות תרנגולות חופש וגדלים מטעי פרי וירקות אורגניים. "היינו קוטפים את שבושל באותו היום, ושם גם היה לי ברור שאני רוצה להמשיך הלאה למקום משלי, בלי לדעת בדיוק מה זה יהיה".

התחנה הראשונה היתה בכרם מהר"ל, שם חלם על מרכז שאליו יגיעו אנשים לתרגל יוגה ויכינו ויאכלו את כל שיגודל. מהר מאוד הבין שבמושב לא מתים על כניסת אנשים זרים פנימה, "ואני כמו אוויר, מתקדם רק דרך חללים פתוחים. לא נכנס לעימותים", הוא אומר, כשהוא מספר את ראשיתו כמשווק תוצרת חקלאית. "התחלתי למא כור קרטונים של ירקות, ובהם גם קצת נבטים".

מהר מאוד היה ברור לו שהנבטים הם הסיפור. השוק שיווע לסחורה ברמה טובה, רשתות המא זון האורגני חיזרו אחריו, ובא3102 הגיעה הפנייה מנמל תל אביב, שאליו הגיע עם מגשים, חשב שיהיה נחמד לקצור נבטים מול עיני הקהל. עד 8 בבוקר נקנו כל המגשים בשלמותם. נבטים בשיאם, המאפשרים אכילה מהקציר לפה שעד היום, בימי שישי בשוק הנמל, הוא מוכר אותם ככה, באותן תחתיות של אדניות כפי שאלתר בראשית דרכו.

את שהתחיל בכפות הידיים עושה היום מכונה הניצבת בכניסה לחממות, שאת הלוע שלה ממלאים במצע המגיע מפינלנד ומבוססת על שברי קוקוס, שמגיעים בכלל מהקצה השני של כדור הארץ. טרללת השינוע הגלובלי בשיא תפארתה.

אודי אומר שאפשר לגדל נבטים כמעט על כל מצע, אבל בסופו של דבר, הקוקוס הוא הטוב מכולם. תערובת המצע המדויקת נעשית בעצה אחת עם המגדל, כל אחד והתערובת שמתאימה לו. המכונה מערבבת את המצע עם מים, ומשם הוא עובר למכונה אחרת, כזו שנבנתה עבורו ובה מתמלאות תחתיות האדניות, מושקות ונזרעות.

המגשים מועמסים לעגלות, המובלות לחדר חושך, שבו מתבצעת ראשית ההנבטה. משם הם נפרסים בחממה לימים בודדים באור המרוכך. קצת פוטוסינתזה ומדי פעם קצת מים מצינור - והם מוכנים לאכילה. כשאני שואלת מה ההבדל בין עלי מיקרו לנבטים, אודי מסביר שאפשר, כמעט תמיד, לקבוע אותו לפי מספר העלים. "ההגדרה של נבט היא שאסור שיהיו בו יותר משני עלים".

"מלאי המזון של הזרע נאגר ברקמה הנקראת אנדוספרם, או בפסיגים, שהם גם ה'עלים' הראשונים של הנבט", חוזרת המורה לטבע לדבר אצלי בראש. העלים האלה הם־הם פורצי הדרך מהאדמה, פסגת הצמח, שעתידים להיעלם. הפסיגים הם ועדת הבריאות וקפסולה ברורה של טעם, שאינה נתונה לעונות השנה.

בסל של אודי יש גם נבטוטים של עדשים, פטריות נפלאות, שאותן הוא מגדל בחממה על חוף הכרמל, ויופי של עשבי תבלין אורגניים, שגדלים בשדות לא רחוק משם. אבל הרעב לנבטים איכותיים הוא שהכתיב את קצב הגדילה שלו כשהמשיך לחממה על חוף בית ינאי וממנה לאחיטוב, שם התחיל לפני חמש שנים עם חצי דונם, שהיה בינתיים לארבעה, ועם שני פועלים, שהפכו ל־03.

לכבוד מגדלים היודעים לחקור ולכבוד הילד שדיבר עם כוכבים ועכשיו הם שמדברים אליו, אני מביאה שלושה מתכונים פשוטים העושים שימוש בנבטים, שאותם יש לאכול מבלי לבשל בחום והם תמיד נכנסים בסוף. בכל מקום שבו הם נמכרים המגוון גדול, ככה שהרשיתי לעצמי להיות ספציפית.

אורז בנבטים ואגוזים

שנים שהאורז הזה הולך איתי, וראשיתו במתכון שפעם מזמן לימד אותי ממלו גייטנופולי­ס,

ג'אזיסט מחונן שבשנות ה־08 עיקר התזונה שלו היה אורז מלא בסויה וירקות, שעוברים בישול בחום שלו בלבד. השילוב עם נבטי הכרשה הוא אש. הכמות יפה ל־3 סועדים.

החומרים:

● 1 כוס אורז באיכות טובה ● ‪1 1/2‬ כוסות מים רותחים ● 2 כפות חומץ אורז ● 1/4 כוס שמן זית ● 1 כף שמן צ'ילי ● 5 כפות רוטב סויה בסגנון יפני באיכות טובה ● 3 שיני שום מגוררות דק ● 2 חופנים מלאים של נבטי כרשה ● 1 חופן מלא של נבטי צנונית ● 50 גרם אגוזי מלך קצוצים גס ● 50 גרם שקדים לא קלויים קצוצים גס

מבשלים את האורז במים הרותחים 10 דקות, מכבים את האש ולא פותחים את הסיר למשך רבע שעה נוספת. כשהאורז מוכן וחם, מערבבים עם חומץ האורז, שמן הזית, שמן הצ'ילי, הסויה והשום, טועמים ומתקנים תיבול. עכשיו מוסיפים פנימה את הנבטים, האגוזים והשקדים ומגישים מייד.

חביתה עם נבטים

בהליכתי המנשנשת בשדות הנבטים היה ברור לי אילו מהם אני רוצה לשדך לחביתה שהתרוצצה לי בראש על הבוקר. הכמות יפה לחביתה אחת גדולה ונהדרת.

החומרים:

● 2 כפות שמן זית ● 1/2 פלפל חריף, חף מזרעים, פרוס דק ● 3 ביצים ● מלח ופלפל ● 1/4 כפית קליפת לימון מגוררת ● חופן קטן של נבטי חרדל ● חופן קטן של נבטי ברוקולי

מחממים במחבת את שמן הזית ומטגנים על אש קטנה את הפלפל החריף. טורפים את הביצים, ממליחים ומפלפלים, ויוצקים את הבלילה למחבת. מטגנים על אש נמוכה עד שתשחים החביתה מצידה האחד, וכשפניה מתחילים להיקרש, מכסים אותה לחצי דקה, לא יותר. אתם רוצים שהיא תישאר לחה בצד אחד, שעליו מפזרים את קליפת הלימון המגוררת והנבטים. מגישים מבלי להפוך בשום שלב.

הסלט של אודי

עברו שנים מאז נפרד אודי מכל דבר מאכל המגיע מעולם החי, וגם במלח הוא לא משתמש בכלל. זה הסלט שלו, שאותו אפשר לאכול ככה או לשדך עם חבילת פסטה, והוא טעים כמו שהוא פשוט. הכמות יפה ל־4 סועדים.

החומרים:

● 10 עגבניות שרי מנומרות ● חופן כוסברה קצוצה ● חופן רוקט ● 1 כף נבטי צנונית ● 1 כף נבטי ברוקולי ● 1 כף נבטי אלפלפא ● 2 כפות נבטי חמניות ● 3 כפות נבטוטי עדשים 1● קולרבי מגורר בפומפייה

● שמן זית ומיץ לימון

מערבבים הכל ומתבלים בשמן זית ובמיץ לימון (מוזמנים להוסיף גם מלח). רוצים פסטה? בשלו 500 גרם פסטה קצרה, נגיד של הפרפרים, במים עם מלח, סננו, ערבבו עם הסלט והוסיפו 150 גרם שקדים קלויים במלח, קצוצים גס. ●

 ??  ?? "במקום ליהנות, אני זוכרת את התחרות כמעמד מלחיץ שהוכתם בכתם מכוער". הסלפי עם אדר גנדלסמן
"במקום ליהנות, אני זוכרת את התחרות כמעמד מלחיץ שהוכתם בכתם מכוער". הסלפי עם אדר גנדלסמן
 ??  ?? "הרגשתי שליחות". בביקור בכותל 2018־ב
"הרגשתי שליחות". בביקור בכותל 2018־ב
 ??  ?? "למדתי לדעת שאני יכול. לסמוך על המסוגלות". אודי גרוס בחממות שלו באחיטוב
"למדתי לדעת שאני יכול. לסמוך על המסוגלות". אודי גרוס בחממות שלו באחיטוב
 ??  ??
 ??  ?? מתכון של ג'אזיסט מחונן. אורז בנבטים ואגוזים
מתכון של ג'אזיסט מחונן. אורז בנבטים ואגוזים
 ??  ?? פשוט כמו שהוא טעים. הסלט של אודי
פשוט כמו שהוא טעים. הסלט של אודי
 ??  ?? "ההגדרה של נבט היא שאסור שיהיו בו יותר משני עלים". אדנית נבטים
"ההגדרה של נבט היא שאסור שיהיו בו יותר משני עלים". אדנית נבטים
 ??  ?? שידוך מעולה עם ביצה מטוגנת. חביתה עם נבטים
שידוך מעולה עם ביצה מטוגנת. חביתה עם נבטים
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel