Israel Hayom

אפשר לנצח את מדגרת הווירוס

- פרופ' צחי גרוסמן

אין דבר שיקר יותר להורים מאשר בריאות ילדיהם. אם כל ההורים הצעירים וכל הצעירים מעל גיל 16 יבינו שבה תייצבות לחיסון הם מגינים בעקיפין גם על כל הילדים שלהם - אין דרבון חזק מזה.

לקראת סוף השבוע, תוך כדי התקדרות הש מיים המעוננים מעל ראשנו במזג האוויר החורפי, התחשרו ענני קורונה נוספים, ובהם ריבוי המוטציות החדשות והידיעה המחלחלת למודעות הציבור כעת שילדים מתחת גיל 16 לא יהיו מוגנים מקורונה בחודשים הקרובים, ואולי אף לא במחצית השנה הקרובה.

כך שלצד הבשורה עם הגעת משלוחי החי סונים החדשים, שאולי נשב יחד, כל המשפחה, בליל הסדר - הרי לא ברור בכלל כעת מתי יושלמו המחקרים שיאפשרו מתן חיסון ליל דים ולנוער. בעוד ידוע בוודאות שחברת פייזר החלה בניסויים קליניים בקבוצת הגיל ,15-12 לא ידוע מתי יתקבלו הנתונים שעל פיהם ניתן יהיה לחסן את קבוצת הגיל הזו בבטחה, ועדיין אין איש יודע לומר מתי יחלו מחקרים על יל דים צעירים יותר.

לאור הידיעה הזו, ובהינתן העובדה הפשוטה שאין לנו כאן, במדינה שהיא שיאנית החי סונים העולמית, כל שליטה על הגעת נתוני מחקרים הכוללים ילדים ונוער, מה בכל זאת ניתן לעשות?

קצת מספרים: אוכלוסיית ישראל מונה יותר מ 9 מיליון אזרחים, וכדי להגיע לחסינות עדר, אותה חסינות המקנה הגנה גם למי שלא חו סנו, רוב החוקרים מעריכים שיהיה צורך כי 70%-60% מהאוכלוסיי­ה יהיו מחוסנים או שכבר עברו את המחלה. נכון לעתה, אנו מתקרבים לחצי מיליון מחלימים, מה שאומר שיהיה צורך בעוד 6-5 מיליון מתחסנים. כלומר, כדי להשיג חסינות עדר ולהגן על השנתונים שמתחת לגיל 16 שלא מתחסנים, צריכים 6-5 מיליון אזרחים להתחסן. זה אומר בעצם ש 100% של האוכלו סייה הבוגרת מגיל 16 ומעלה צריכים להתחסן.

האם היעד הזה מופרך? גורמים בכירים במ ערכת הבריאות מסתמכים על מבצעים קודמים, וטוענים שאין סיכוי שנגיע לכך עד סוף מארס.

אולם הציבור הישראלי יודע להפתיע לטובה. כל מה שצריך זה לתת נימוקים טובים ללכת להתחסן. עובדה – כל מי שמעל גיל 60 רץ לה תחסן כדי להגן על עצמו. אילו נימוקים טובים יגרמו גם לצעירים בני 50-20 לרוץ ולהתחסן? האם המתנות והצ'ופרים של הדרכון הירוק יהיו מספיק מפתים כדי להגיע ליעד? לא בטוח.

מה שבטוח יעשה את העבודה הוא הנימוק הבא: אין דבר שיקר יותר לאזרחים הבוגרים מאשר בריאות ילדיהם. אם כל ההורים הצעירים וכל הצעירים מעל גיל 16 יבינו שבהתייצבות לחיסון הם מגינים בעקיפין גם על כל הילדים שלהם – אין דרבון חזק מזה. כרופא ילדים, אני רואה את זה יום יום במרפאה שלי, ואני בטוח שאתם מזדהים לחלוטין עם דבריי.

הפלא ופלא, ובחזרה לעניין המוטציות, זה בדיוק גם מה שצריך כדי לחסל את איום המו טציות. לא מספיק יהיה לסגור את נתב"ג למוט ציות הבאות מבריטניה, מדרום אפריקה, מברזיל, ומי יודע מאילו עוד מדינות. גם לא יספיק הידוק ועוד הידוק של סגרים; רק התחסנות מהירה וכוללת של כל 6-5 מיליון האזרחים הבוגרים תחסל את מדגרת הווירוס בישראל, המתדל קת לצערנו את התפשטות המוטציות בתוכנו.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel