Israel Hayom

מהתמוטטות להתאוששות

בשיא משבר הקורונה שוויין של חברות הנדל"ן המניב צנח .40%-ב המגמה השתנתה, והירידה השנתית עומדת כעת על 20% בלבד

-

צניחת השווי בחברות הנדל"ן המניב על רקע משבר הקורוו נה אינה מסכנת את המערכת הפיו ננסית ואת המשק - זהו המסר המרו גיע שיוצא מבנק ישראל.

בשיאו של משבר הקורונה שוויין המצרפי של חברות הנדל"ן המניב צנח 40%-כב ביחס לסוף ,2019 והוא לא התאושש מירידה חדה זו עד סוף חודש ספטמבר. עם הפרסום על חיו סון הקורונה השתנתה המגמה באופן חיובי, ונכון לסוף דצמבר ירידת השו ווי מתחילת השנה הסתכמה בשיעור נמוך יותר .20%-מ

לפי הספרות בעולם ענף זה הוא גורם משמעותי להאצה של משברים פיננסיים, ועל כן עולה השאלה: האם ירידת השווי של חברות הנדל"ן המו ניב מסכנת את יציבות המערכת הפיו ננסית? התשובה שעולה מהניתוח היא שלא.

בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה הרווחיות של חברות הנדל"ן המניב אכן נפגעה, וניכר כי הדבר הביא לפגיעה גם בתזרימי המזומו נים, אך לא בכושר הפירעון או בנו זילות. ההון שהן צברו, המבוסס על הנכסים המניבים שבבעלותן, מאו פשר להן לגייס חוב נוסף ולהתמנף באופן שהן יוכלו לשרת את ההתו חייבויות השוטפות גם בעת מחסור במזומנים.

הואיל ושווי נכסיהן המניבים לא נפגע משמעותית, והוא מאפשר להן בעת הזאת לגייס מקורות מימון נוסו פים, חברות הנדל"ן המניב לא עלוו לות להיקלע למצוקת נזילות, שתביא לפגיעה ביציבותן וביציבות המערכת הפיננסית.

טרם המשבר התמחור של הנכסים המניבים בשוק היה גבוה יותר מערכם בספרים, כנראה בשל תחזיות צמיחה אופטימיות. ירידת השווי במהלך המו שבר מבטאת בעיקר תיקון של תמו חור הנכסים המניבים, אך לא ירידה מעבר לכך.

הסתכלות ממוקדת יותר בחבו רות הנדל"ן המניב לפי אופי פעילוו תן (במונחי תמהיל הנכסים) מלמדת שהשוק מתמחר את הנדל"ן המניב למסחר ולמשרדים באופן שלילי יותר מאשר את שימושי הנדל"ן האחרים (מגורים ותעשייה).

בחינה של חברות הנדל"ן המניב לפי ההשקעה העיקרית שלהן מלמדת שהשוק מעריך כי השווי של החברות המוטות לענף המסחר נמוך מזה של חברות שבהן פיזור הנכסים רחב יותר. אף כי תוצאות אלו אינן חד-משמעיות וניכר כי חוסר ההתאוששות של החבו רות בענף היא רוחבית.

לחברות הנדל"ן המניב הנסחרות בבורסה חוב פיננסי בהיקף של 160-כ מיליארד שקל (נכון לרבעון השלישי של )2020 – 17%-כ מהחוב של המגו זר העסקי הלא פיננסי.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel