Israel Hayom

בנט יפנה שמאלה למען היציבות

- מתי טוכפלד

בסוף

יום ההשבעה הדרמטי - שהסתיים בחיוכים רחבים של חברי הממשלה החדשים ובאכזבה לא מוסתרת של אלה שעברו לאופוזיציה - הסתתרה הוד עה אחת שנשלחה מחבר בקואליציה לראש הממשלה שזה עתה נבחר.

"נקטו עמדה ברורה סביב המתרחש בשטחים הכ בושים", כתב מוסי רז לנפתלי בנט וליאיר לפיד, במכתב שמספר את הסיפור כולו על הממשלה, הר כבה ויכולת תפקודה.

סמוך לאותו מכתב קיבל ראש הממשלה הנבחר טל פון מנשיא ארה"ב ג'ו ביידן. בהודעה שיצאה מלשכתו של בנט נמסר שביידן בירך אותו וכי בנט אמר לנשיא שהוא מצפה לשיתוף הפעולה עם הגדולה שבידידו תינו. לא עברו כמה דקות והתברר שביידן אמר דבר מה נוסף בשיחה הקצרה - משפט שהוסתר בהודעתו של בנט אולם נכתב מפורשות בהודעת הבית הלבן שיצאה דקות לאחר מכן.

הנשיא, מתברר, מייחל לחידוש המו"מ המדיני בין ישראל לערבים, לכינון שתי מדינות. בינתיים הממשלה החדשה רק בשלב החיוכים והטקסים. עוד מעט, כנראה ממש מעט, יתחילו החיים עצמם.

בנט יכול לנסות לעמוד על עקרונות הימין מול שרי ממשלתו השמאלנית, אולם לשם כך יהיה צריך לגייס את חברי הליכוד והאופוזיצי­ה. בכנסת הרי יש רוב ימני. אלא ששימוש תכוף במהלך כזה יותיר אותו עם שרים ממורמרים, חברי כנסת מורדים, וקואליציה שברירית שתתפורר מהר משצפה.

הדרך היחידה של בנט להבטיח שלטון יציב היא אם ישבור שמאלה. כך תהפוך הממשלה להומוגנית יותר ועשויה לשרוד זמן רב יותר. הפרת התחייבויות או שינוי כיוון במשנה האידיאולוג­ית שבה נפנף בנט בכל שנותיו בפוליטיקה? אז מה. אחרי כינון הממשלה הנוכחית לא נראה שלראש הממשלה נותרו עוד עכבות.

היה ומעבר שמאלה יותיר שובל של מחאה מצד חברי מפלגתו או ממפלגת תקווה חדשה, יש לבנט וללפיד די חלקי חילוף במלאי - חברי הרשימה המשותפת.

התנהלותם של שלושת חברי הכנסת מהרשימה הע רבית, שהמתינו לראות אם הממשלה עומדת על רג ליה בלעדיהם - ורק כשהתברר שכן ניאותו להיכנס למליאה ברגע האחרון ולהצביע נגדה - הבהירה יותר מכל כי למשותפת מניות רבות בהקמת הממשלה ובא חריות לשרידותה.

הודעתו אתמול של אחמד טיבי כי מפלגתו עשויה להעניק רשת ביטחון לממשלה, ובלבד שלכל הצב עה ולכל הירתמות יוצמד גם תג מחיר, הופכת את הממשלה לנתונה תמידית לסחטנות ערבית, רע"מ מצד אחד, ותע"ל מצד שני.

בניגוד למצופה, מי שהתרגל מהר למעמדו החדש הוא בנימין נתניהו. הוא ניסה להרגיע את חבריו ואת תומכיו ולהבטיח שבקרוב יחזרו להנהגה.

למרות תחושת הביטחון, אין לדעת כמה זמן תחזיק מעמד הממשלה הנוכחית.

חרף ההתחלה ברגל שמאל, ייתכנו מהלכים מפתי עים שיאריכו את ימיה יותר מהצפוי.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel