Israel Hayom

Www.israelhayo­m.co.il/corona המאבק על הלב

סערה בעקבות החשיפה ב"ישראל היום" ● מנתחי הלב יוצאים נגד הרחבת המימון הציבורי לצנתורי לב להחלפת מסתם - במקום ניתוח ● הם מאשימים: "המצנתרים מתוגמלים על ידי החברות הרפואיות" ● באיגוד הקרדיולוגי­ם השיבו: "הצנתור בטוח ויעיל יותר - אתם מתבססים על חצאי אמיתות"

- רן רזניק

בעקבות החשיפה לפני כשבוע ב"ישראל היום", יוצאים מנתחי הלב במאבק נגד הרחבת המימון הציבורי לצנתורי לב להחלפת מסתם אבי העורקים במקום להחלפתו באמצעות ניתוחי לב.

מנתחי הלב הבכירים בישראל מעלים טענות קשות כנגד מצנתרי הלב. בפגישה עם בכירים במשרד הבריאות וועדת הסל הם דרשו כי לפני הרחבת המימון של הצנתורים בסל, על משרד הבריאות לערוך בקרה שוטפת ולדאוג לכך שבכל בתי החולים בארץ יפעל צוות משותף של מנתחי לב ומצנתרי לב אשר יאבחן ויקבע את ההתאמה המקצועית הנכונה לניתוח או לצנתור של כל חולה לב להחלפת המסתם.

עימות בין איגודים רפואיים בסל התרופות נחשב יוצא דופן במאבקי סל התרופות ואילו הפעם מדובר בעימות חריף במיוחד על פרוצדורה שניתן לבצע בניתוח או בצנתור ובמסגרתו עולות האשמות בין שני איגודים רפואיים בהסתדרות רפואית שהם מהחזקים בעולם הרפואה: האיגוד הישראלי לכירורגית לב־חזה, המאגד את כל מנתחי הלב, לבין האיגוד הקרדיולוגי המאגד כל הקרדיולוגי­ם ואת כל מצנתרי הלב.

לפני כשבוע נחשף כי מנהלי מחלקות לצנתורי לב, מבכירי מצנתרי הלב בישראל, פנו בדרישה לוועדת סל התרופות להרחיב עוד למאות חולים חדשים בשנה את האישור וההתוויה להשתלת מסתם בלב באמצעות צנתור ולא באמצעות ניתוח לב. מדובר בפנייה יוצאת דופן מול ועדת הסל כשמשמעותה, אם תתקבל, עוד פחות ניתוחי לב ועוד יותר צינתורי לב שיבוצעו בכלל בתי החולים בישראל. הבוקר תקיים ועדת הסל דיונים נוספים לקראת סיום עבודתה המתוכנן לשבוע הבא.

העלות: 20 מיליון ש'

מחלה של היצרות מסתם של אבי העורקים (המסתם האאורטלי) גורמת לפגיעה קשה מאוד בתפקוד הלב והיא עלולה להיות קטלנית אם לא יוחלף המסתם הפגוע. הדרישה של מצנתרי הלב היא להרחיב את התוויה של המסתם החדשני ,)TAVI( המושתל במקום המסתם הפגוע בצנתור לב במקום בניתוח לב. הצנתור נעשה בהרדמה מקומית באמצעות חתך קטן, לרוב במפשעה, והעברת הצנתר החדש אל תוך הלב.

השתלת המסתם בצנתור כבר כלולה בסל, אבל רק לחולים שניתוח לב מאוד מסוכן להם, ואילו עכשיו הבקשה של מצנתרי הלב היא להרחיב עוד את האפשרות לחולים נוספים שרמת הסיכון אצלם של ניתוח הלב היא בינונית, ומדובר, על פי הערכות, בעוד כ־053 חולים בשנה שיעברו את הצנתור במקום ניתוח לב, וזאת בעלות שנתית של כ־02 מיליון שקלים.

המלצות המחקר לחוד?

פרופ' חיים דננברג, מנהל היחידה לקרדיולוגי­ה התערבותית בבית החולים וולפסון בחולון, יו"ר החוג לקרדיולוגי­ה התערבותית (צנתורי לב) באיגוד הקרדיולוגי, אמר ל"ישראל היום": "מדובר בפעולה בטוחה ויעילה, והמחקרים בעולם מראים כי הצנתור נמצא יעיל במניעת תמותה, שבץ ובהורדת האשפוזים החוזרים".

ואולם באיגוד הישראלי לכירורגית לב־חזה יוצאים נגד דרישות מצנתרי הלב ואומרים כי "צנתור הוא אינו הפתרון האידיאלי עבור כל מטופל עם היצרויות של העורקים. ניתוח לב עדיף על צנתור ואף מאריך חיים במקרים רבים ומהווה פתרון ארוך טווח יעיל יותר למטופלים. במדינת ישראל מבוצעים כמעט פי שניים צנתורים מניתוחי לב ביחס לאוכלוסייה מאשר במדינות אירופה המערביות, והדבר אינו נמצא בהלימה עם המלצות המחקר הרפואי הקליני כיום".

לדברי ראשי האיגוד: "במצבים של היצרויות של המסתם האורטלי בלב לחולים שאינם בסיכון גבוה לניתוח, יש לא מעט יתרונות להחלפת המסתם על פני החלפתו בצנתור, ולא ברור עדיין אורך החיים לטווח הארוך של מסתם שהוכנס בצנתור לעומת מסתם שהוכנס בניתוח, וכמו כן אחוז הדליפה החוזרת סביב מסתם שהוכנס בצנתור גבוה יותר.

"במקרים לא מעטים החלפת מסתם בצנתור לא מתאימה לכל חולה, ולאור זאת כבר 2016־ב משרד הבריאות הנחה את בתי החולים למסד נוהל של דיון ב'צוות לב' לפני כל החלטה על החלפת מסתם – צוות רבתחומי, בתוכו מנתחי לב וקרדיולוגי­ם, שמתאים את הטיפול המיטבי ספציפית לכל מטופל אשר סובל ממחלת לב. ואולם, לצערנו, נוהל זה אינו מתקיים כיום במרבית בתי החולים בישראל". עמדה זו הוצגה לפני שבוע לחברים בוועדת הסל על ידי פרופ' לאוניד סטרניק, יו"ר האיגוד הישראלי לניתוחי לב־חזה ומנהל מערך הלב בבית החולים הממשלתי שיבא בתל השומר וד"ר ארז קכל, מזכ"ל האיגוד, סגן מנהל מערך ניתוחי הלב והחזה בבית החולים שיבא ומנהל היחידה לניתוחי לב בבית החולים הממשלתי פוריה בטבריה.

בנייר העמדה של האיגוד, מנתחי הלב מתריעים כי חלק ממצנתרי לב שמקדמים את הצנתור להחלפת המסתם הם "בעלי עניין כלכלי מובהק וחלקם מתוגמלים על ידי החברות של הטכנולוגיו­ת הרפואיות, ובעולם פורסמו תחקירים שהעלו חשש לניגוד עניינים", ועוד הם מדגישים כי המסתמים לצנתורי הלב "נמכרים במחירים גבוהים מאוד עם רווח ניכר לחברות המסחריות והשאיפה שלהן היא שהצנתור יחליף את הניתוח שהוא עם תוצאות מצוינות לטווח ארוך".

"מסמך מוטה"

פרופ' דננדברג אומר בתגובה לטענות מנתחי הלב כי "המסמך של עמיתינו הכירורגים הוא מסמך מוטה ורצוף באי דיוקים. מחברי המסמך בחרו להסתמך על חצאי אמיתות ופיסות מידע ולא על שלל מחקרים רחבי היקף ומבוססים, מהם בחרו להתעלם בטיעון המופרך שמחברי המחקרים, קרדיולוגים אקדמיים ומצטיינים, מונעים ממניעים כלכליים, והמחקרים מומנו על ידי חברות מסחריות".

שיתוף הפעולה בין רופאי הלב – קרדיולוגים ומנתחים – הכרחי לטיפול המיטבי בחולי הלב, אך את רכבת הקדמה לא ניתן לעצור. לכן נשאף להרחיב את השתלת המסתם בצנתור למטופלים המתאימים ברוח נייר העמדה של האיגוד הקרדיולוגי".

את נייר העמדה כתבו פרופ' דננברג ופרופ' ישראל (איסי) ברבש, מנהל שירות הצנתורים במכון הלב שבבית החולים שיבא.

 ??  ?? פרופ' לאוניד סטרניק
פרופ' לאוניד סטרניק
 ??  ?? ד"ר ארז קכל
ד"ר ארז קכל
 ??  ?? "ישראל היום", 06.01.2021
"ישראל היום", 06.01.2021
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel