Israel Hayom

"רק מחכה לרחף": האסטרונאוט איתן סטיבה בראיון

התרגשות שיא: נחשפו 44 הניסויים הישראליים בחלל שיבצע האסטרונאוט איתן סטיבה במשימת "רקיע" ● בין היתר: ברפואה, אופטיקה, חקלאות, מים ואסטרופיזי­קה

- ינון בן שושן ואסף גולן

קרן רמון ומשרד המדע והטכנולוגי­ה הכריזו את מול במרכז פרס לשלום ולחדשנות על הניסויים המדעיים שנבחרו לקחת חלק במשימת "רקיע". הני סויים ישוגרו לתחנת החלל הבי נלאומית במסגרת משימת Ax1 של ‪Axiom Space‬ יחד עם היש ראלי השני בחלל, איתן סטיבה, בתחילת ,2022 בכפוף לאישור נאס"א ו ‪.Axiom Space‬

הטקס שנערך הוא שיאו של תה ליך שבו הוגשו על ידי גורמים יש ראליים המון הצעות לעריכת ני סויים מדעיים שונים בחלל, וזאת בעקבות ההזדמנות הנדירה לבחון דברים בתנאי אפס כבידה ובחשיפה לקרינת שמש ללא ההגנה של המע טפת האטמוספרית של כדור הארץ. רגע לפני ההכרזה, תפסנו את סטיבה לראיון קצר, שבו סיפר כי "פתחנו קול קורא לניסויים שאעשה בחלל, והיום הוכרזו 44 ניסויים מכל הת חומים: רפואה, אופטיקה, חקלאות, מים ואסטרופיזי­קה. אם לא הייתי בחלל זה לא היה אפשרי שחברות ובתי ספר בישראל יעשו את הני סויים האלו, כי שעת אסטרונאוט עולה המון כסף".

איתן מספר עוד על המפגשים הרבים שהוא עושה לקראת הטיסה, ומספר כי יש לו סדר יום עמוס בפ גישות עם חברות ובתי ספר שונים המתכננים ניסויים רבים. "רק את מול הייתי בחטיבת ביניים במעלה אדומים ששולחת ניסוי לחלל בתחום הסרטן. כמו כן, ביקרתי בסטראט אפ שעוסק בחקר חרדות ופעילות גלי המוח. המון דברים מופלאים שנה גים ונעשים בארץ יכולים להיחקר מבחינת התהליכים שלהם גם בחלל כדי לקבל עוד מידע".

מעבר לכל זה, אישית אתה לא מפחד לטוס לחלל?

"כטייס עמדתי כבר במשימות קשות, וחוויתי גם לחץ ג'י כפול ממה שהאסטרונאו­טים חווים בחלל. מעבר לכך, אני רוצה להרגיש את חוויית חוסר הכבידה, שאי אפשר לחוש בכדור הארץ".

לאיזה רגע אתה הכי מחכה במשימה?

"הריחוף בחלל, לחיות בסביבה ללא כוח כבידה, לישון בלי להניח ראש על כרית".

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ?? צילום: יהושע יוסף ?? סטיבה. "מחכה כבר להרגיש את חוויית הריחוף"
צילום: יהושע יוסף סטיבה. "מחכה כבר להרגיש את חוויית הריחוף"

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel