Israel Hayom

הלמ"ס: ירידה של 3.5% בהתחלות הבנייה ב 2020

הפועלים: "קשה לומר שזו ירידה" ● עלייה נרשמה בקצב התחלות הבנייה במסגרת מחיר למשתכן ● יו"ר לשכת שמאי המקרקעין: "המדינה חייבת לשחרר את חסמי הביורוקרטי­ה"

- גלעד צוויק

מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שהתפרסמו אתמול עולה כי ב 2020 החלה בנייתן של 51,600 יחידות דיור.

מדובר בירידה של 3.5% בהשוואה לאשתקד. כשליש מהדירות שהח לה בנייתן נבנות במסגרת תוכנית מחיר למשתכן - עלייה של 3.3% מהשנה שעברה.

למרות הנתונים, בסקירה הכל כלית של בנק הפועלים נכתב כי "קשה לומר שחלה ירידה בהתחלות הבנייה". בפועלים מציינים כי היקף התחלות הבנייה עלה ברבעון האח רון של 2020 לרמה של 14.2 אלף יחידות דיור.

"הלמ"ס נוטה לעדכן כלפי מעלה באופן רטרואקטיבי את נתוני הת חלות הבנייה, כך שקשה להגיד שחלה ירידה בהיקף ההתחלות, אפי לו בשנת הקורונה", נכתב בסקירה. עוד מוסיפים בבנק כי היקף רכישת דירות חדשות נותר גבוה גם במהלך ,2021 ועמד בחודשיים הראשונים של השנה על כ 3,600 לחודש. נתו נים אלו תומכים בעליית מחירים, שכן בקצב המכירות הנוכחי מלאי הדירות הלא מכורות צפוי להמשיך להצטמצם, דבר שתומך בעלייה בה שקעות בבנייה.

החולשה של מחוז ת"א

בתוך כך, בחודש הראשון של השנה חל גידול של 7% ברכישת דירות למגורים, לעומת ינואר 2020 - כך עולה מסקירת ענף הנדל"ן למגורים של אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר.

בחודש ינואר האחרון התבצעו 10.5 עסקאות - פחות מ 7% מתוכן בסבסוד ממשלתי )בעיקר מחיר למ שתכן(. בניכוי עסקאות אלו, בשוק החופשי בלבד, חל גידול של 16% בהיקף העסקאות בין ינואר 2021 לתקופה המקבילה אשתקד. היקף העסקאות בינואר היה נמוך ב 22% בהשוואה לדצמבר .2020 באוצר מציינים כי הירידה מהחודש האח רון של השנה שעברה לחודש הרא שון של שנה זו אמנם מאפיינת, "אך השנה היא גדולה יותר".

באוצר מציינים כי אזור ת"א "ממשיך לבלוט בחולשתו ברמת העסקאות, כאשר בפלח השוק של דירות יד שנייה ירדה רמת העס קאות לאחת הנמוכות ביותר שנר שמו בחודשי ינואר באזור זה ב 20 השנים האחרונות".

עוד מוסיפים בדו"ח כי מדד קייס שילר של מכון גזית גלוב לחקר הנדל"ן )המרכז הבינתחומי הרצליה( מצביע על "ירידת מחירים משמעו תית באזור ת"א במחירי דירות יד שנייה בשנת ,2020 ובפרט ברבעון האחרון של השנה". על פי המדד, מדובר בירידה של כ 7% במהלך .2020 חיים מסילתי, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, מסר: "ירידה של 3.5% בלבד בהתחלות הבנייה בשנה כל כלית קשה של משבר הקורונה היא מינורית יחסית ומעידה עד כמה שוק הנדל"ן הישראלי יציב. השוק הוכיח שגם הקורונה לא תעצור אותו. הח רגת שוק הנדל"ן, ובכלל זה שמאי המקרקעין, ממגבלות הקורונה עוד בתחילת המשבר הוכיחה את עצמה ואפשרה לשוק להמשיך לפעול".

מסילתי הוסיף כי "המחסום העי קרי שעדיין נותר, כפי שמצביעים הנתונים, הוא קצב מתן היתרי הב נייה בישראל, שהואט בשנת הקו רונה עוד יותר. כשכמות ההיתרים יורדת בכ ,8% המשמעות היא שלא תהיה מספיק בנייה כדי לענות על הביקושים הגוברים - מה שמהווה מתכון בטוח לעליית מחירי הדי רות. המדינה חייבת לנקוט צעדים שישחררו את חסמי הביורוקרטי­ה ולהגביר משמעותית את קצב מתן היתרי הבנייה".

האוצר: "אזור ת"א ממשיך לבלוט בחולשתו, רמת העסקאות בפלח השוק של דירות יד שנייה ירדה לאחת הנמוכות ביותר שנרשמו ב 20 השנים האחרונות"

 ??  ?? בנייה חדשה בחריש
בנייה חדשה בחריש
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel