Israel Hayom

הקרב על התקציב: "עלול לפרק את הממשלה"

הכנת תקציב המדינה תצא היום לדרך, עם לא מעט סימני שאלה באשר ליכולת הממשלה החדשה להעביר אותו ● בכיר בקואליציה מודה: "זה לא יהיה פשוט, נצטרך למצוא עוד אצבע שתתמוך - אחרת הממשלה עלולה להתפרק מהר מהצפוי" ● שר האוצר ליברמן: "יש לנו 145 יום 'לגדל' עוד כמה תומכים

- יהודה שלזינגר

כתבנו הפוליטי

עם שוך פסטיבלי חילופי הש רים והשבעת הממשלה, שהיו כפעמונים באוזני רבים, יחל היום אחד האתגרים המשמעותיים והמ סוכנים לשלמות ממשלת בנט לפיד: הכנת תקציב המדינה.

הנושא המדובר ביותר בכנסת הש בוע הוא היכולת של הממשלה הצרה - שלא מונה אפילו 61 אצבעות - להעביר חוקים. החוק הגדול, החשוב ובדרך כלל גם המסכסך מכולם הוא תקציב המדינה.

לתקציב משמעות פוליטית כבדת משקל. סביב דיוניו שוררים מתח רב ולא מעט קרבות על התקציבים המיועדים למשרדי הממשלה, לשימוש השרים ובעיקר לקידום האג'נדות שלהם. החשש הוא שבממשלה עם אג'נדות כל כך שונות, נוסף על העובדה שת קציב המדינה הקרוב אמור לפצות על גירעון גדול מתקופת הקורונה, הדרי שות והוויכוחים בין חלקי הקואליציה יתלהטו ועלולים אף לחבל בשלמות הממשלה עד כדי התפרקות.

חשש נוסף הוא שכיום, כאמור, לממשלה אין 61 אצבעות. אם תקציב המדינה לא עובר - הממשלה נופלת.

גורם בכיר בקואליציה הודה את מול כי המשוכה הזאת עשויה להיות גבוהה מדי. "זה לא יהיה פשוט בכלל", אמר ל"ישראל היום", "לפני הכל צריך להביא בחשבון שחייבים למצוא עוד אצבע ולא בטוח שזו תהיה עבודה קלה. אחר כך צריך לראות שלא מתגלעות מחלוקות פומביות כבדות מדי בין הש רים השונים. יצטרכו להיות פה ויתו רים לא פשוטים. אם תקציב המדינה יעבור בשלום - הממשלה הזאת תחזיק מעמד הרבה זמן. אם לא - הממשלה עלולה להתפרק מהר מהצפוי".

"לא סוגר חשבונות"

לצורך משימת העברת התקציב הוקצו כחמישה חודשים. אתמול, בישיבת הסיעה של ישראל ביתנו, דיבר שר האוצר החדש אביגדור לי ברמן על השאלה איך יעביר תקציב עם 61 ח"כים בלבד. "יש לנו 145 יום

'לגדל' עוד כמה תומכים", השיב בס גנונו המאופק. לדבריו "ננהל תקציב אחראי וממלכתי".

השר ליברמן התייחס בהרחבה למצבה הכלכלי של ישראל, הציב מטרת על - שיקום הכלכלה - והבטיח לא להעלות מסים. "לפני כשנתיים הגדרנו את היע דים של ישראל ביתנו: החלפת השלטון והעומד בראשו, הקמת קואליציה בלי ש"ס ויהדות התורה, וכמובן תיק האוצר. אתמול מימשנו את שלושת היעדים הללו", התגאה השר. "ספק אם כולם האמינו שכל היעדים האלה בני השגה".

הוא הדגיש ש"המטרה שלנו כעת היא לקדם את כלכלת ישראל ולאשר את התקציב. חשוב לי להבהיר: לא תהיה העלאת מסים. ננהל תקציב מקצועי ואחראי, בלי השתוללות, תוך שיקום הדרג המקצועי. במדינת ישראל יש כעת 130 אלף משרות פנויות בענפים שונים כמו הסעדה, שיווק ועוד. אנחנו חייבים להחזיר אנשים לשוק העבודה כדי לתת 'בוסט' למשק".

ליברמן התעקש שאינו בא לסגור חשבונות עם מתנגדיו באופוזיציה - בדגש על החרדים. "אני לא נוקם ונו טר. אין לי שום עניין לסגור חשבונות. אני מכבד את אורח החיים של הצי בור החרדי, אבל נרצה לתת השכלה ומקצוע לאזרחים החרדים, דבר שהוא קריטי גם למגזר עצמו. נשתדל לקדם בכל הכוח לימודי ליבה, כך שבני ובנות הדור הצעיר במגזר החרדי יקבלו בגרות כמו בציבור הכללי, שיוכלו לרכוש מק צוע וכך לעמוד על הרגליים ולא להיות תלויים בקצבאות".

כמיטב המסורת, התכנסה אתמול הממשלה ה 36 לצילום חגיגי בבית הנשיא. התוצאות לפניכם, כשלמעשה זו התמונה האחרונה של ריבלין כנשיא.

 ??  ??
 ??  ??
 ?? צילום: אורן בן חקון ?? שרי הממשלה בבית הנשיא
צילום: אורן בן חקון שרי הממשלה בבית הנשיא
 ?? צילום: דוברות משרד האוצר ?? ליברמן וכץ בחילופי השרים
צילום: דוברות משרד האוצר ליברמן וכץ בחילופי השרים

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel