Israel Hayom

חוצפת מגדלי העופות: "לייקר את הביצים - ומהר"

ארגון המגדלים מבקש לגבות 6 אגורות יותר לביצה, ואף יפתח בקמפיין לשכנוע הציבור ● הסיבה: עלייה במחירי התערובות ● משרד החקלאות: הנושא טרם נידון בוועדת המחירים

- גלעד צוויק

כאילו שמוצרי המזון בישראל לא יקרים בהשוואה לעולם, בארגון מגדלי העופות מבקשים לייקר "במהירות האפשרית" את מחירי הביצים למאכל כדי להגן על המגדלים.

זאת אף שמחירי הביצים בישראל הם מהגבוהים בעולם: לאחרונה דיווחנו כאן שלפי המדד הבינלאומי של "נומבאו" להשוואת יוקר המחיה בעולם, ישראל מדורגת במקום השביעי מבין 106 מדינות במחירו של מגש ביצים 12 יחידות (גודל .)XL

במכתב שהגיע לידי "ישראל היום", פנה מוטי אלקבץ, יו"ר איגוד מגדלי העופות, למשרד החקלאות. "אנחנו דורשים שתתחילו בהליך אישור העלאת המחיר לצרכן, ובכך האפשרות לעדכן את המחיר ליצרן", תבע.

לטענת אלקבץ, שפנה לאורי צוק ברק (סמנכ"ל בכיר למחקר כלכלה ואסטרטגיה במשרד החקלאות), לאור עלייה במחירי תערובות, התייקרו הביצים 3.54־ב אגורות למגדל - וההשפעה על הצרכן אמורה להיות בסביבות שש אגורות לביצה. המחיר כעת לצרכן עומד על כ־68 אגורות - כלומר עלייה של כ־%7.

אלקבץ אף מציין כי "יתכן שתחול התייקרות נוספת, שאותה אנחנו לא יודעים לחזות כרגע" - כלומר, לא מן הנמנע שהמגדלים יבקשו לייקר אף יותר את המוצר.

לדברי אלקבץ, מגדלי העופות הלכו לקראת משרד החקלאות בכך שלא דרשו את העלאת המחיר עוד קודם לכן: "פנינו למשרד החקלאות עוד לפני חג הפסח", כותב יו"ר איגוד מגדלי העופות, "אך מתוך התחשבות של המגדלים בצרכנים החלטנו להיענות לבקשת המשרד ולא לדרוש העלאה. אך כעת אנו מבקשים ממך לקדם את הנושא במהירות האפשרית".

אלקבץ הבטיח במכתבו, שארגונו ייצא בקמפיין תקשורתי ברדיו וברשתות החברתיות, כדי לשכנע את הצרכן הישראלי בצדקת ההתייקרות הרצויה להם. "כל זאת כחלק מההבנה כי תמיכת הציבור בנו, החקלאים, הכרחית למאבק בהישרדותנו", ציין.

יו"ר מגדלי העופות מבקש גם לשנות את ההסדר בענף העופות למאכל (פטם), שבמסגרתו יפעלו "להקטין את עודפי הייצור וליצור התאמה בין הייצור לביקושים". לדבריו, בעקבות ההסדר, החל מיולי הקרוב "נהיה עדים לקיטון בעודפים וליציבות מסוימת בענף". אלקבץ קובל על "פערי התיווך שכולם לטובת רשתות השיווק" ומזהיר שהאלטרנטיב­ה להסדר היא "חזרה למרחץ דמים שיפגע בעיקר במגדלים".

ממשרד החקלאות נמסר כי "מכתב הארגון התקבל במשרד וטרם נידון בוועדת המחירים".

מארגון מגדלי העופות נמסר בתגובה: "מגדלי הפטם וההודים סובלים בחודשים האחרונים מהתייקרות עולמית במחירי התבואות ותוצרתם נמכרת במחירי הפסד. מחירי גרעיני התירס עלו ביותר מ־%07 בממוצע בחודשים האחרונים. באשר למחירי הביצים שבפיקוח, משרדי האוצר והחקלאות קבעו מנגנון שעל פיו מחיר הביצה לצרכן יתעדכן בהתאם לעליית או ירידת מחירי התשומות. כיום, בעקבות התייקרות במחירי התערובת בעולם, על משרדי האוצר והחקלאות לעדכן את מחיר הביצה בהתאם".

יו"ר מגדלי העופות: "מיולי הקרוב נהיה עדים לקיטון בעודפי ביצים וליציבות בענף. יש פערי תיווך גדולים לטובת רשתות השיווק במחיר הביצים"

 ?? צילום ארכיון: אייל מרגולין/ג'יני ?? מפעל ביצים. "תמיכת הציבור חיונית להישרדותנו"
צילום ארכיון: אייל מרגולין/ג'יני מפעל ביצים. "תמיכת הציבור חיונית להישרדותנו"

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel