Israel Hayom

המנדט של לפיד, הבחירה של בנט, הקרב של נתניהו

יו"ר ימינה מתקרב לראשות הממשלה - על חשבון הימין ● רה"מ: "בנט מבקש להקים ממשלת שמאל מסוכנת" ● חבר ימינה עמיחי שיקלי הטיל פצצה: "מתנגד לממשלה עם לפיד" ●

- יהודה שלזינגר, יורי ילון ודניאל רוט אבנרי

שעון החול של יאיר לפיד הת חיל לספור את 28 הימים שהוקצו לו להרכבת הממשלה, והוא כבר הבהיר שממשלת אחדות לא תהיה פשרה אלא מטרה. אבל יש עוד אחדות שלפיד יזדקק לה: האח דות בסיעת ימינה.

הסיבה: עריקות מסיעתו של נפת לי בנט הן התקווה האחרונה של בני מין נתניהו, ואפילו אמש הוא המשיך במאמציו לפורר את המפלגה.

"נפתלי בנט, איילת שקד וחברי הכנסת של ימינה - אל תעבדו על הציבור", אמר נתניהו, "אל תפרו את כל ההתחייבות שלכם, רק בגלל האמ ביציה האישית של בנט להיות ראש ממשלה בכל מחיר - לשנתיים. אם אתם מתייצבים עם הימין, אתם מכ ריעים את גורל המערכה. כשנקים יחד גוש ימין מוצק של 59 מנדטים - תהיה לנו ממשלה. עם גוש כזה, כשהברירה היא או ממשלת ימין או בחירות, יש כמה וכמה חברי כנסת מהימין שלמ רות הכחשותיהם יצטרפו אלינו, נקים ממשלה ולא נצטרך ללכת לבחירות" )על המצב בימינה ראו עמ' .(07

האתגר: שלמות ימינה

נתניהו תקף את רעיון ממשלת האחדות של לפיד ובנט, וכינה אותה מכבסת מילים. "כולם יודעים שהוא מבקש להקים ממשלת שמאל מסוכנת. עם ניצן הורוביץ אפשר להגן על חיילי צה"ל מפני תביעות בית הדין הבינ לאומי בהאג? הרי הוא מסכים איתן. עם יאיר לפיד אפשר להילחם בהסכם הגרעין של איראן?"

נגד ההאשמות האלה, כתבה אמש איילת שקד: "אפשר לספר סיפורים ולמלא את הארץ ספינים, אבל בסו פו של דבר נתניהו לא הצליח לה קים ממשלת ימין, בגלל התנגדות סער וליברמן, ובגלל ההתעקשות של בצלאל".

ההצהרות הלוחמניות האלה אמש

באו דווקא בסופו של יום, שבבוקרו עוד ניסו בימינה לשכנע את אנשי הליכוד להמליץ לנשיא על בנט, מתוך כוונה לאפשר עוד 28 יום לניסיונות להקים ממשלת ימין. אלא שבליכוד זועמים על בנט, ובמפלגה טענו כי הוא ייקח את המנדט ויקים ממשלה עם לפיד. לאחר שהליכוד - לצד הציונות הדתית והחרדים - המליץ להחזיר את המנדט לכנסת, תקפו בכירים בימינה את נתניהו ואמרו: "הוא העביר את המנדט ללפיד. זה לא ייאמן".

בנט: נתניהו נכשל

בנט עצמו התייצב מול המצל מות ואמר: "האמת היא פשוטה: נת ניהו נכשל בהרכבת ממשלה ימנית. במשך 28 יום הפכנו כל אבן, עשינו כל מאמץ, בשיתוף עם ראשי מפלגות אח רים מגוש הימין שגילו אחריות ורצון טוב. אפילו ביממה האחרונה עשינו ני סיון אחרון להותיר אפשרות לממשלת ימין, אך נתניהו טרק עליה את הדלת. ועכשיו יש שתי אופציות: להמשיך בעוד בחירות ועוד בחירות עם עס קים קורסים - או להקים ממשלת חי רום רחבה, מאתגרת אמנם, אבל כזאת שתוציא את העגלה מהבוץ. אני אע דיף להוציא את העגלה מהבוץ במקום שהעגלה תתחפר ותטביע את כולנו. אני רוצה לפנות פה לחבריי הטובים בימין ולומר להם: זה הזמן לעצור ול חשב מסלול מחדש. זה הזמן להקמת ממשלת אחדות. כל מפלגות הימין מוזמנות פנימה. אל תתלוננו על המ ציאות, תייצרו מציאות". בינתיים, בבית הנשיא הושלמה תמונת הממליצים )ראו גרף( והנ שיא ריבלין הודיע על מסירת המנדט ללפיד. "השיקול המרכזי שעל נשיאי ישראל לשקול בקבלת ההחלטה על מי להטיל את תפקיד הרכבת הממשלה הינו למי יש את הסיכוי הגבוה ביותר להרכיב ממשלה, שתזכה לאמון הכ נסת החדשה", אמר הנשיא, "מתמונת הממליצים עולה שלח"כ יאיר לפיד יש אפשרות להרכיב ממשלה שתזכה לאמון הכנסת, אם כי הקשיים רבים".

לפיד עצמו אמר: "אחרי שנתיים של סיוט פוליטי מתמשך החברה הישראלית פצועה. ממשלת האחדות אינה פשרה - היא מטרה". יש עתיד הודיעה כי ח"כ קארין אלהרר תמונה ליו"ר הוועדה המסדרת מטעמה.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ?? צילום: חיים צח לע"מ ?? הנשיא ריבלין עם יאיר לפיד וכתב המנדט
צילום: חיים צח לע"מ הנשיא ריבלין עם יאיר לפיד וכתב המנדט
 ?? צילום: אורן בן חקון ?? בנט מגיע לשיחה אצל הנשיא
צילום: אורן בן חקון בנט מגיע לשיחה אצל הנשיא

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel