Israel Hayom

בתוך עשור: השכר במגזר הציבורי זינק ב 14%

הממונה על השכר באוצר: המשכורת עד גיל 42 בחברות הממשלתיות גבוהה ב 74% מזו שבמגזר הפרטי ● השכר במגזר הרפואי קפץ ב 24% בעשר שנים

- גלעד צוויק

השכר הריאלי הממוצע בגו פים הציבוריים נסק ב 14% בעשר השנים האחרונות. כך עולה מדו"ח הממונה על השכר במשרד האוצר. עם זאת, שיעורם של העו בדים הממשלתיים צנח באותה תקופה ב 4,500 איש. זאת, בין היתר, בעקבות רפורמות ותוכניות פרישה בחברת החשמל, התעשייה האווירית, דואר ישראל ותע"ש.

לפי הדו"ח, בחברות הממשלתיות השכר הממוצע למשרה מלאה הוא 23,930 שקלים, כשהשכר בחברות הללו עבור עובדים בגילאי 42-25 גבוה בכ 74% מזה שבמגזר הפרטי.

במילים אחרות, עבור צעירים משתלמת יותר עבודה ממשלתית מאשר בסקטור הפרטי.

כ 36% מהעובדים בחברות הממשלתיות, בגילאי 58-23 הם חדשים - בעלי חמש שנות ותק או פחות, לעומת כ 67% מהעובדים במ גזר הפרטי.

כ 90% מהעובדים בחברות הממשלתיות מועסקים במשרה מלאה או יותר.

בשלטון המקומי, עובדי הרשויות המקומיות מהווים כ 40% מכלל עובדי הגופים הציבוריים, וכר בע מכלל עובדי המגזר הציבורי. השכר הממוצע למשרה מלאה בש לטון המקומי הוא 11,073 שקלים, בדומה לשכר הממוצע במשק. השכר הממוצע הגבוה ביותר לעובדי דירוג בשלטון המקומי שולם לווטרינרים, שהשתכרו כ 31,842 שקלים.

נתון בולט נוסף הוא שחלק מה רשויות המקומיות מתמודדות עם תופעות של היעדרות, אי החתמת שעון וקושי בגיוס סייעות חדשות. שיעור הנשים המועסקות כבעלות תפקיד או כמקבלות שכר גבוה בש לטון המקומי עלה בכ 10% בעשור האחרון, בהשוואה לעלייה של 3% בלבד בכלל הגופים הציבוריים.

במערכת הבריאות, השכר הממוצע עלה ריאלית בלא פחות מ 24% בע שור האחרון. זהו הסקטור שבו השכר עלה בשיעור הגבוה ביותר מבין כלל הגופים הציבוריים. השכר הממוצע של עובד במערכת הבריאות הצי בורית עומד על כ 24 אלף שקלים למשרה מלאה.

במשרד האוצר מזהירים כי בשנים האחרונות חלה ירידה בכמות רי שיונות הרוקחות הניתנים מדי שנה ביחס לגידול באוכלוסייה, ועלול להיווצר מחסור חמור ברוקחים בי שראל. "כדי למנוע ירידה באיכות שירותי הרוקחות ובזמינותם לא זרח ולהגדיל את מספר הרוקחים במדינה, מומלץ על מספר צעדים ביניהם הקלות רגולטוריות שיגבי רו את היעילות ויפנו את הרוקחים לעסוק בניהול התרופתי ובייעוץ רוקחי", מסבירים באוצר.

האוניברסיט­אות מרפדות

רוב האוניברסיט­אות מעניקות "סלי קליטה" כדי לגייס חברי סגל חדשים. גובהו הממוצע של סל קלי טה עומד על כ 240 אלף שקלים, ואף יכול להגיע ל 330 אלף שק לים בחלק מהאוניברסי­טאות. הסלים ניתנים באופן אחיד מבלי להתחשב בקשיי הגיוס במערכת.

בכל הנוגע לגופים ציבוריים במערכת ההשכלה הגבוהה, השכר הממוצע למשרה מלאה עומד על כ 17,309 שקלים. עובדי סגל אקדמי בכיר מהווים כ 23% מסך המשרות במערכת ההשכלה הגבוהה. שכר עו בדים אלו עומד על כ 30,555 שקל. האוניברסיט­אות מוציאות כ 145 מי ליון שקלים בשנה לכיסוי הוצאות נסיעה לכנסים בחו"ל, כשליש מהכ ספים נצברים לטובת חבילת פרישה.

הממונה על השכר באוצר, קובי בר נתן: "המגזר הציבורי, ככלל המשק, התמודד עם שנה קשה ומא תגרת שדרשה מעובדים רבים במגזר הציבורי גמישות ושינויים רבים, ומ כאן נדרש מאגף השכר מתן פתרונות מורכבים בתנאי אי ודאות".

לפי הדו"ח, בחברות הממשלתיות השכר הממוצע למשרה מלאה הוא 23,930 שקלים. כ 90% מהעובדים בהן - במשרה מלאה ויותר

 ?? צילום: דני מרון ?? האוניברסיט­ה העברית
צילום: דני מרון האוניברסיט­ה העברית

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel