Israel Hayom

"נשמח להופיע עם ישי ריבו"

להקת המכביטס היא להקת א־קפלה של יהודים אמריקנים דתיים, שאף הופיעה בבית הלבן "אנחנו לא מפסיקים לחשוב על קורבנות הטרגדיה במירון", אומרים חברי הלהקה, שלמדו בישיבה ביחד עם אחד מהרוגי האסון

- צביה בלום

"בימים האחרונים אנחנו לא מפה סיקים לחשוב על קורבנות הטרגה דיה הנוראית שהתרחשה בהר מירון ועל משפחותיהם. אחד מהקורבנות, דוני מוה ריס ז"ל, היה תלמיד בישיבת שעלבים, שבה למדו בעבר גם כמה מחברינו. ברוך דיין האמת".

כך פרסמו בפייסבוק חברי להקת המה כביטס ‪,)The Maccabeats(‬ להקת אה קפלה המורכבת מה31 יהודים אמריקנים דתיים שאף זכתה להופיע בבית הלבן. הלהקה הוקמה 2007הב כשכל חבריה למדו בישיבה יוניברסיטי בארה"ב. הם קינאו בשאר הקולג'ים, שלהם היו להה קות אהקפלה, והחליטו לעשות מעשה. זה התחיל כתחביב והמשיך כלהקה אמיה תית לאחר שהתפרסמו והחלו להופיע בכל העולם.

מוזיקת אהקפלה נחשבת לז'אנר נישתי ונחמד, אבל בימי ספירת העומר ובתקוה פת בין המצרים (התקופה שמי"ז בתמוז ועד תשעה באב) - היא הופכת למבוקשת מאוד בקרב הציבור הדתי, משום שאלה ימים שבהם נוהגים לא לשמוע כלי נגינה.

ערוץ היוהטיוב של המכביטס כולל שיה רים מקוריים וקאברים עם מילים חדשות לשירים של זמרים מפורסמים ולהקות, אבל גם שירי ארץ ישראל, חגים וישי ריבו. "אנחנו ממש אוהבים את המוזיקה שלו, ומקשיבים לו כל הזמן", מתוודה נח (נואה) ג'ייקובסון, אחד מחברי הלהקה, "היינו שמחים להופיע איתו".

ההצלחה שלהם החלה 2010הב כשסרטון שהעלו ליוהטיוב בשם "קנדל לייט", הפך לוויראלי. "לא תכננו שנתפרסם ככה", מספרים נח וג'ושוע ג'יי, חבר נוסף בלהה קה. "התחלנו לקבל קצת הזמנות להופעות בניו יורק, וחשבנו שכדאי לשמר את מקוה מנו בתודעה הציבורית ולהעלות עוד סרה טון. חנוכה היה נראה לנו כמו זמן מצוין לכך. בתקופת החגים ערוצי החדשות היו צריכים לכסות משהו כי לא היה יותר מדי מה לסקר, ואנחנו היינו פתרון מצוין. הגה ענו ל'גוד מורנינג שואו', ואחר כך התחלנו ממש להתפרסם. כיום, אגב, אותו סרטון עומד על 16 מיליון צפיות". שמעתי שהופעתם גם בבית הלבן. ג'וש: "הגענו פעמיים לבית הלבן בתה קופת כהונת אובאמה. בהתחלה כשקיבה לנו מייל הזמנה מהם, חשבנו שעובדים עלינו. זו היתה חוויה שלא מהעולם הזה". נח: "בפעם השנייה שהגענו היו שם הנה שיא ריבלין ואשתו. אובאמה ידע מי אנה חנו כי הדריכו אותו לפני זה, אבל ריבלין שאל אם אנחנו החזנים כי הוא לא הכיר אותנו. אובאמה אמר לו 'אלה המכביטס'". התייחסתם בפייסבוק לאסון במירון. נח: "דוני מוריס, אחד מהאנשים שנהה רגו באסון במירון, למד בישיבת שעלבים שבה אני וחלק מחבריי למדנו לפני שנים. זה הוסיף ממד אישי לטרגדיה הנוראית. נגע מאוד לליבי סרטון שראיתי, שבו מאות יהודים שרים 'אחינו כל בית ישה ראל' בכותל אחרי האסון. זו היתה תזכורת שגם בזמני צער, מוזיקה מחברת אותנו אחד אל השני, ובעזרתה אנחנו מבטאים את מחשבותינו ואת רגשותינו".

אתם מגדירים את עצמכם אורתודוקסי­ם. זה אומר שלא תצרפו אליכם נשים?

נח: "לא כולנו מרגישים אותו דבר בנוגע לזה, אבל כהתנהלות של הלהה קה אנחנו לא שרים עם נשים". ג'וש: "זו קבוצה אורתודוקסי­ת אבל כל אחד הולך בדרכו. באופן פרטני אולי יש חלק מאיתנו שכן ישירו עם נשים".

הופעתם כבר בישראל, מתי זה יקרה שוב?

נח: "אנחנו ממש רוצים לבוא שוב ליה שראל ומקווים שזה יקרה".

 ?? צילום: אי.פי ?? המכביטס
צילום: אי.פי המכביטס
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel