Israel Hayom

מיוחד: מדוע הגוף האחראי בצה"ל לגיוס החרדים כמעט אינו מתפקד?

כבר חלפו חודשים רבים מאז חשיפת נתוני גיוס החרדים המזויפים, אולם בצבא טרם התאוששו ● גורם צבאי ל"ישראל היום": "המערכת הפוליטית איבדה עניין בגיוס חרדים, משקיעים יותר במתן פטורים" ● צה"ל: "ממשיכים במאמץ לשילוב חרדים בארגון"

- חנן גרינווד

חודשים ארוכים לאחר חשיפת נתוני הגיוס המזויפים בקרב החרדים, במינהלת החרדים בצה"ל מתקשים להתאושש.

חצי שנה עברה מאז אל"מ תלם חזן סיים את תפקידו כראש המינה לת, ובאכ"א מתקשים למצוא מחליף ראוי. בתקופה הקרובה צפוי לעמוד בראש המינהלת באופן זמני קצין מילואים, לזמן קצוב בלבד. כרגע, כך נראה - לא ימונה מפקד רשמי לתפקיד המאתגר גם בעתיד הקרוב. ל"ישראל היום" נודע כי בתוך כך, כמה קצינים וחיילים שהיו בעמדות מפתח עזבו את המינהלת, שאמורה לרכז את כלל נושא גיוס החרדים בצה"ל.

גורם צבאי אמר ל"ישראל היום" כי "התחושה היא שמינהלת החר דים מתפרקת". לדבריו, "אם בעבר היו פעילויות אקטיביות לגיוס, כעת משקיעים יותר בפטור לחרדים, כי אין לחצים מהמערכת הפוליטית. פתאום כל הסיפור של גיוס החר דים לא מעניין". דבריו של הגורם מקבלים אישוש מהנתונים שהוצגו לאחרונה בכנסת, שלפיהם יש זי נוק בפטורים לצעירים המועמדים לשירות ביטחון בקרב המגזר החרדי. בדיון עלה כי שיעור הסיבה "תור תו אומנותו" מקרב הפטורים מצה"ל עומד על 16 אחוזים ועולה כל הזמן. מנגד, בצה"ל אומרים כי הסיבה לע לייה בפטורים היא העלייה במספר החרדים באופן כללי, ולא באצבע

קלה על ההדק.

העובדה שאין מי שמוביל את מי נהלת החרדים היא בעייתית, בין השאר, בשל שתי מגמות שמתרחשות בימים אלו בצה"ל - דיווחים על זינוק בביקוש לגיוס לצה"ל, לצד דיווחים מצד הצבא כי אין עלייה משמעותית בגיוס בפועל. לטענת הגורם, בהיעדר ראש למינהלת, אין מי שידחף קדימה את נושא גיוס החרדים. בצבא, ייאמר, כפרו בטענה זו ואמרו כי המינהלת פועלת כנדרש גם ללא מפקד, ואף משתפרת.

"חלק עושים פרסה"

בפלוגות ובגדודים החרדיים, לצד ארגונים שעוסקים בתחום, מדווחים על זינוק בפניות אליהם בתקופת הקורונה. "החברה החרדית עוברת תהליך מטורף והרבה בחורי ישיבה קיבלו 'כאפה' כתוצאה מהקורונה", סיפר לוחם ל"ישראל היום", "יש עלייה משמעותית בפניות שלהם - חלקם מתגייסים בפועל ואחרים עו שים פרסה".

גם בארגון שח"ר, שמכין נערים לשירות הביטחון, מדווחים על עלייה ניכרת בביקוש להשתתפות בתוכ ניות השונות, ובין השאר בקבוצות הריצה נרשמה עלייה של עשרות אחוזים. בין היתר, מציין הרב חנוך רוגוזינסקי כי "בעקבות הקורונה יש עלייה בדרישת הנוער החרדי להת גייס ליחידות באמ"ן ובסיירות, ואנו

 ??  ??
 ?? צילום: אייל מרגולין/ג'יני ?? אל"מ תלם חזן
צילום: אייל מרגולין/ג'יני אל"מ תלם חזן

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel