Israel Hayom

הצהרות לחוד - ובנייה לחוד

למרות ההכחשות על אודות הקפאה או הגבלות במזרח ירושלים, המספרים מדברים בעד עצמם ● 1,310 התחלות בנייה ליהודים בלבד בשלוש השנים האחרונות, לעומת 5,016 במערב העיר

- נדב שרגאי

ערב יום ירושלים, הנתונים מגלים כי מספר התחלות הבנייה ליהודים בשכונות מזרח ירושלים בשלוש השנים האחרונות נמוך מאוד: 1,310 יח"ד, לעומת 5,016 יח"ד במערב ירושלים.

המספרים סותרים הכחשות ממשלתיות לידיעות על אודות הג בלות והקפאה של בנייה עבור יהודים במזרח ירושלים. הפילוח שמלמד על הנתונים, נעשה לבקשת "ישראל היום", במכון ירושלים למחקרי מדי ניות על ידי החוקר יאיר אסף שפירא. ב 2018 היו 1,430 התחלות בנייה ליהודים במערב העיר לעומת 797 במזרח העיר; ב ‪2,031 :2019‬ במערב לעומת 335 במזרח; וב ‪1,555 :2020‬ במערב לעומת 178 במזרח.

ההערכה היא שלבנייה המועטה עבור יהודים במזרח העיר שתי סיבות עיקריות: הראשונה - הגבלה מדינית על בנייה במזרח ירושלים מצד אירו פה וארה"ב. השנייה - היצע נמוך יח סית של קרקעות זמינות לבנייה עבור יהודים במזרח ירושלים, שגם היא בחלקה תוצר של ההגבלות המדיניות.

סך כל הביקוש השנתי לדירות מגורים במגזר היהודי בירושלים מגיע לכ ,5,000 אך ההיצע הכולל )במערב ובמזרח העיר(, כפי שעו לה מהנתונים הללו, עומד בממוצע שנתי על כ 2,100 יח"ד בלבד.

יאיר אסף שפירא סבור שההגירה הגבוהה של ירושלמים ליישובי הפ ריפריה של הבירה, בין השאר בשל היעדר דירות בעיר עצמה, אינה תו פעה שלילית. לדבריו, "הירושלמים שמהגרים לגוש עציון, למבשרת, למעלה אדומים ולבית שמש נשא רים בקשר עם העיר. מהרבה בחינות ירושלים היא עדיין מרכז חייהם. מי שהיגרו למטרופולין, מחיים את העיר לא פחות מאלה שחיים בתוכה".

"שיעור הפריון משפיע"

שפירא סבור כי ניתן "להניח לסו גיית המאזן הדמוגרפי בין יהודים לערבים בתוך גבולות העיר, לא רק בשל הזיקה של תושבי המטרופולין לעיר, אלא גם על רקע שיעור הפריון הגבוה של נשים יהודיות בהשוואה לנשים ערביות בירושלים: 4.4 יל דים ליהודייה לעומת 3.1 לערבייה".

 ?? צילום: אורן בן חקון ?? גבעת זאב
צילום: אורן בן חקון גבעת זאב

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel