Israel Hayom

"התקיפה בסוריה - בתיאום עם מוסקבה"

הערכה: הקרמלין שותף מראש בפעולה החריגה סמוך ללטקיה, שיוחסה לישראל - בשל קרבת היעד לבסיס רוסי ● כלי התקשורת במדינה טוענים: "מדובר במפעל לייצור פלסטיק"

- לילך שובל

ישראל תקפה אתרים במערב סוריה ומערכות ההגנה האווירית הופעלו בסביבת העיר לט קיה ובמסיאף שבמחוז חאמה, כך דיווחה סוכנות הידיעות הסורית הממשלתית "סאנא" במהלך הלילה שבין שלישי לרביעי.

על פי הטלוויזיה הסורית, שריפה פרצה במפעל לייצור פלסטיק כתוצאה מהתקיפה ונגרם נזק רב במתקן בסביבת לטקיה. עוד נטען כי אזרח אחד נהרג ושישה נפצעו.

מיקום התקיפה לאורך רצועת החוף הסורית הוא חריג לאור המרחק של כמה עשרות קילומטרים מבסיס רוסי. מאז הפלת המטוס הרוסי על ידי טילי נ"מ סוריים בספטמבר ,2018 ישראל מקפי דה להיזהר בכל דרך מפגיעה בנכסים של הרוסים במדינה השסועה.

סביר להניח שאם ישראל בחרה לת קוף במיקום כל כך חריג, הוא נחשב לנכס משמעותי להתבססות האיראנית בסוריה. לא יהיה זה מופרך להעריך כי מנגנון התיאום בין ישראל לרוסיה הופעל בצורה נרחבת לעומת תקיפות אחרות.

איראן ממשיכה להתבסס

הפעם האחרונה שבה דווח כי יש ראל תקפה בסוריה היתה ב 22 באפ ריל, אז שוגר בשוגג במהלך התקיפה טיל קרקע אוויר מסוריה. הטיל הגיע לנגב והתפוצץ באוויר לא הרחק מדי מונה. ככלל, במערכת הביטחון מערי כים בחודשים האחרונים כי ההתבססות האיראנית בסוריה נמצאת בנסיגה, אך רצף התקיפות המיוחסות לצה"ל - לפ חות עשר בחמישה חודשים - מעיד שהאיראנים ממשיכים בניסיונותי­הם להתבסס באזור, ולהעביר אליו, כמו גם ללבנון השכנה, אמצעי לחימה הנחש בים לבעייתיים מאוד מבחינת ישראל.

שמירת חופש הפעולה

בין אמצעי הלחימה המטרידים את ראשי מערכת הביטחון, מצויים טילים מדויקים שחיזבאללה מנסה לשים עליו את ידיו. נכון לעת הזו, לחיזבאללה אין יכולת משמעותית לבניית טילים מדויקים, אך דוברים ישראלים מבהירים שוב ושוב כי מדובר בקו אדום, וישראל תמנע בכל מחיר מארגון הטרור הפרו איראני להתחמש בטילים מסוג זה.

במקביל, ארה"ב והמעצמות מתקר בות לחידוש הסכם הגרעין עם איראן. בישראל מתוסכלים מהיכולת הנמוכה מאוד להשפיע על האמריקנים בשי חות, ולכלול סוגיות אזוריות כמו הת בססות איראן ושלוחותיה בסוריה במ סגרת ההסכם. לאור כל אלה, האינטרס הישראלי הוא לשמור על חופש פעולה מלא בסוריה ובזירות אחרות, ולא לא פשר לאיראן לפעול בצורה נועזת יותר ולשנות את כללי המשחק.

 ??  ??
 ?? צילום: מתוך הטלוויזיה הסורית ?? נזקי התקיפה
צילום: מתוך הטלוויזיה הסורית נזקי התקיפה

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel