Israel Hayom

"מסרבים להשתיל ריאה רק בגלל רקע נפשי"

תלונה חמורה: "בי"ח קפלן מעכב השתלה לאחי חולה הקורונה מסיבות לא מוסריות" ● משרד הבריאות: זהו רק אחד השיקולים ●

- רן רזניק

"בגלל מחלת הנפש מסרבים להכניס את אחי חולה הקורונה לתור השתלות הריאה", כך אומר עו"ד יוסף אווקה בתלונה חמורה ויוצאת דופן שהועברה לפני שבוע להנהלת בית החולים קפלן ברחובות שבו מאושפז אחיו, יוחנן בן ה־34, וכן להנהלת קופת חולים כללית, האחראית והבעלים של בית החולים, ולמנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי.

בתלונה, הנחשפת כאן בראשונה, עולה כי התנהלות זו היא לא רק בבית החולים קפלן אלא שהיא מדיניות בחלק מבתי חולים אחרים בארץ, שבהם ישנם מקרים שרופאים נמנעים או מסרבים להמליץ ולקדם השתלה חיונית ומצילת חיים של איבר אצל חולה רק כיוון שהוא מטופל נפש.

בתלונה של עמותת "בזכות", המרכז לזכויות אדם של אנשים עם מוגבלויות, שהועברה לפני שבוע לפרופ' לוי, נטען כי "הסירוב של בית החולים קפלן להכניס את יוחנן לתור השתלות הריאה מחמת מוגבלותו אינו המקרה היחיד - נודע לנו כי ישנם מקרים נוספים כאלה. מדובר בהחלטה מקוממת ולא מוסרית, המנוגדת לחוק זכויות החולה ולחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות".

בעקבות כך, עו"ד ראומה גומא, מארגון "בזכות", דרשה ממנכ"ל משרד הבריאות להורות לכל הצ

וותים הרפואיים "לפעול בהתאם לחוק שלפיו מוגבלות נפשית אינה עילה למניעת המלצת הרופא המטפל בהפניה למרכז השתלות, וכל מניעה כזו מהווה אפליה אסורה ועבירה על החוק".

התלונה נסמכת, בין השאר, על המידע המופיע באתר בית החולים בילינסון בפתח תקווה, שבו מבוצעות מרבית השתלות האיברים בישראל, ואשר ממנו ניתן להבין בטעות כי הפרעה נפשית בפני עצמה היא אחד המצבים המונעים השתלת איברים. זאת, בעוד שהחברה הבינלאומית להשתלות ריאה ולב הגדירה כי "הפרעה נפשית מהווה מניעה מהשתלת איברים - אם המצב הנפשי גורם לחוסר יכולת לשתף פעולה עם הטיפול הרפואי המורכב המתחייב לאחר השתלת איברים".

יוחנן אווקה, נשוי וגר בקריית גת, אושפז ב־02 בינואר השנה בבית החולים ברזילי באשקלון לאחר שהתלונן על חום גבוה ושיעול יבש, ואובחן כחולה קורונה. בהמשך מצבו החמיר מאוד והוא חובר למכונת הלב־ריאה המלאכותית (אקמו) והועבר ב־4 בפברואר לאשפוז כשהוא במצב קשה מאוד ומורדם ביחידה לטיפול נמרץ כללי בקפלן.

אחיו של יוחנן, יוסף, פנה אל רופאות בכירות במחלקה לטיפול נמרץ וביקש לבדוק את האפשרות שהוא ייכנס לתור השתלות הריאה, מאחר שהוסבר לו שהריאות של אחיו פגועות באופן קשה ביותר. לדבריו, רומנצחים את הקורונה

פאה בכירה אמרה לו כי "אין סיכוי להשתלה, וזאת בשל הרקע הנפשי ובגלל שהוא חולה קורונה".

אלא שבהמשך, לאחר שקרא ב"ישראל היום" כי בבית החולים הממשלתי שיבא בתל השומר התקיימה בסוף פברואר השתלת הריאות הראשונה בארץ בחולה קורונה, הוא פנה שוב לרופאות בכירות במחלקה וביקש לקדם אצל אחיו השתלת ריאה. אלא ששוב הן אמרו לו, לפי תלונתו, כי "מחלת הנפש לא מאפשרת מבחינתנו המלצה על השתלת ריאה". לא עזרה חוות הדעת מהפסיכיאטר המלווה את יוחנן שנים רבות, שכתב כי יוחנן "מקפיד על מעקב וטיפול תרופתי ועשה כברת דרך בשיקום ובהחלמה".

לפני שבוע החליט יוסף שלא לחכות עוד לרופאות בקפלן והוא פנה ישירות לד"ר לירן לוי, מנהל תוכנית השתלות הריאה בתל השומר. בעקבות כך, ד"ר לוי הגיע בעצמו לבדוק בקפלן את מצבו של יוחנן בתיאום ובאישור הרופאים בקפלן, ולאחר מכן אמר ליוסף כי "בשלב זה יש כמה בעיות שאינן מאפשרות להתקדם להשתלה", אבל לדבריו הוסיף כי לאחיו "יש בהחלט פוטנציאל להשתלת ריאה" וכי הוא "כלל לא פוסל את מועמדותו להשתלה", וכי "הזיהומים אצלו הם הפיכים".

"סטיגמה הורגת", אמר ל"ישראל היום" בתגובה ד"ר צבי פישל, יו"ר איגוד הפסיכיאטרי­ה בהסתדרות הרפואית, והוסיף כי "האיגוד פועל שנים למיגור הסטיגמה כלפי חולים פסיכיאטריי­ם. הסטיגמה כלפי החולים, משפחותיהם והמערכת הפסיכיאטרי­ת בכלל מובילה לאפליה ולקיפוח, כמו למשל בנתח המוקדש לבריאות הנפש מתוך תקציב המדינה ובאפליה בסל התרופות, אך גם למצוקה, בושה והסתגרות".

"סטיגמה מסוכנת"

לדבריו, "המקרה המתואר כאן מביא את הנזק מהסטיגמה לקיצוניות מסוכנת: אסור ואין סיבה להפלות אדם רק בשל אבחנה פסיכיאטרית, ואדם שאינו משתף פעולה עם טיפול יכול להיות חולה בכל מחלה, למשל סוכרת, איידס ועוד. אפילו אנשים ללא כל מחלה לא תמיד משתפים פעולה עם הנחיות (כמו למשל בחיסונים, או אפילו בעטיית מסיכה). הגיע הזמן במאה ה־12 שתיפסק לאלתר כל אפליה של מטופל רק בשל היותו לוקה בהפרעה פסיכיאטרית. אנו דורשים מחיקה מיידית של כל סעיף מפלה".

מבית החולים קפלן נמסר בתגובה כי "מזה למעלה מחודש, נלחמים הצוותים הרפואיים בבית החולים על חייו של המטופל ועושים לילות כימים על מנת לספק לו טיפול מיטבי, לצד אוזן קשבת למשפחתו. כלל ההחלטות התקבלו בהתאם לאמות המידה הרפואיות המקובלות ובחלקן אף תוך התייעצות עם מומחים נוספים שלא מתוך צוות בית החולים. מטעמי חיסיון רפואי אין באפשרותנו להרחיב בנושא".

עמותת "בזכות": "הסירוב של 'קפלן' להכניס את יוחנן לתור השתלות הריאה מחמת מוגבלותו אינו המקרה היחיד, ונודע לנו כי ישנם מקרים נוספים כאלה. מדובר בהחלטה מקוממת ולא מוסרית המנוגדת לחוק"

"מכלול שיקולים"

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי "אנו מבהירים בצורה חדה וברורה כי מגבלה נפשית אינה מהווה הוריית נגד לרישום להשתלה ברשימת הממתינים להשתלה במרכז הלאומי להשתלות. בהנחיות ועדת ההיגוי להקצאת איברים מנפטרים נקבע כי 'כל מטופל תושב ישראל בהתאם להמלצת רופאו זכאי להגיש בקשה להירשם במאגר הממתינים להשתלה כאמור בסעיף 24 לחוק".

במשרד הבריאות הדגישו כי "בשל צנעת הפרט וחיסיון רפואי לא נוכל לפרט, אך בבירור שנערך עלה כי הרופאים בטיפול נמרץ בקפלן סבורים שהמטופל, לאור מצבו, אינו כשיר רפואית להשתלה, והמגבלה הנפשית שלו היוותה שיקול אחד ממכלול השיקולים שהביאו את הרופאים במחלקת טיפול נמרץ בקפלן למחשבה כי המטופל אינו כשיר לעבור את ההשתלה עקב מצבו הקליני".

עוד הוסיפו כי "כאמור, גם שיקול זה של המגבלה הנפשית הובא בחשבון רק ביחס להיענות לטיפול לאחר ההשתלה. לאורך השנים, אנשים עם מוגבלות - גם עם מוגבלות נפשית - נכנסו לרשימת ההמתנה וזכו לקבל השתלה. עובדה זו מלמדת שאין כל בסיס לחששות בדבר אפליה וחסם בכניסה לרשימת ההמתנה עקב מגבלה נפשית".

משרד הבריאות: "לאורך השנים אנשים עם מוגבלות נפשית נכנסו לרשימת ההמתנה וזכו לקבל השתלה. עובדה זו מלמדת שאין כל בסיס לחשש בדבר אפליה וחסם בכניסה לרשימת ההמתנה עקב מגבלה נפשית"

 ?? צילום: יוסי זליגר ?? בית החולים קפלן
צילום: יוסי זליגר בית החולים קפלן
 ??  ?? "ישראל היום", 14.10.20 "ישראל היום", 28.02.21
"ישראל היום", 14.10.20 "ישראל היום", 28.02.21
 ??  ?? יוחנן אווקה
יוחנן אווקה
 ??  ?? עו"ד יוסף אווקה
עו"ד יוסף אווקה

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel