Israel Hayom

למרות הכל, קונים

דירות חדשות ויד שנייה נמכרו השנה בישראל, ירידה של 32% לעומת .2019 אשקלון צועדת בראש במספר העסקאות, ואחריה ירושלים ובאר שבע. פילוח מפת העסקאות בעזרת madlan

-

שנת 2020 הייתה מהשנים הסוו ערות והבלתי צפויות ביותר שידע שוק הנדל"ן - הישראלי והעולו מי. עם תחילת המשבר, במרץ ,2020 נקלע השוק לקיפאון שכמותו לא ידע מעולם, ומספר העסקאות בשוק הידו רדר לשפל חסר תקדים.

אלא שהישראלים, שנסגרו בבתים למה שיהיה רק הראשון בסדרה מתגו לגלת של סגרים, גילו עד מהרה שלא תמיד הכי טוב בבית, ושהם חייבים לשפר ולהתאים את תנאי המגורים שלהם למציאות המשתנה. התוצאה? שיאי צפיות, חיפושים והתעניינות בנו כסים, ביקושים גוברים שהביאו במהו רה לשיא עסקאות, שנרשם ביוני .2020 למרות זאת, במהלך השנה כולה נמכרו בישראל רק 68,320 דיו רות, חדשות ומיד שנייה, ירידה של 32%-כ לעומת ,2019 אז נמכרו 99,829 דירות בארץ.

בעזרת אתר madlan ביקשנו למו פות את המכירות שנערכו בפועל בישראל בשנה הפכפכה זו. נעזרו נו בדיווחים לרשות המסים על עסו קאות חדשות ועסקאות יד שנייה, madlan-בו אף הצביעו על השכונה שבה התרחשו הכי הרבה עסקאות בכל עיר ומה היה סוג הדירה השכיח ביותר שנקנה.

"התוצאות שהתקבלו מעניינות מאוד", אומר טל קופל, המשנה למנכ"ל .madlan "באופן טבעי העו רים שבהן נעשות הכי הרבה עסקאות

מדי שנה הן הערים הגדולות ביותר בארץ, אולם השנה עומדת בראש הרו שימה עיר שאינה מטרופולין ושכיום מדורגת רק במקום 12-ה מבחינת כמות אוכלוסייה - אשקלון.

"אומנם חלק מהעסקאות ניתן לייחס גם לתוכנית מחיר למשתכן, אבל אין ספק שאשקלון נמצאת בתנופת פיתוח אדירה, עם כמה שכונות חדשות שעו תידות לקום בצפונה. זה נתון מדהים במיוחד כשנזכרים שאשקלון היא עיר גבול, שסבלה לא מעט ממתקפות טיו לים מעזה השכנה, מבלי שתושביה יקו בלו את הטבות המס והסיוע שמקבלים השכנים משדרות, למשל".

אז מיהן הערים שמובילות במספר העסקאות בוצעו בהן השנה?

01

אשקלון עסקאות ϯ͕ϱϵϳ דירותחדשות 2,202 דירות יד שנייה 1,395 השכונה עירהייןעם המובילה 1,221עסקאות הדירות הכי

4 חדרים חדשות מבוקשות רוב הדירות החדשות בשפלת החוף נבנו או מתוכננות באשקלון, בעוד שבערים אחרות בסביבה, כמו אשו דוד, גדרה ויבנה, מספר הדירות החו דשות קטן בהרבה. יותר ממחצית מהדירות החדשות שנמכרו בעיר הן דירות על הנייר, שמתוכננות בצפון העיר, ובעיקר בשכונת הענק עיר היין שנמצאת עדיין בשלבי הקמת התשו תיות, עוד לפני התחלת הבנייה.

אשקלון צפויה להמשיך לעמוד בראש הטבלה בשנים הקרובות. עם הזמן צפוי מעבר לדומיננטיו­ת של עסו קאות יד שנייה, כשמשקיעים יתחילו למכור את הדירות שהם קונים עכשיו.

02

ירושלים עסקאות 3,269 דירותחדשות 2,432 השכונה פסגתזאבעם המובילה 291עסקאות הדירותהכי 3חדרים מבוקשות מידשנייה

את המקום השני ברשימה תופסת ירושלים, בירת ישראל. הביקוש הרב ביותר הוא דווקא בשכונות המעטפת של העיר כמו פסגת זאב, גילה, רמות והר חומה, בהן נערכו כמעט שליש מהעסקאות. שכונות ותיקות ומרכו זיות כמו מרכז העיר, רחביה ונחלאות אחראיות רק 240-כל עסקאות, פחות מעשירית מהמכירות.

03

באר שבע עסקאות ϯ͕Ϯϭϴ דירותחדשות 930 דירות יד שנייה 2,288 השכונה פארקהנחלעם המובילה 402עסקאות הדירות הכי

4 חדרים יד משנייה מבוקשות

רוב המכירות בבאר שבע היו של דירות מיד שנייה, אך דירות חדשות מהוות כשליש מהמכירות. השכונה המובילה בעסקאות בעיר היא שכוו נת פארק הנחל שעוד לא הוקמה, כך שמדובר במכירה על הנייר בלבד בשלב זה. השכונה מרכזת כמעט חצי ממכירת הדירות החדשות בעיר וצו פויה להמשיך להיות מוקד עסקאות מרכזי, מאחר שהיא תכלול בסופו של דבר 5,000-כ דירות.

לאחרונה ביטל ראש העיר דנילוו ביץ' את הסכם הגג של העירייה עם הממשלה, כך שיתכן שיהיה עיכוב בקיו דום התשתיות בשכונות החדשות בעיר, ואיתו האטה במכירת דירות חדשות.

אחרי הקיפאון חסר התקדים של תחילת המשבר, השוק התעורר ואפילו שבר כמה שיאים

04

חיפה עסקאות Ϯ͕ϵϴϲ דירותחדשות 501 דירות יד שנייה 2,485 השכונה קריתחייםמז­רחית המובילה עם238עסקאו­ת הדירות הכי

3 חדרים יד שניה מבוקשות

פיזור העסקאות בין השכונות בעיר די אחיד, אבל רוב השכונות המובילות במכירות היו דווקא בעיר התחתית ובקריות, ולא בכרמל היוקרתי. מדובר בין היתר בשכונות כמו הדר הכרמל לש־ שנחשבת למקבילה החיפאית כונת פלורנטין בתל אביב, ונווה שאנן - שנמצאת במיקום טוב בין הטכניון והאוניברסי­טה ומקומות הבילוי של העיר התחתית.

05

תל אביב יפו עסקאות Ϯ͕ϴϵϵ דירותחדשות 1,311 דירות יד שנייה 1,588 יד אליהו עם 344 השכונה עסקאות המובילה

הדירות הכי

3 חדרים יד שניה מבוקשות

המכירות בתל אביב התפצלו כמעט באופן שווה בין דירות חדשות ודירות מיד שנייה. למעט נווה שרת בצפון העיר, השכונות המובילות במכירות היו במזרח ובמרכז העיר, כשיד אליהו מובילה בעיקר בזכות מכירה מוקדמת של דירות בשני פרויקטים גדולים שמתוכננים בה. השכונה צפויה להמשיך לרכז עניין בשנים הקרובות בזכות פרויקטים רבים של פינוי-בינוי שמקודמים בה בימים אלה, אך צפוי שבשנים הקרובות השכונות המובילות במכירות יהיו דווקא בצפון מערב העיר, שם מתוכננות שכונות חדשות עם עשרות אלפי יחידות דיור, בין היתר על השטח של שדה דב.

06

בית שמש עסקאות Ϯ͕ϭϯϲ דירותחדשות 1,688 דירות יד שנייה 448 השכונה רמתביתשמשד' המובילה עם606עסקאו­ת הדירות הכי

3 חדרים חדשות מבוקשות

כמות העסקאות הגדולה בבית שמש מתרכזת בעיקר בשכונות החדשות בדרום העיר, שנבנות במסגרת רובע רמת בית שמש ד'. מדובר ברובע ענק, שיכיל בסופו של דבר 10,000-כ דירות שמיועדות לציבור החרדי. שכונה נוספת שמוקמת בעיר ותרכז עניין בשנים הקרובות היא נווה שמיר, שמיועדת לציבור הכללי ותכלול 6,000-כ דירות חדשות.

07

ראשון לציון עסקאות Ϯ͕ϭϭϯ דירותחדשות 817 דירות יד שנייה 1,296 השכונה נרקיסיםעם המובילה 425עסקאות הדירות הכי

4 חדרים יד שנייה מבוקשות

ראשון לציון לא מפסיקה לצמוח, ושכונות חדשות מתוכננות במערבה (מתחם האלף) ובמזרחה (נרקיסים). השכונה המובילה במכירות השנה הייתה נרקיסים, שתוקם על שטח שמתפנה במחנה צריפין. עם התקדמות הפינוי של הבסיס, אזור זה צפוי להמשיך להיות מוקד משמעותי של עסקאות, שיתחלקו בין ראשון לציון ובאר יעקב. מכירות הדירות מיד שנייה התרכזו בעיקר בשכונות המרכז הוותיק של העיר - רמב"ם, רמז ואברמוביץ'.

8 פתח תקווה

עסקאות Ϯ͕Ϭϲϵ דירותחדשות 453 דירות יד שנייה 1,616 השכונה מרכזהעירעם המובילה 272עסקאות הדירות הכי

4 חדרים יד שנייה מבוקשות

בפתח תקווה נמכרו השנה מעט יותר 2,000-מ דירות, מרביתן (כ)1,600 מיד שנייה. השכונה המבוקק שת ביותר היתה דווקא מרכז העיר הוותיק, והדירות המבוקשות ביותר היו דירות 4 חדרים מיד שנייה, שמהן נמכרו 533 - יותר מרבע מהעסקאות בעיר. אחרי מרכז העיר השכונות המק בוקשות הן השכונות החדשות יחסית - אם המושבות החדשה וכפר גנים ג', שבנייתן עוד לא הושלמה. פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה צפויה להמשיך לרכז עניין במרכז העיר, אך בשנים הקרובות אנחנו צפויים לראות יותר עסקאות במזרחה, בשכונה שתק קום על שטח בסיס סירקין שמתוכנן להתפנות.

‪0 9‬ נתניה

עסקאות Ϯ͕Ϭϭϳ דירותחדשות 738 דירות יד שנייה 1,279 השכונה אגמיםעם המובילה 334עסקאות הדירות הכי

4 חדרים מיד שנייה מבוקשות

השכונה שבה נערכו 2020-ב הכי הרבה עסקאות בנתניה היא אגמים, שכונת מגדלים חדשה יחסית מול הים. לא הרחק מאחור נמצאת אחוק

תה הצעירה אגם ,3 שמתוכננת לקום ממזרח לה בשנים הקרובות, עם 200 עסקאות על הנייר בשנה החולפת. בעיר כולה נערכו 2,000-כ עסקאות, רובן בשוק היד שנייה.

10 אשדוד

עסקאות ϭ͕ϴϴϱ דירותחדשות 459 דירות יד שנייה 1,426 השכונה רובעו'עם234 המובילה עסקאות הדירות הכי

4 חדרים יד שנייה מבוקשות

בראש טבלת המכירות של 2020 עומדת אשקלון, ואילו את העשיק רייה הפותחת סוגרת שכנתה מצפון - אשדוד. כמעט 1,900 עסקאות נעק רכו בעיר בשנה זו, מרביתן בשוק היד שנייה, כשטיפוס הדירה הכי מבוקש הוא 4 חדרים. השכונה המובילה היא רובע ו', בו נערכו 234 עסקאות, שכונה ותיקה ומרכזית יחסית, שנחשבת לכזו שמושכת משקיעי נדל"ן. בשנים הקק רובות האקשן בעיר צפוי להישאר במק רכזה, עם התקדמות הבנייה בשכונת מע"ר דרום החדשה, שנבנית בצמוד לשכונת המרינה.

 ??  ??
 ?? צילום: ויקיפדיה ?? אשקלון. 3,597 עסקאות
צילום: ויקיפדיה אשקלון. 3,597 עסקאות
 ?? צילום: ויקיפדיה ?? חיפה. 2,986 עסקאות
צילום: ויקיפדיה חיפה. 2,986 עסקאות
 ?? צילום: אשדוד ים, ויקיפדיה ?? אשדוד. 1,885 עסקאות
צילום: אשדוד ים, ויקיפדיה אשדוד. 1,885 עסקאות
 ?? צילום: לב צימבלר, ויקיפדיה ?? נתניה. 2,017 עסקאות
צילום: לב צימבלר, ויקיפדיה נתניה. 2,017 עסקאות

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel