Israel Hayom

סמיילי עצוב: למה אין אמוג'י לקורונה?

יש סמלונים לפתית שלג, לפלאפל, ואפילו יש סמלון של דגל קרפיונים, שמסמן את יום הילד ביפן, אבל האמוג'י הכי קרוב לנגיף שעצר את חיינו הוא המיקרוב ● מה הסיבה? ההסבר לפניכם

- אהוד קינן אמוג'י מיקרוב.

קצת היסטוריה

בשביל להבין איך זה יכול להיות שהנגיף הידוע בעולם נותר יתום מייצוג בשפה הכי שימושית היום, צריך לחזור אחורה ולהבין מניין באו האמוג'י ומי מחליט בכלל אילו אמוג'י חדשים ייכנסו.

האמוג'י נולדו ביפן ,1997־ב ברשתות הסלולר של Softbank ובהמשך ‪.NTT Docomo‬ כל אחת מהרשתות הללו אפשרה למנויים שלה לשלוח ציורים פשוטים ובסיסיים זה לזה, ובהם קפה, לב, לייק, בית ואפילו "קקי" מחייך. כן, האמוג'י החמוד אך מסריח הזה קיים כמעט 24 שנים. אפשר למצוא אפילו דגל קרפיונים שמסמן את יום הילד ביפן, שחל בחודש מאי.

הבעיה היתה שכל אחד היה יכול לשלוח את האמוג'י הללו רק בתוך רשת הסלולר שלו, ולא למנויים של הרשת המתחרה. במהלך העשור הראשון של שנות האלפיים גוגל ואפל הביאו את האמוג'י למערב והחלו להכניס אותם לשימוש. ואז, באוקטובר ,2010 הגיעה ההכרזה הרשמית: האמוג'י הם חלק בלתי נפרד מהמקלדות של כולנו. אחרי ההודעה היה ברור שאפשר להקליד אותם בכל טלפון או מחשב, לא משנה מי יצר אותם או באיזו רשת אתם מנויים. רוצים לשלוח "קקי" מאייפון לאנדרואיד? בכיף.

מי שאחראי להכרזה הזו הוא ארגון ,Unicode שקובע אילו אותיות וסמלים יהיו במקלדות בכל מכשיר בעולם - מטלפון סלולרי ועד טלוויזיה חכמה. הארגון אחראי לכל תו ותו שקיים, בין שמדובר באות דל"ת בעברית, D באנגלית, ברוסית, או אותו קקי מחייך באמוג'י. כן, אמוג'י היא פשוט עוד שפה מתוך מאות שפות שאפשר להקליד בהן. הארגון מורכב מחברות דוגמת אפל, גוגל, מיקרוסופט, ,IBM נטפליקס, וגם נציגי סולטנות עומאן שאחראים לשפות שכותבים מימין לשמאל.

ועדות מטעם הארגון מתכנסות כמה פעמים בשנה ומחליטות על תווים ואמוג'ים חדשים. אבל לא מדובר במועדון סגור לגמרי. לא רק אפל ופייסבוק מחליטות מהו האיור הבא שתוכלו לשלוח בווטסאפ. לכל אדם או עסק בעולם יש זכות להציע אמוג'י. את האמוג'י של החיג'אב, למשל, הציעה נערה בת 16 מסעודיה, בשם ראיוף אלחומדי, שסיפרה שלא ראתה ייצוג של עצמה במקלדת. היא שכנעה את הוועדה של Unicode שזה משהו שנדרש ושיהיה לו שימוש. הוועדה שוכנעה, והיום אתם יכולים להוסיף איור של חיג'אב בווטסאפ, באי־מייל, ואפילו במסמך וורד, ותוכלו לעשות את זה לנצח. ברגע שתו או אמוג'י נכנסים למקלדת, הם לא יכולים לצאת לעולם. לכל היותר להשתנות קצת מבחינת העיצוב.

חזרה לקורונה

האמוג'י הכי קרוב לקורונה הוא המיקרוב, וספציפית העיצוב של אפל למיקרוב. שם הוא נראה כמו כדור ירוק עם כתרים - שזה פחות או יותר דומה לאיך שנראה וירוס קורונה כשמביטים בו דרך מיקרוסקופ, והמראה שלמעשה העניק לו את שמו - קורונה היא כתר.

גם האמוג'י הזה היה יוזמה פרטית, שנעשתה לפני ארבע שנים. הרבה לפני שבכלל העלינו בדעתנו שנעטה מסיכות בכל יום, נחגוג ארוחות משפחתיות בזום ונישאר ערים עד אמצע הלילה בשביל לדעת אם הגן מסתיים 13:00־ב או .14:00־ב הוא נולד אחרי טור של העיתונאי דן ראת'ר לאתר של ‪."Scientific American"‬

ראת'ר כתב, מייד אחרי היבחרו של טראמפ לנשיאות ארה"ב ,2016־ב כי לא היה עיסוק מספיק עמוק בשינויי האקלים במהלך הבחירות, כי יש להציב את המדע במרכז השיח הציבורי והפוליטי וכי צריך לסקר את תחום המדע בעיתונות ביתר שאת. "אני מאמין שמדע הוא הגשר בין מדינות שונות ודורות שונים", כתב, "מדע הוא אחד הסיפורים הגדולים והחשובים של דורנו".

קבוצה של פעילים למען מדע הרימה את הכפפה שזרק ראת'ר. אבל במקום לנסות להכניס יותר ידיעות חדשותיות ומגזיניות על מדע לעיתונות, הם רצו להכניס את זה למקום עמוק יותר - למקלדות שלנו. הקבוצה פנתה לוועדת האמוג'י בעקבות הטור והציעה אמוג'ים מעולם המדע. במקלדת שלכם היום אתם יכולים לראות בזכותם חשבונייה, מצפן, סליל דנ"א, צלחת פטרי ומבחנה. אבל הם לא הצליחו עם הכל. הוועדה דחתה אמוג'י של נוירון מוח, מאובן של דג ואמוג'י של התחממות גלובלית, שהוא כדור ארץ עם להבה תחתיו.

בזכות ההצעה הזו, אושר 2017־ב גם אותו אמוג'י של מיקרוב. אבל זה עדיין לא בדיוק קורונה, או לפחות לא רק קורונה. אם הרופא ישלח לכם את האמוג'י הזה, לא תדעו אם נדבקתם בקורונה או בהצטננות קלה בלבד.

כאמור, אתם מוזמנים לנסות להציע אמוג'י כזה, עם הכתרים האדומים. תוכלו לנסות לשכנע את הוועדה שהוא חשוב מספיק בשביל להיות במקלדת שלנו. אפשר לטעון אפילו שהוא הרבה יותר שימושי, לפחות עכשיו, מאמוג'י של לחיצת יד, שבשנה האחרונה די מפחידה אותנו.

אבל נראה כי ועדת האמוג'י Unicode־ב לא רואה בו צורך כרגע. בשיחה עם "ישראל היום" אומרת יושבת ראש הוועדה, ג'ניפר דניאל, כי "יש מגוון של אמוג'י שמאפשר לשוחח על הקורונה: מיקרוב, מסיכת הפנים ועוד". העולם, אומרת לנו דניאל, "מצא אמוג'ים שאפשר להגיד באמצעותם 'קורונה'. מיקרוב הוא רק אחד מתוך רבים כאלה".

אמוג'י ייחודי לקורונה לא נקבל, אבל כן ראינו שינויים קטנים אצל החברות הגדולות. טוויטר הוסיפה בתוך הפוסטים שלה אמוג'י של שטיפת ידיים, שמזכיר לנו לשמור על היגיינה; פייסבוק הוסיפה חיבוק לב בתגובות לפוסטים שלה; ולפני שלושה חודשים אפל הפכה את אמוג'י מסיכת הפנים למסיכת פנים שמסתירה חיוך, כנראה כדי לעזור לנו לשמור על אופטימיות ולהגיד: בקרוב הכל יהיה מאחורינו, אנחנו נסיר את המסיכות ונחייך.

 ?? צילום: ?? GettyImage­s
צילום: GettyImage­s
 ??  ?? האמוג'י המחבק של פייסבוק
האמוג'י המחבק של פייסבוק
 ??  ?? הכי קרוב לקורונה
הכי קרוב לקורונה
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel