Israel Hayom

הביטחון האישי קורס, חייבים מודל חדש

- יואל זילברמן הכותב הוא מייסד ומנכ"ל ארגון "השומר החדש"

ישראל מ 1948 ועד ימינו היא מדינה שהשקיעה את מאמציה בביטחון הגבולות אל מול מדינות האויב. הושקעו אין ספור מאמצים לפיתוח טכנולוגיות ויכולות ששימרו בכל זמן נתון את העליונות הצבאית וההגנ תית של מדינת ישראל אל מול האיומים שקמים עליה השכם וערב.

במקביל לכך, התפתחה תפיסת עולם ברורה שאת המ בצעים הצבאיים הכוחות הסדירים יוכלו להכיל לטווח זמן קצר, אבל את המלחמה ינצחו אנשי המילואים. לא סתם יחס המילואים ואנשי הסדיר הוא במכפלות של איש סדיר אחד על כל ארבעה מילואימניק­ים. המילואימני­קים הם האוכלוסייה האכפתניקית ביותר וגם המשפיעה ביותר במצב קיצון, כפי שההיסטוריה מלמדת.

אבל אם המדינה ידעה לפתח תשתיות מובילות בהגנת הגבולות שלה, איך נסביר את הכישלון בכל מה שקשור בביטחון הפנים?

מצב האלימות כמעט בכל מרחבי החיים שלנו הפך למטרד קיומי. שגרת החיים היא שאלפי עסקים נדרשים לשלם פרוטקשן לעבריינים; רציחות יום יומיות בחברה הערבית ורצח נשים; בנייה בלתי חוקית בהיקפים של מאות אלפי מבנים; כמות בלתי נתפסת של נשק לא חוקי; השתלטות פיראטית על מאות אלפי דונמים; טרור וגניבות חקלאיות בכמויות אדירות, ובפועל אזורים רבים שבהם כמעט שאין נוכחות משטרתית או אכיפה כלשהי, בדגש על הנגב.

האבסורד הביטחוני הוא שבזמן שצה"ל מוביל מבצע מסובך אי שם, הוא מאבד שליטה בעוד כמה מאות דו נמים בשטחי האש שלו ונגנבים ממנו נשקים ותחמושת שיכולים לתספק חטיבות שלמות.

המצב הזה בלתי נתפס ומוביל אותנו לאסון. צריך לה בין שכרגע, אתגרי ביטחון הפנים הם בעדיפות לאומית לעשר שנים קדימה לפחות.

אנחנו נדרשים להגדיל דרמטית את היקף השוטרים שעובדים בשחיקה מטורפת עם מחסור אדיר בכוח אדם. מכיוון שאין לזה היתכנות כלכלית, בטח בתקופת הקורו נה, צריך להקים מערך מתנדבים/מילואים מגיל 38 ועד גיל ,70 שיגיע ל 12 עד 18 ימי פעילות בשנה, בדומה למודל הצבאי, כדי לשלש את מספר השוטרים הקיימים ואת רמת הנוכחות ותגבור פעילות האכיפה.

יש לייצר נוכחות בכל חלקי המדינה ובכל שעות הי ממה. יש לאפשר החזרה מרצון של נשקים לא חוקיים למשטרה, ואם ייתפס אדם עם נשק בלתי חוקי הוא ייכנס למאסר באופן מיידי.

בתי המשפט צריכים לעבור רוויזיה משל עצמם, ולה בין אחת ולתמיד ש"המרחם על אכזרים סופו שיתאכזר על רחמנים". צריך לוודא שפושע ייענש בהתאמה ולא ישוחרר הביתה בתוך 24 שעות במקרה הטוב.

אונס הילדה בת העשר בנגב על ידי חוליית גנבים בדואים, ועשרות צעירים שמקיימים מפגן צבאי עם ‪M 16‬ ביישוב תל שבע, צריכים לטלטל את אמות הסיפים שלנו. זו עדות לתעוזה הרבה ולגרוע מכל שעוד לפנינו.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel