Israel Hayom

מנהיגי נאט"ו לפוטין: "לא תהיה נורמליזציה ללא כיבוד החוק הבינ"ל"

גוברת אווירת "המלחמה המדינית הקרה" בין המערב לבין רוסיה ● מזכ"ל הברית הצפון־אטלנטית: "פעולותיה התוקפניות של מוסקבה מאיימות על ביטחוננו" ● מקרון: "צריך לקיים איתם דו־שיח תובעני"

- אלדד בק

יומיים לפני מפגש הפסגה הראשון בין נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, לנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, שייערך בז'נבה, גוברת אווירת "המלחמה המדינית הקרה" בין מדינות המערב לבין מוסקבה.

מנהיגי המדינות החברות בברית הצבאית המערבית, נאט"ו, נועדו אתמול בבריסל והבהירו שהם לא יהיו מוכנים לנרמל את היחסים עם רוסיה כל עוד זו תמשיך להפר את החוק הבינלאומי ואת מחויבויותי­ה הבינלאומיו­ת. מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, הצהיר בתום הפסגה: "יחסינו עם רוסיה הגיעו לנקודה הנמוכה ביותר מאז המלחמה הקרה, ופעולותיה התוקפניות של רוסיה מאיימות על ביטחוננו. נאט"ו נשארת מחויבת למסלול כפול של הגנה ודו־שיח. נשמור על ההגנה שלנו חזקה, אך נמשיך להיות מוכנים לדו־שיח כדי להבהיר את עמדותינו, ולמנוע אי־הבנות והסלמה". נשיא צרפת, עמנואל מקרון, כלל מצידו את רוסיה בדבריו על הצורך להגדיר את האויבים של נאט"ו, מייד לאחר הטרור האסלאמי. מקרון דרש לקיים עם מוסקבה "דו־שיח תובעני", בעיקר בכל הקשור להסכמי הגבלת הנשק המוצב על אדמת אירופה. קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, הצהירה שיותר מ־03 שנה לאחר תום המלחמה הקרה, רוסיה לא מתייחסת לנאט"ו כאל שותפה, אלא כאל יריבה.

מסיבה זו, הדגישה מרקל, על נאט"ו לפתח אסטרטגיה חדשה, שתובא לאישור בפסגה הבאה בעוד שנה בספרד. בהודעה משותפת שפורסמה בתום פגישת המנהיגים הובעה סולידריות עם אוקראינה ועם גאורגיה רי־שתי מדינות שרוסיה פלשה בשנים האחרונות לשטחיהן ומאיימת על בונותן. עם זאת, הברית שוב נמנעה מלצרף שתי מדינות אלו לשורותיה.

זו היתה הפעם הראשונה שהנשיא ביידן השתתף בפסגה של מנהיגי נאט"ו מאז נכנס לבית הלבן, והוא הצליח להרגיע את החששות הגדולים מצד בעלות בריתה האירופיות של ארה"ב באשר למחויבותה של וושינגטון לברית הצבאית.

קודמו בתפקיד, דונלד טראמפ, הגדיר את הברית הצבאית המערבית "מיושנת" ואיים לצמצם את מעורבותה של ארה"ב בפעילות נאט"ו, אם שאר החברות לא יגבירו את חלקן במימון תקציב הברית. עם זאת, טראמפ הגדיל את הנוכחות הצבאית האמריקנית במדינות נאט"ו הסמוכות לרוסיה, ורואות בהתגרויות הצבאיות הנמשכות מצד מוסקבה, בעיקר לאורך גבולות אוקראינה, איום ישיר על ביטחונן.

ביידן הבהיר שממשלו מתייחס לסעיף 5 באמנת נאט"ו, המחייב את כל מדינות הברית להתגייס להגנתה של חברת ברית שהותקפה, כאל "מחוייבות קדושה". "אני רוצה שנאט"ו תבין, שארה"ב עומדת לצידה". לראשונה דנו מנהיגי נאט״ו גם באיום שסין מהווה כלפי חברות הברית.

 ?? צילום: אי.אף.פי ?? פוטין
צילום: אי.אף.פי פוטין

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel