Israel Hayom

יהדות השרירים מגיעה לסאות' פארק

-

תמונה אחת שווה אלף מילים. סאטירה מוצלחת שווה הרבה יותר. שני קטעים טלוויזיוני­ים התייחסו למבצע החיסונים הישראלי. התוכנית החשובה "סאטרדיי נייט לייב" שידרה לפני שבועיים קטע שבו נשמע המנחה אומר לאור צהלות הקהל: "ישראל מדווחת שחיסנה חצי מהאוכלוסיי­ה, ואני מניח שמדובר בחצי היהודי". מנגד, בפרק מיוחד של תוכנית הסאטירה הפופול רית "סאות' פארק", שעסק במשבר הקורונה בארה"ב, מבצע החיסונים הישראלי זכה להתייחסות מעניינת: תושבי סאות' פארק מנסים להיכנס למרכז החיסונים, המעוצב כמועדון לילה, אבל הסלקטור לא מאפשר לכולם להיכנס. רק זקנים וצוותים רפואיים מצליחים להיכנס לקבלת החיסון הנכסף. הממתינים בתור מת לוננים שבישראל מחסנים את כולם. הסלקטור אומר לאחד המתלוננים: "אז לך לישראל", והוא עונה לו "ניסיתי, אבל לא הכניסו אותי".

לקראת סופו של הפרק התושבים זוכים לישועה מי שראל. חברת "אייר ישראל" מגיעה עם מספיק חיסונים לכולם. ההמונים רצים לעבר המטוס, שם מדלת המטוס שנפתחת בדרמטיות נזרקות בנונשלנטיו­ת על ידי גבר מסוקס, שעיר, חזק, עם גופייה ומוזיקה מזרחית, אינס פור קופסאות חיסונים, לשמחת ההמון.

דימוי עצמי נתפס כמה שאדם חושב שאנשים אחרים חושבים עליו. בקונגרס הציוני השני טבע מקס נורדאו את המושג "יהדות השרירים". הוא קבע שיש צורך ביהודי מסוג חדש, בעל עוצמה נפשית וגופנית, שיהיה בכוחו להגשים את יעדי הציונות. יהדות השרירים היא האנטיתזה של יהודי הגלות, כפי שהוצגו בספרות האנ טישמית ובספרות ההשכלה. לכן נורדאו קידם את דמותו של בר כוכבא; תביעה שזכתה לתמיכה חיובית גם של הרב קוק, שאמר: "גוף בריא אנחנו צריכים, התעסקנו הרבה בנפשיות, שכחנו את קדושת הגוף... שכחנו שיש לנו בשר קודש, לא פחות ממה שיש לנו רוח הקודש".

ישראל היא מושא לקנאה ולהערצה. גם הקטע האנ טישמי של התוכנית "סאטרדיי נייט לייב" וגם הקטע מהתוכנית "סאות' פארק" מעידים על הצלחת שינוי הדימוי היהודי בעולם. לא עוד דימוי של צאן לטבח. בשני המקרים מדובר בדימוי של עוצמה המביאה לה צלחה. אל לנו להיבהל מהממד האנטישמי המבחיל. ההיסטוריה לימדה אותנו שאנטישמים לא צריכים עילה לרדוף אותנו. העוצמה שלנו מתריעה, ומעוררת הערכה.

במקביל, הקטע מ"סאות' פארק" מלמד על שינוי עומק חשוב שמעורר תקווה. גם בספרו החשוב של מישל וולבק, "כניעה", וגם בפרק המדובר - "הנשכ חים מאחור והנרדפים" - מבינים שהפתרון הוא ישראל. כפי שאומר גיבור עלילתו של וולבק לנוכח עליית האסלאם בצרפת: "בשבילי אין ישראל )לברוח אליה, ר"ש(. מחשבה די אומללה, אבל מחשבה מדויקת". הריצה של ההמונים לעבר המטוס הישראלי בסדרת הטלוויזיה מהדהדת את מבצעי ההצלה של ישראל ברחבי העולם. הנה, שוב ישראל מתפקדת בדימוי הקולקטיבי של המ ערב כמבשרת הגאולה. הדימויים מבטאים הפנמה כי הגאולה הציונית היא פועל של עוצמה רוחנית ופיזית, עוצמה הנובעת מאמונה עמוקה בצדקת הדרך. בזכות העמידה על האינטרסים העצמיים שלנו אנו מצליחים לגאול את עצמנו, ואף לסייע ולעורר השראה בולם כולו במאבק בקורונה.

ריצת ההמונים לעבר המטוס הישראלי ב"סאות' פארק" מהדהדת את מבצעי ההצלה של ישראל בעולם. הנה, שוב ישראל מתפקדת בעיני המערב כמבשרת הגאולה

 ?? שובל ?? רונן
שובל רונן

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel