Israel Hayom

טורקיה: "אפשרו לחברה שלנו להשתתף במכרז"

בלעדי: שר התחבורה הטורקי פנה לשרה רגב בעניין המכרז להפרטת הנמל ● השר אמסלם: "מנועים מלהגיב בתקשורת"

- דין שמואל אלמס

ל"ישראל היום" נודע כי עוד לפני הבחירות פנה שר התחבורה הטורקי אדיל קראיסמעילא­ולו במכתב לעמי תתו, שרת התחבורה מירי רגב, בדרישה שתינתן לחברה הטור קית יילפורט )YILPORT( הזד מנות הוגנת להשתתף במכרז לה פרטת נמל חיפה.

הנמל הסמוך, נמל מפרץ חיפה, יופעל על ידי SIPG הסינית במשך 25 שנה, וכעת אמורים להיבחר הזוכים במכרז להפעלת נמל חיפה המופרט, שמיועד להתחרות בנמל שתפעיל החברה הסינית.

החברה הפרטית יילפורט מעו ניינת להשתתף במכרז, בשיתוף גלובל פורטס ‪(Global Ports)‬ הבריטית, וגרייסטון (GraeStone) האמריקנית, כשמולן עומדות הירי בות: החברה האמירתית הציבורית הממשלתית די.פי. וורלד D.P) (World בשיתוף מספנות ישראל, וקבוצות נוספות, דוגמת אדא ני פורטס ‪(Adani Ports)‬ ההודית בשיתוף גדות כימיקלים, ועוד שתי חברות אמריקניות שמתמודדות בנפרד עם שותפים ישראלים.

יילפורט מפעילה ארבעה נמ לים בטורקיה, שלושה בסקנדינביה, תשעה בחצי האי האיברי, שניים באמריקה הדרומית, אחד באיטליה ואחד במלטה. מעבר לכך, בחברה מחזיק טייקון טורקי, יוקסל ייל דירים ‪,(Yüksel Yıldırım)‬ שבין השאר הוא הבעלים של קבוצת הכדורגל סמסונספור שנאבקת על העלייה לליגה הבכירה בטורקיה.

ובכל זאת, מי שעומדים מול המו עמדות שלהם הם המל"ל שרואים, משיקוליהם הביטחוניים, במועמדו תה של יילפורט - בעייתית. מנגד, ועדת המכרזים של רשות החברות הממשלתיות, שאמונה על ההיבט הכלכלי, רואה ביילפורט מועמדת ראויה. בשורה התחתונה, הן המל"ל והן ועדת המכרזים הן דרג ממליץ, אך לא דרג מחליט - ובמקרה הזה מי שיקבלו את ההחלטה הם שרת התחבורה מירי רגב ושר הדיגיטל דודי אמסלם, כך לפחות עד שתו רכב ממשלה חדשה.

"לחברה יש יכולות"

כאמור, בעקבות החשש כי יילפו רט לא תוכל להשתתף בהליך המ כירה בשל הסתייגויות ביטחוניות, פנה השר הטורקי קראיסמעילא­ולו למקבילתו רגב במכתב רשמי. "שמחתי לשמוע שאתם מפריטים את נמל חיפה", כתב לה השר הטו רקי, "אני מאמין כי בדרך הזו נמל חיפה יהפוך לאחת התחנות החשו בות ביותר בתחום המסחר ותחבורת הנוסעים בים התיכון.

"אני מעוניין להסב את תשומת לבך לסוגיות הבאות בשלב ההע רכה הראשון של ועדת המכרז", המשיך קראיסמעילא­ולו. "כחברה שמפעילה נמלים, שרובם ממוקמים במדינות של חברות ברית נאט"ו, על כל המשמעויות מכך, וכן חברה שמשתתפת במכרז להפעלת נמל בארה"ב, יילפורט נתבקשה על ידי בכירים בממשלת ישראל להשתתף במכרז. אין לנו ספק כי החברה היא בעלת כל היכולות לעמוד בדרי שות המכרז".

לדבריו, "בעקבות המידע שחב רות סיניות ואמירתיות אושרו למ כרז נמל חיפה, ובהתחשב בעובדה כי חברות טורקיות מנהלות עסקים בישראל במשך שנים רבות בת חומים שונים, דוגמת הפעלת נמל תעופה, ייצור חשמל, והתפלת מים - אנחנו מאמינים שההערכה בנו גע לקונסורציו­ם שמובילה יילפורט )חברה טורקית שהיא שחקנית מש מעותית בהפעלת נמלי הסחורות(, שהיא בעלת ניסיון עצום בהפעלת נמלים בינלאומיים, תושלם באופן היעיל ביותר".

השר קראיסמעילא­ולו סיכם, כי "יחסי המסחר הבילטראליי­ם שלנו, שיעמיקו אף יותר עם שיתוף פעולה כזה, ישרתו את העולם, את המדי נות שלנו ואת האזור. אני מקווה שההערכה תסתיים במהירות האפ שרית". בה בעת, שגרירות טורקיה בתל אביב פנתה למשרד החוץ, במ טרה שיכיר אף הוא בסוגיה.

באנקרה מחכים לתגובה

עם זאת, בצל הבחירות שחלפו, באנקרה טרם קיבלו תגובה לפ נייתם מהשרה רגב.

בשבוע שעבר פורסם לראשונה ב"ישראל היום" על המסר מאנקרה לירושלים, כי אם יקבלו התחייבות לשליחת שגריר לבירת טורקיה, הם ינקטו צעד דומה בנוגע לשגרי רות בתל אביב. ממשרד הדיגיטל הלאומי נמסר בתגובה, כי "רשות החברות הממשלתיות, הנמצאת באחריות השר דודי אמסלם, מו בילה את הליך המכירה של חברת נמל חיפה לרוכש אסטרטגי.

"בהליך המכירה נדרש לתת אישורים שונים למשתתפים בהיבטים תחרותיים ובהיבטים מדי ניים ביטחוניים. הרשות מתכללת את הנושא בהיוועצות עם גורמי הממשלה הרלוונטיים, ובתיאום עם שר הדיגיטל הלאומי אמסלם ושרת התחבורה רגב. להערכת גורמי המ קצוע ברשות החברות, הליך המכי רה יסתיים עד חודשי הקיץ. השר דודי אמסלם והרשות לא יכולים להעביר מידע על מועמד כזה או אחר באמצעי התקשורת".

 ?? צילום: מישל דוט קום ?? נמל חיפה
צילום: מישל דוט קום נמל חיפה
 ??  ??
 ??  ?? השרה רגב
השרה רגב
 ??  ?? שר התחבורה הטורקי
שר התחבורה הטורקי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel